Cybelle Hoekzema vertelt: haar paard Minelli is hermafrodiet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Cybelle Hoekzema vertelt: haar paard Minelli is hermafrodiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 22:15

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Minelli Maud. Foto: Privébezit Cybelle Hoekzema

Een hermafrodiet dier heeft zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Het kan ontstaan door een fout in de ontwikkeling van de ongeboren vrucht, soms als gevolg van een erfelijke aandoening. Er bestaan twee vormen van hermafroditisme:

• echt hermafroditisme: de geslachtsklieren van het paard bevatten dan zowel eierstokweefsel, als testisweefsel
  • pseudohermafroditisme: (een deel van) de aanwezige geslachtsorganen passen (past) dan niet bij de aanwezige geslachtsklieren, zoals een hengst met twee normale testes en een baarmoeder

Diagnose
De diagnose hermafroditisme wordt gesteld met:

• lichamelijk onderzoek
  • bloedonderzoek
  • echografie
Bron: Universitair Dierenziekenhuis

Hieronder lees je het verhaal van Minelli Maud, een hermafrodiet paard. Haar eigenaresse, Cybelle Hoekzema, heeft haar laten opereren. Cybelle was bereid om voor de Nieuwsredactie een aantal vragen te beantwoorden. Zo kan je onder andere lezen welk afwijkend gedrag Minelli vertoonde, en wanneer de artsen besluiten een hermafrodiet paard te opereren.

Afbeelding

* Kan je Minelli Maud en jezelf voorstellen?
Ik ben Cybelle, 21 jaar. Ik heb Minelli zelf gefokt, nadat mijn merrie langere tijd stil had gestaan en ik haar niet te snel wilde oppakken.

Minelli is geboren op 03/07/2020, uit mijn merrie Us Lotte.

* Wanneer kreeg je vermoedens dat Minelli "anders" was? Hoe zijn jullie erachter gekomen dat ze hermafrodiet was? Hoe heeft de kliniek dit vastgesteld?
Minelli stond in de opfok bij een vriendin van mij. Daar dook ze op elke hengstige merrie in de groep. Toen wij haar afgelopen zomer ophaalden, deed ze dat nog steeds en een stalgenootje van mij is dierenarts. Ik heb haar gevraagd te kijken en zij heeft het geconstateerd.

* Waarom wordt Minelli als merrie beschouwd als ze geen baarmoeder en eierstokken heeft, maar wel testikels?
Omdat Minelli verder niet de uiterlijke kenmerken van een hengst/ruin heeft. Dus ze heeft uiers, et cetera.

Afbeelding

* Welke uiterlijke kenmerken van hermafroditisme vertoont ze?
Qua uiterlijke kenmerken heeft Minelli een mini penis op de plek van de vulva. Dus deze is dicht, met helemaal aan de onderkant een eikel met een plas gaatje zeg maar. Verder is zij qua uiterlijk een merrie en is er geen verdere aanwijzing, behalve haar gedrag, naar hermafroditisme.

* Minelli is geopereerd. Wat hebben ze precies bij haar gedaan?
Ze hebben een klophengstoperatie gedaan, dus via de liezen naar binnen en zo konden ze bij haar zo geheten binnenballen.

* Waarom is ze überhaupt geopereerd? Had ze ergens last van? Is het normaal dat deze aandoening wordt geopereerd?
Ze opereren eigenlijk altijd als ze iets kunnen vinden bij hermafroditisme. Dit doen ze omdat ze ergere hormonen kunnen hebben dan hengsten, en het kan zelfs pijnlijk zijn. De binnenballen kunnen zelfs tumoren veroorzaken.

Minelli had extreem hengsten gedrag, wat zelfs gevaarlijk werd.

* Hoe ging de operatie precies in zijn werk en hoe ging het herstel na de operatie?
Ze is onder volledige narcose op haar rug geopereerd, net als bij klophengsten via de liezen.
Minelli moet 3 weken volledige stalrust en dan 2 weken 10 min stappen, 2x per dag, dan mag ze op een klein paddockje en dan zo verder uitbreiden.

