Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 18:05

*Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Luigi il Mago, hier in handen van pikeur Ferry Hollander, draagt verschillende beenbeschermers.
Ook heeft dit paard een opzetteugel om en oogkleppen op. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Zoals jullie hebben gemerkt, wordt de drafsport op Bokt steeds populairder. Dit is te danken aan Bokkers als ruitje en janouk, die laatste samen met haar paard Madness. Zij kocht hem samen met een vriendin en houdt hier een topic over bij op Bokt. Nou zullen er ongetwijfeld bokkers zijn die totaal geen idee hebben wat drafsport precies is, wat dit inhoudt en hoe het allemaal werkt. En dat is begrijpelijk, want drafsport is een bijzondere discipline binnen de paardensport. Om deze mensen een eindje op weg te helpen, hebben wij van de Bokt Nieuwsredactie, samen met janouk een reeks artikelen geschreven. Dit artikel is deel 3. Deel 1 kun je hier lezen, deel 2 vind je hier .

Hoefijzers en beenbescherming
Ook een draver kan hoefijzers nodig hebben. Dit kunnen gewone ijzers zijn of een speciaal beslag. Uiteraard geldt dit niet voor elk paard. Zo lopen veel dravers gewoon blootsvoets. Maar er zijn ook paarden die alleen voor of alleen achter ijzers dragen, of die rondom op de ijzers staan. Dit kan invloed hebben op het verloop van de koers, maar dat hoeft niet. Voor dravers in de sport bestaan er speciale lichtgewicht ijzers. Immers, hoe lichter het ijzer, hoe minder gewicht een draver hoeft mee te nemen. Of een draver ijzers draagt, staat altijd aangegeven in het programma van de koers. Soms gebeurt dit met een plaatje van twee hoefijzers, waarbij er geen of één ijzer is doorgestreept. Welk ijzer is doorgestreept, geeft aan of het paard voor of achter ijzers draagt. Of er wordt gebruik gemaakt van de afkortingen DA, DP of D4. DA betekent dat het paard alleen achter ijzers draagt, bij DP heeft een paard alleen ijzers onder de voorhoeven. D4 geeft aan dat het paard volledig blootsvoets loopt, zonder ijzers dus.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat een paard wondjes oploopt tijdens de koers, bijvoorbeeld door zichzelf of een ander paard aan te te tikken of omdat hij met een been tegen de sulky aankomt. Om een paard te beschermen tijdens de koers, zijn er verschillende beenbeschermers te koop. Zo zijn er speciale peesbeschermers, kniebeschermers, strijklappen en beschermers voor de hoeven van dravers te verkrijgen.

Afbeelding
De Quick Release, hiermee wordt het paard voor de sulky
gespannen. Foto: JPitty
Harnachement
Net als in de mensport, heeft een draver ook en wagentje achter zich hangen. De bomen van de sulky worden middels ligtogen of een mechanische installatie, de quick hitch, aan het harnachement van het paard bevestigd. Dit harnachement ziet er een stuk eenvoudiger uit dan het mentuig dat je gebruikt voor menwedstrijden en bestaat uit een borsttuig, een schoftje, een buiksingel én een verplichte noodsingel en een staartriem. Bij gebruik van het quick hitch-systeem zijn veiligheidsriemen verplicht. De startnummers worden op het harnachement bevestigd en bij sommige draverijen ook aan het kopstuk van het hoofdstel, tussen de oren van het paard. Soms staat het nummer ook wel op een speciaal dekje dat op de rug van het paard ligt, en door schoftje en singel op zijn plaats wordt gehouden.

Het hoofdstel van een draver bevat dezelfde onderdelen als dat van een dressuur-, spring- of menpaard: een kopstuk, frontriem, twee bakstukken, neusriem, een keelriem en een bit. In de drafsport is een beperkt aantal bitten toegestaan. Zo moeten deze bijvoorbeeld van metaal, leer, gummi of kunststof zijn en bij de mondhoeken van het paard minimaal 9 mm dik. Zowel gebroken als ongebroken bitten zijn toegestaan.

