Vier Nederlandse Europees kampioenen bij EK Dressuur Iberische Paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Vier Nederlandse Europees kampioenen bij EK Dressuur Iberische Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-23 21:17

Bokt Nieuwsredactie.nl
Algemeen

Afbeelding
Hester Bischot, hier met Gallito Pujedo.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Van 24 tot en met 29 oktober werden in Parijs de Europese kampioenschappen Dressuur voor Iberische Paarden verreden, oftewel de Masters du Cheval Ibérique. De Nederlandse afvaardiging kwam daar zeer goed voor de dag. Maar liefst vier Nederlandse combinaties mochten zich laten huldigen als Europees Kampioen! Daarnaast reden de Nederlandse dames en heren ook nog twee zilveren en vier bronzen medailles bij elkaar. Dit betekende dat ze in het landenklassement ook op het hoogste treetje van het erepodium mochten plaatsnemen om nóg een gouden medaille op te halen!

Tijdens de Masters du Cheval Ibérique rijdt elke combinatie twee proeven, op twee verschillende dagen. De eerste proef is een vastgestelde dressuurproef op het gevraagde niveau, de tweede proef is een Kür op Muziek. Deze scores worden bij elkaar opgeteld en degene met de hoogste scores wordt uitgeroepen tot Europees Kampioen. De scores van elk land worden ook bij elkaar opgeteld en het land met de meeste punten wint het landenklassement. In totaal zijn er zeven rubrieken verreden tijdens dit kampioenschap, één voor jonge paarden en zes die oplopen in moeilijkheidsgraad van niveau 1 naar niveau 6.

Jonge paarden
Paarden van vier, vijf en zes jaar komen uit in de rubriek voor jonge paarden. De proeven in de rubriek luisteren naar de prachtige namen Primera (vastgestelde proef) en Novilla (Kür) en zijn op niveau 1. Van de 28 combinaties in de ring, kwamen er zes uit Nederland. Hiervan mochten er drie terugkomen voor de prijsuitreiking. Denise Zeinstra en haar vierjarige PRE Redactor II waren in dit deelnemersveld onbetwist de besten. Met een totale score van 164,200 werden zij gehuldigd als Europees kampioen. Quilemette Kraaijkamp met haar zesjarige PRE Elias Torreluna, en Nadia Feitsma met haar vijfjarige PRE Belmonte AG II reden allebei naar een totaalscore van 156,600. Zij wonnen ex aequo de bronzen medaille. Tussen dit Nederlandse geweld wist de Belgische Muriel de Ruijter met de vierjarige PRE Don Furioso het zilver voor zich op te eisen. Zij reed naar een score van 161,200.

Niveau 1
Op niveau 1, het laagste niveau reden de ruiters twee proeven, de Golega (vastgestelde proef) en de Carmencita (Kür). Aan de start verschenen 25 combinaties, waarvan er vier het rood-wit-blauw verdedigden. De beste Nederlandse werd uiteindelijk Kimberley Vrijhof. Met haar zesjarige PRE Zalamera JL reed ze een totaal van 132,150 en eindigden hiermee op een keurige negende plaats. De winst in deze rubriek was voor de Franse Sophie Beghin en haar 18-jarige PRE Rondenio EM, met een score van 145,567. Zilver ging naar de Britse Sarah Fitton. Met haar achtjarige PRE Ficus V11 reed zij 140,367 bij elkaar. Het brons ging naar België, amazone Candice Schepers en haar achtjarige PRE Diamante de Ramos reden naar 138,697.

Niveau 2
Waar bij de jonge paarden en op niveau 1 de PRE’s de dienst uitmaken, was er op niveau 2 mooi succes voor de Lusitano’s. In de proeven Sevilla (vastgestelde proef) en Flamenca (Kür), wisten twee Lusitano’s in de prijzen te rijden. In totaal reden hier 24 combinaties mee, waarvan vier Nederlandse. Britta Rasche-Merkt en haar zesjarige Lusitano Nardo da Sernadinha reden naar een score van 142,553 en mochten hiermee uiteindelijk de derde prijs in het eindklassement in ontvangst nemen. Hiermee moest zij wel de Française Aurelie Bacle en de Brit Kerry Mackin voor laten gaan in het klassement. Bacle reed met haar zevenjarige Lusitano Modi de la Gesse naar 144,180 en greep zilver. Mackin zadelde de achtjarige PRE Amaranto D Centurion en werd Europees kampioen met 144,743.

Afbeelding
Britt Dekker en Genciano X (George) tijdens de KWPN Stallion Show 2023.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Niveau 3
Wie haar volgt, heeft het ongetwijfeld al gelezen: de Nederlandse Britt Dekker en haar 14-jarige PRE Genciano X (George) zijn op dit niveau Europees kampioen geworden met een score van 145,279. Dit bereikte zij door twee keurige proeven te rijden: de Lisboa (vastgestelde proef) en de Fandango (Kür). Met prachtige scores wist zij de overige 17 deelnemers, waarvan nog twee Nederlandse, achter zich te laten en de Europese titel voor zich op te eisen. Zilver en brons gingen in deze rubriek beide naar Franse amazones. Emilie Frontin pakte met haar 13-jarige PRE Ideus RM het zilver. Ze behaalden een score van 141,094. Fanny Lerpiniere stuurde haar zevenjarige Lusitano Mestre naar 139,097 en de derde prijs.