* Op welke termijn zou je veranderingen in haar gedrag moeten werken?
Net als bij een castratie bij hengsten: 2 tot 2,5 maand.

* Zou je nog wel met haar kunnen fokken, als je dat zou willen?
Nee, Minelli heeft geen baarmoeder of eierstokken. De eierstokken zaten mogelijk verweven in haar binnenballen. Deze zaten ook op de plek van de baarmoeder.

Palmera

Re: Cybelle Hoekzema vertelt: haar paard Minelli is hermafrodiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:45

Bijzonder!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:53

Heel interessant. Wanneer is de operatie gedaan en merk je al gedragsverandering?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 06:26

Dat is toch ook met Monster van Avalanche…

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:13

Yavanna schreef:
Dat is toch ook met Monster van Avalanche…

Ja, maar volgens mij is die niet geopereerd

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:58

Wat een vreemde speling van de natuur. Moet je nu iets van hormoonpreparaten of zo geven omdat ze nu dan niets meer heeft dat hormonen kan aanmaken? Geen eierstokken en geen testikels? En als je dan hormonen zou moeten geven, mag je dan wel wedstrijd starten?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:23

Bij geiten schapen en koeien komt het best vaak voor, de zgn kween. Maar dat zijn altijd dieren van meerlingen met een mannelijk exemplaar er bij. Dus een bok en geit en dan kan de geit kween zijn. Dus vraag ik me af of deze "merrie" ook van een tweeling was.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:31

Monique1963 schreef:
Wat een vreemde speling van de natuur. Moet je nu iets van hormoonpreparaten of zo geven omdat ze nu dan niets meer heeft dat hormonen kan aanmaken? Geen eierstokken en geen testikels? En als je dan hormonen zou moeten geven, mag je dan wel wedstrijd starten?

Ruinen hebben ook geen testikels meer en er zijn ook wel merries waarbij de eierstokken zijn verwijderd.
Deze dieren doen het gewoon goed op wedstrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:41

Heel bizar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:48

Brainless schreef:
Monique1963 schreef:

Ruinen hebben ook geen testikels meer en er zijn ook wel merries waarbij de eierstokken zijn verwijderd.
Deze dieren doen het gewoon goed op wedstrijden.

Dat ze dieren het goed doen op wedstrijden twijfel ik niet aan. Ik vroeg me alleen af of áls er hormonen gegeven moeten worden of je dan mag starten.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:21

Of je mag starten ligt eraan of die middelen op de verboden lijst staan. In feite zou je gewoon kunnen starten.

Bij ons een ander geval wat wel over starten gaat. Ooit is een van onze paarden door een hond aangevallen (bewakingshond) de eigenaar vd hond belde ons en wij zijn direct gaan kijken. De foto's zal ik jullie besparen , maar het paard is een oor geheel kwijt.
Nu mag ik starten op wedstrijden, echter als een jurylid dit niet wil mag hij mij weigeren, ondanks de kliniek verklaring.

Ik denk dat, dat bij Minelli idem zo is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:38

Monique1963 schreef:
Dat ze dieren het goed doen op wedstrijden twijfel ik niet aan. Ik vroeg me alleen af of áls er hormonen gegeven moeten worden of je dan mag starten.

Een merrie op regumate mag gewoon starten.
Een ruin heeft geen hormonen nodig.

Ik zie het nut ook niet om gecastreerde dieren (zowel naast paarden bij bv honden en katten) hormonen te gaan geven?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:33

Hier op Bokt hebben we toch al iig een paar gehad, Monster en ervoor een shetje...?

Op zich is het niet anders dan bij andere dieren - of mensen, bijv Raven van Dorst.

Alles kan in de natuur. :)

Edit: bij mensen, als je een X (ipv M/V) wil in je paspoort moet je langs de rechter. Bij KFPS net zo? :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:05

Ik kende het verschijnsel al in algemen zin, maar interesant om te lezen hoe het bij paarden uit en hoe daarmee om wordt gegaan. Ben nu ergens wel benieuwd naar een foto van die uiterlijke kenmerken, puur uit intresse B-) . Kan wel iets bedenken bij de tekst maar ben wel benieuwd in hoevere dat klopt met de werkelijkheid.