Caroline Aalbers heeft samen met de Kortebaanbond een video gemaakt waarin een draver wordt opgetoomd, inclusief uitleg over verschillende hulpmiddelen. Deze video kun je bekijken op de Facebookpagina van de Kortebaanbond.

Hulpmiddelen
Paarden zijn groot, kunnen flink sterk zijn en een eigen wil hebben. Net als in andere takken van paardensport kan het nodig zijn om af en toe een hulpmiddel te gebruiken. Er zijn binnen de drafsport verschillende hulpmiddelen toegestaan om het paard te helpen de koers zo goed mogelijk te lopen. Een aantal daarvan licht ik hieronder even uit.

Opzetbit en -teugels (check)
Bij het kijken naar koers zie je bij sommige paarden een bijzondere constructie om het hoofd zitten. Het lijkt wel wat op een soort kruisende riem midden op het hoofd. Dit is een opzetteugel, ook wel een check genaamd. Deze wordt bevestigd aan de neusriem van het paard of een klein bitje in de mond, het opzetbit. Het andere uiteinde van de check wordt bevestigd aan het schoftje van het harnachement. Deze check zorgt ervoor dat het paard zijn hoofd niet naar beneden kan brengen, maar het recht voor zich houdt, en op topsnelheid kan het paard zo balans en steun vinden. Deze riem wordt vastgemaakt net voordat het paard de baan in komt. Na de koers wordt deze ook zo snel mogelijk weer los gemaakt.

Afbeelding
Oorproppen in de oren van Madness. Foto: JPitty
Pantykousje om de tong
Een van de meest bekende hulpmiddelen is het pantykousje om de tong van de draver. Sommige dravers willen in het heetst van de strijd wel eens hun tong over het bit gooien. Hierdoor worden ze onbestuurbaar voor de pikeur, en dat is natuurlijk heel erg gevaarlijk, voor het paard en de pikeur zelf, maar ook voor de andere paarden en pikeurs in de koers. Om dat te voorkomen, wordt bij zo'n paard een pantykousje om de onderkaak en de tong gebonden. Dit gebeurt vlak voor de paarden de baan in komen voor de koers. Na de koers wordt deze ook gelijk weer verwijderd. Een pantykousje is zacht en doet het paard, mits niet te strak geknoopt, ook geen pijn.

Hoofdkappen en oogkleppen
In de koersen zie je soms paarden lopen met hoofdkappen op. Deze zijn er in verschillende modellen. Sommige lopen tot net na de ogen, andere helemaal tot onder de neusriem. Je hebt ze met oren, maar ook zonder. Sommige hoofdkappen zijn voorzien van oogkleppen of 'can't see backs', andere hebben daar een stukje gaas om te voorkomen dat er vuil in de ogen van het paard komt. Sommige maskers worden gebruikt vanwege de oogkleppen of de oren die eraan zitten, om het paard te helpen niet te snel afgeleid te worden. Andere maskers worden therapeutisch gebruikt, het helpt het paard om te focussen of zorgt ervoor dat het dier kan ontspannen. Deze maskers zitten vaak wat meer aangesloten rondom het hoofd.

Afbeelding
Een oogklep met kantelmechanisme. Door aan het touwtje te trekken, kan de pikeur
de klep kantelen zodat het paard ineens zijn achterliggers ziet en een eindsprint aangaat.
Foto: JPitty
In de drafsport zijn ook verschillende typen oogkleppen. Zo heb je dichte, halfopen, driekwart of telescoop-oogkleppen. Ook zijn er 'can't see backs' en 'winkers' (de opvallende bontjes aan de zijkanten van het hoofdstel). Bij drafsport zijn de oogkleppen vaak bevestigd aan het masker, maar dit hoeft niet altijd. Oogkleppen, can't see backs en winkers belemmeren een gedeelte van het zicht van het paard. Deze worden dan ook gebruikt om te zorgen dat het paard minder afgeleid wordt door wat er om hem heen gebeurt. Deze hulpmiddelen helpen het paard om zich te concentreren op de race, en niet op bijvoorbeeld de paarden naast hem. Waar het paard even niet kan zien, verschilt per type oogklep. Can't see backs zorgen er bijvoorbeeld voor dat het paard niet achter zich kan kijken, winkers zorgen daar ook voor, maar wat het paard ziet wordt bepaald door dikte van de winkers. Of een paard oogkleppen nodig heeft en zo ja, welke, verschilt van paard tot paard.