Niveau 4
Op niveau vier wapperde de Nederlandse driekleur weer hoog in de top. Van de 17 deelnemers waren er drie die uitkwamen voor oranje. En dat deden zij met verve, twee van de drie combinaties eindigden op het erepodium. Tijdens het rijden van de Madrid (vastgestelde proef) en de Lusitania (Kür) op het niveau Prix St Georges, wisten Clara Merkt en haar zestienjarige Lusitano Campeador het beste uit zichzelf te halen. Zij reden 144,271 bij elkaar en pakten hiermee het goud! Vlak daarachter, op de tweede plaats, eindigde Ad van Burk. In het zadel van zijn twaalfjarige PRE HMS/AVB Acerado VII reed hij naar een score van 138,225. Het brons in deze rubriek ging naar Frankrijk. Frederic Sanabra en zijn dertienjarige PRE Andarin des Gachots scoorden 135,585.

Niveau 5
Ook in de niveau 5-rubriek was het oranje boven. Acht combinaties deden mee in deze rubriek, waarvan twee Nederlandse, en zij wisten de rest van de concurrentie achter zich te laten. De proeven, Magistrale (vastgestelde proef) en Bailarina (Kür) waren op FEI Intermediaire B/II-niveau en Clara Merkt wist hier een prachtige prestatie neer te zetten. Zij reed de Lusitano Xerez, die met zijn 20 jaar een van de oudste paarden op deze kampioenschappen was. Maar met pensioen is Xerez duidelijk nog niet. Hun score van 140,064 leverde hen de gouden medaille en de titel Europees kampioen op. Britta Rasche-Merkt zadelde voor deze rubriek de achtjarige Lusitano Lirio da Sernadinha en met succes. Zij reden 139,029 bij elkaar en pakten een prachtige zilveren medaille. Hiermee lieten ze Alexandra Roch uit Frankrijk achter zich. Met haar dertienjarige PRE Atahualpa de Verlin reed zij naar 134,392 en de derde prijs.

Niveau 6
Dit is het hoogste niveau bij de Masters du Cheval Ibérique. Deze rubriek wordt verreden op Grand Prix-niveau, het hoogste niveau in de dressuursport. Negen combinaties maakten hun opwachting, waarvan één Nederlandse. Zij reden de Reyale (vastgestelde proef) en de Iberica (Kür) om uit te maken wie Europees kampioen zou worden. De Nederlandse combinatie, Hester Bisschot en haar elfjarige Lusitano HVT Do Penedo, reden voor wat ze waard waren. Zij scoorden uiteindelijk 134,791 en eindigden hiermee op een keurige derde plaats in het eindklassement. Frankrijk was hierin oppermachtig. Renaud Ramadier won in niveau 6 het zilver met zijn twaalfjarige Lusitano Bonheur de Massa, met een score van 137,232. Het goud ging naar Charlotte Daval en de tienjarige Lusitano Impar II SS. Zij reden naar 141,087 en de Europese titel.

Alle resultaten van dit kampioenschap zijn hier te vinden.

Gebruikte bronnen:

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:33

Leuk artikel! *\o/*
Tipje: Foto rechts boven is Margo Timmermans ipv Hester Bischot
Laatst bijgewerkt door Marieke33 op 01-11-23 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

lies_sparkle

Re: Vier Nederlandse Europees kampioenen bij EK Dressuur Iberische Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:45

Wat een mooi verslag!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:50

Kloppen die scores van de jonge paarden wel?
Mooi verslag!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 00:04

Ineke2: de scores van de jonge paarden kloppen, die heb ik overgenomen van de officiële website.

Marieke33: dit ga ik even navragen bij de fotografe, zij was daar aanwezig en weet wellicht nog wel wie daar waren. Ik kom er nog weer op terug.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 00:19

Dan denk ik dat er op de originele pagina een typfoutje is gemaakt. Brons heeft een hogere score dan de gouden en zilveren medaille. Dat lijkt mij onmogelijk ;)

Edit: Het moet 156,600 zijn voor brons!
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-11-23 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 00:21

Snorlex schreef:
Dan denk ik dat er op de originele pagina een typfoutje is gemaakt. Brons heeft een hogere score dan de gouden en zilveren medaille. Dat lijkt mij onmogelijk ;)

Precies daarom gaf ik die opmerking en ik heb het 3x gelezen en was nog steeds in de war :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 04:50

Echt superknap van Hester, imo best kort na haar zwangerschap weer op zo'n niveau presteren!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 07:40

Proficiat voor alle prijswinnaars en leuk verslag Pitty.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:15

Leuk dat Nederland het zo goed gedaan heeft! Ben wel benieuwd naar beeldmateriaal.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:00

Trots op onze toppers *\o/* Super gedaan!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:33

Elisa2 schreef:
Leuk dat Nederland het zo goed gedaan heeft! Ben wel benieuwd naar beeldmateriaal.

Zoek op tiktok naar bb premium horses. Daar zie je titan. De winnaar van de jonge paarden :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:40

Ik heb geen tiktok..ben niet zo hip. :D :o

Zal ff kijken op facebook of er misschien ergens filmpjes zijn.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 15:48

Ineke2 en Snorlex: ik heb dit nog even nagekeken en jullie hebben inderdaad gelijk. Ik heb ze alsnog aangepast.

Marieke33: ik heb overlegd met de fotograaf en inderdaad klopte de foto niet. Ik heb er een andere in gezet, dit is wel Hester Bischot.

Nogmaals dank voor het melden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:02

Ohhh dat is leuk om Xerez in dit bericht tegen te komen, die ken ik nog, zo’n lieve hengst <3

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:09

Mooi verslag! Een ijzersterk Nederlands team met supergoede paarden.
Ik reed zelf ook mee voor België op niveau 4.

Beeldmateriaal vind je op de Facebooks en instagrams van de deelnemers :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:48

Wow zoveel Nederlandse medailles!!