Oorkappen of oorproppen
Sommige paarden kun nerveus worden of zelfs schrikken van geluiden langs de baan. Deze paarden kunnen baat hebben bij oorkappen, oorproppen of oordoppen, zo blijven ze rustiger. Deze kunnen voor aanvang van de koers verwijderd worden. Maar als de oren bijvoorbeeld aan het masker van het paard vast zitten, kunnen deze ook blijven zitten. Oordoppen worden ook gebruikt bij de finish van de koers. Sommige paarden dragen oordoppen die aan het einde van de koers door de pikeur eruit getrokken worden. Dit gebeurt met het touwtje dat aan de doppen zit. Door vanaf de sulky hieraan te trekken, vallen de doppen uit de oren van het paard. Het paard zal de geluiden van de baan horen, hier wellicht een beetje van schrikken en er vervolgens nog een eindsprint uitgooien. Omdat ze aan een touwtje zitten, blijven de oordoppen hangen aan het hoofdstel en kunnen ze de volgende koers opnieuw gebruikt worden.

xSCWx

Re: Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:26

Zeer interessant, leuk om te lezen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:11

Een pantykous om te voorkomen dat de tong over het bit gaat. Een bit dat vastgebonden zit aan de schoft om te voorkomen dat het hoofd omlaag gaat. Als dit in de dressuursport zou gebeuren dan stonden de dames Bokkers klaar met hooivorken om de boel af te breken maar in de drafsport moet het allemaal maar kunnen. Het is niets nieuws maar het blijft intrigerend om te zien.
Als het paard Madness heet is het interessant, had het paard Toto Jr. geheten dan was er heibel in de tent.

DhakarSHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:45

Nog een andere reden voor het pantykousje is dat bij gebruik hiervan de luchtwegen meer ruimte krijgen. Er zijn paarden waarbij deze toegang te nauw is, door dit hulpmiddel te gebruiken krijgen ze maximaal zuurstof binnen wat ze nodig hebben bij topprestaties.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:49

Je probeert iets recht te lullen dat krom is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:53

Tazzey schreef:
Een pantykous om te voorkomen dat de tong over het bit gaat. Een bit dat vastgebonden zit aan de schoft om te voorkomen dat het hoofd omlaag gaat. Als dit in de dressuursport zou gebeuren dan stonden de dames Bokkers klaar met hooivorken om de boel af te breken maar in de drafsport moet het allemaal maar kunnen. Het is niets nieuws maar het blijft intrigerend om te zien.
Als het paard Madness heet is het interessant, had het paard Toto Jr. geheten dan was er heibel in de tent.

Wauw, wat een zuur bericht zeg.

Je kan ook gewoon doorscrollen en negeren? -O-
Maar goed.
Action heeft vast nog wel wat azijn in voorraad. :j

DhakarSHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:56

Tazzey schreef:
Je probeert iets recht te banketstaaf dat krom is.

verstandiger om je eerst wat meer te verdiepen in het onderwerp, een reactie als deze raakt kant noch wal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:01

Ik ben uur omdat ik wijs op het feit dat er met twee maten gemeten wordt? Hilarisch _O-

DhakarSHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:04

Tazzey schreef:
Ik ben uur omdat ik wijs op het feit dat er met twee maten gemeten wordt? Hilarisch _O-

Wat zou de wereld toch mooi zijn als alle bewoners toleranter zouden zijn en open staan voor andere inzichten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:05

Tazzey schreef:

Nee, je bent zuur om direct een leuk topic te vervuilen, met de hele toon die je zet door vergelijkingen te maken met een paard van nota bene een bokker, of totilas... -O- -O-

Zoals ik schreef.

Scroll lekker door en negeer wat je niet aanstaat, ipv overal je stempel op te moeten drukken. :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:31

Tazzey schreef:

Ik heb Toto Jr. nog niet zo hard zien lopen als een draver. Zit toch een wereld van verschil tussen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:16

Bedankt voor de bevestiging van mijn standpunt. +:)+ Enjoy het topic en een fijne avond.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:29

Ik begrijp wel wat Tazzey zegt en ben het ook met haar eens. Als er een foto-topic geopend wordt waarbij iemand met een (losse) slof rijdt is dat zo ongeveer waar 85% van de berichten over gaat, maar dit vinden we dan OK? :+ Een pantykous om de tong vast te binden.

Een pantykous om de tong vast te binden.
De tong wordt vast gebonden.

Dat is OK? Ik begrijp best dat er maatregelen genomen moeten worden om het veilig te maken, want op zulke snelheden wil je geen ongelukken. Maar kijk eens naar de reacties op een topic waar gevraagd wordt wat een tonglepelbit doet.

Maar dit is OK? Toevallig omdat het om bekende bokkers gaat?

Het klinkt ook allemaal best vriendelijk maar zet er maar een paar foto's bij. Ook van het opzetstuk. Moeten we zulke sport überhaupt willen als we dit allemaal nodig hebben? Om "onze grote en sterke dieren" onder controle te houden? :)

Ik ga weer azijn drinken volgens vele hier. Terwijl ik ondertussen nadenk over wat we als mens allemaal bedenken voor ons vermaak. :*

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:55

prugelpiet schreef:
Tazzey schreef:

Ik heb Toto Jr. nog niet zo hard zien lopen als een draver. Zit toch een wereld van verschil tussen.

Als ze hard lopen mag je de tong vastbinden?

Ik vind het maar raar en snap wel wat Tazzey zegt. In de dressuur, maar ook de rensport, kan en mag niks, maar de neus/mond van een paard vastmaken aan de schoft, zodat het zijn hoofd niet om laag kan doen (moet je eens met een slof doen, dan heb je de poppen aan het dansen) of de tong vastbinden is helemaal okay +:)+!

En dan kan je zeggen, gebruik van die hulpstukken is met een reden. Dat is het gebruik van een slof, scherpe bitten en strakke neusriemen ook. We zijn qua welzijn en wat we willen voor onze paarden toch wel wat verder dan dat :)?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:19

Goedemorgen.
@captain Van de door jou geplaatste foto's word ook ik niet blij.

Onze Madness loopt in de koers op een enkel gebroken bit, meet leer omkleed, of de laatste keer op een Happy mouth bit. Zijn tong wordt niet vast gezet, ook niet met een pantykousje. Hij draagt een gewoon hoofdstel.
En tijdens de koers heeft hij een check op, zonder extra bit, maar aan de neusriem.

Afbeelding

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:28

Wij hebben als noobs in de drafsport, ons een tijdje op de stalterreinen van de drafbaan mogen begeven, omdat onze dochters twee shetlanders hadden en het wel leuk vonden om met de minidraverijen mee te doen.
We hebben onze ogen uitgekeken en ons verbaasd over wat er allemaal wel niet aan die paarden hing, in de mond hing en wat er allemaal aangeknoopt werd, onvoorstelbaar dat dat allemaal toegestaan is in deze tijd dat iedereen het over dieren welzijn heeft.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:39

_San87_ schreef:
prugelpiet schreef:

Ik vind het maar raar en snap wel wat Tazzey zegt. In de dressuur, maar ook de rensport, kan en mag niks, maar de neus/mond van een paard vastmaken aan de schoft, zodat het zijn hoofd niet om laag kan doen (moet je eens met een slof doen, dan heb je de poppen aan het dansen) of de tong vastbinden is helemaal okay +:)+!

En dan kan je zeggen, gebruik van die hulpstukken is met een reden. Dat is het gebruik van een slof, scherpe bitten en strakke neusriemen ook. We zijn qua welzijn en wat we willen voor onze paarden toch wel wat verder dan dat :)?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook bijzonder (en had het gewoon uit het topic weggelaten als ik de nieuwsredactie was, want wat had je verwacht?) maar je kan het niet vergelijken met een dressuurpaard. Dat is echt appels met peren vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:42

prugelpiet schreef:
_San87_ schreef:

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook bijzonder (en had het gewoon uit het topic weggelaten als ik de nieuwsredactie was, want wat had je verwacht?) maar je kan het niet vergelijken met een dressuurpaard. Dat is echt appels met peren vergelijken.

Even voor mijn info, waarom kun je twijfelachtig gebruik van hulpstukken niet vergelijken?

Alleen omdat dravers harder lopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:49

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:58

Een topic van 15 jaar geleden.. Ik mag hopen dat er inmiddels iets anders naar dierenwelzijn gekeken wordt? :) Neemt niet weg dat we ons misschien moeten afvragen of je dit allemaal wel moet willen als je dit allemaal nodig hebt om het veilig te laten verlopen.

@Janouk: goed om te horen. Ik hoop dat jullie een voorbeeld kunnen zijn voor anderen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:59

Ik vraag me ook af waarom er in dit artikel gedaan wordt of alle dravers met de tong vast of met checkbit lopen. Dat is helemaal niet zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:04

Is het artikel aangepast?
Ik lees "soms', en 'sommige', toch?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:09

Ik heb als groom twee jaar lang op een professionele drafstal gewerkt - dan wel in Zweden, de sport is hier veel groter dan in NL, meer geld en dus nog meer druk op de paarden om te presteren. En de dingen die je ziet %) Paarden die met een check én een soort van gogue/chambon lopen met 0 bewegingsruimte, een check met een ijzeren neusbrug, paarden die de hele benen van knie tot de hoeven bedekt hebben met bescherming want ze kunnen geen rechte pas lopen zonder zich aan te tikken, paarden die 'op hun tong bijten' en met een bebloede mond vd baan komen, of ze tikken zichzelf aan wat met zo'n gigantsiche snelheid gaan dat de hele koten op liggen. Nee, ik vond dat heel lastig om te zien.

En ja, niet alle paarden hebben zo veel 'bescherming' nodig, maar zeker meer dan 50% gaat met een of ander speciaal harnachement - dat ligt ook aan de trainer hoe snel ze naar dit soort dingen grijpen. Hier in Zweden heeft eigenlijk elk paard een tongband om, dat moet hier een leren bandje zijn van minst zo veel cm breed, maar thuis in de training gebruiken we vaak een stuk vetwrap dat na een paar dagen helemaal ranzig en hard is geworden. En die zitten niet losjes vast :j Dan wil ik er ook wel bij zeggen dat het merendeel van de paarden in de training wel gewoon zonder speciale uitrusting loopt, dus enkel een simpele trens, kappen achter en een tongband, op een enkeling na die wel met meer loopt thuis. Dus de oogkleppen, checks, etc zijn echt wedstrijduitrusting. Maar toch, moet het nou echt zo ver komen dat dit allemaal nodig is? :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:12

Tazzey verwoord het wat scherp maar ik kan het wel volgen. Tong vastbinden, nog een extra bit om het hoofd aan de schoft te knopen, zicht deels ontnemen, gehoor dempen… Dit heeft toch niets meer met dierenwelzijn van doen? Als je dit allemaal aan en om een dier moet knopen om je rondje te rijden… Nee voor mij is dit anno 2023 geen acceptabele vorm van paardensport, ik word er echt naar van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:20

Nou ja, dat is toch ook met andere paardensportoptomingen?
Twee bitten, neusriem/sperriem op wedstrijd (geen idee wat springruiters allemaal mogen gebruiken), sporen / zweep, mag ook.
En thuis mag er ook van alles..
De grap is wel denk dat bij dressuur de hulpmiddelen gedurende training thuis gebruikt worden (gedurende de lengte van de training dan ook) en bij de drafsprort (voor zover ik er verstand van heb, en dat is niet veel) alleen gedurende het kwartier tijdens de koers.
Dus dat is dan weer 6 dgn per week een uur met slof, sperriem, zweep en sporen vs 1x per twee weken een half uur een opzet en tongband.. ofzo..

Het blijft denk lastig te bepalen wat wel en niet 'kan'..