Bokt Community
Torbjorn WFTM uit de Frederiksborger hengst Honesta's Christianso en
Daisy (Voorl keur v.Elegant x Walser). Foto: Cheytjuh
1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik heb mij in 2005 geregistreerd op Bokt omdat ik graag meer wilde leren over het Gelders paard en het houden van drachtige merries. Mijn ouders hadden een drachtige Gelderse merrie gekocht voor ons en aangezien ik als 15-jarige totaal onwetend nog was, zocht ik mensen om mee in contact te komen.
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Cheytjuh schreef:Wat een superleuke shet zeg...aaaaaah om verliefd op te worden inderdaad...Normaal zeg ik nee tegen een shet,maar deze is wel erg leuk..veel plezier ermee!!!!!
![]()
![]()
![]()
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Nou aardig beschamend, nu ik ze teruglees
Ik ben er eens een avondje voor gaan zitten, maar het gebrek aan kennis en de jeugdigheid straalt er vanaf, om het maar even vriendelijk te zeggen 
Zullen we er een mooie 8 van maken
?Cheytjhuh heeft een gek momentje met Idunn WFTM (Links) en Daisy (Rechts)
Je kunt me vooral vinden in het Gelderse paarden topic, in de volgtopics van onze fokkerij Gelders paard en hier en daar in de aangespannen topics en fokkerij-topics.
5. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Bokt is voor mij een mooie manier om de passie voor het Gelders paard te delen met mede-eigenaren/liefhebbers van het Gelders paard, het Gelders paard en onze fokkerij in de spotlight te zetten (al ben ik het afgelopen jaar stukken minder online dan ik zou willen, wegens de grote drukte op stal en in mijn baan in de zorg), en ook ideeën en informatie uit te kunnen wisselen met elkaar. Niet alleen over paardendingen maar ook over medische zaken bijvoorbeeld.
6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Oh ja zeker ! Ik was het lopende voorbeeld van een pennymeisje : Naast ons eigen paard reed ik een Tinker bij met lange manen die ik heerlijk urenlang kon invlechten, ik vond hengsten ontzettend schattig en een paard naar de slacht brengen was per definitie zielig en walgelijk. Dit zijn nog maar een paar van mijn roze pennymeisjes wolk gedachten, ik was een echte dromer.
Inmiddels wat ouder en wijzer geworden gelukkig. Het enige penny wat nog altijd gebleven is toch wel dat alles qua tuig, dekjes, beenbeschermers, vliegennetjes moet matchen met elkaar
Verder ben ik inmiddels vooral heel realistisch geworden aangaande mijn visie op het houden van paarden na inmiddels al minimaal 1000x van de roze pennywolk af te zijn gebonjourd
(Gelukkig hou ik van hard werken en is mijn partner inmiddels ook omgeschoold tot parttime Gelders paard liefhebber
)7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Poeh, dan zou ik toch buitenaf wonen, mijn droom realiseren van het opzetten van een zorgboerderij voor mensen met dementie waarbij ik dagbesteding en 24-uurs zorg aanbied voor deze doelgroep.
Uiteraard met een kippetje hier, een ezeltje daar, en de huidige Gelders paard fokkerij van ons behouden met enkele goedgekeurde hengsten. Als ik geld teveel had zou ik ook vooral waardevolle dekhengsten voor de Gelderse richting willen behouden, op dit moment zie je helaas dat veel jonge hengsten toch richting het buitenland vertrekken of gecastreerd worden omwille van de sportambities, begrijpelijk, maar wel jammer.
Dus een mooie combinatie van mijn werk in de zorg en mijn passie voor het Gelderse paard.
Toch maar eens dat winnende loterij ticket kopen
Het jonge Gelderse spul van Cheytjuh op de weide afgelopen jaar.
Onder het mom van: "De jeugd heeft de toekomst
" Mooi vroeg opstaan, een dauwtraprit maken met de wagen, hondjes erbij en vriendlief mee te paard.
Hierna lekker de paarden naar buiten de weides in, samen de stallen uitmesten. Ontbijten en koffie en daarna de jonge paarden trainen.
In de middag heerlijk met alles op de weide tutten en knuffelen, met de veulens het veulen-ABC oefenen en dan aan het einde van de middag de paarden weer op stal met een flinke plak hooi en zelf naar huis en 's avonds de beentjes omhoog
.9. Hoe zie jij de toekomst van het Gelders Paard binnen en buiten het KWPN?
Een hele mooie vraag waar ik toch nog best even over na moest denken en waar denk ik ook niet maar 1 in steen geschreven antwoord op is.
Ik hoop vooral dat ze binnen het KWPN gaan werken aan het positief verbeteren van het imago van het Gelders paard, o.a. de stempel : vergaarbak van paarden die net niet goed genoeg waren voor hun eigen richting, biedt ze aan bij de Geldersen dan komt het goed, daar moeten we in mijn ogen vanaf zien te komen.
Het is natuurlijk lastig omdat het bij de richting Gelders paard om een type gaat, maar ik begrijp ook dat het erg verwarrend kan zijn wanneer er op de keuring een dressuurpaard x dressuurpaard x Gelders als 'Gelderse' stermerrie gekroond wordt aan het einde van de dag.
Verder hoop ik dat we met ons initiatief van de fokkers en gebruikersclub Gelders paard ook de jongere generatie gebruikers en liefhebbers meer betrokken kunnen krijgen en communicatie in de toekomst onder elkaar makkelijker gaat worden.
Zelf ben ik voorstander van een bloedvoering-eis, waarbij er een x percentage Gelderse bloedvoering gehandhaafd wordt, anders kan het paard niet Gelders ingeschreven worden.
Buiten het KWPN denk ik dat we als Gelders paard fokkers kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Frederiksborger of het Groninger paard, voor bloedspreiding en behoud van het Gelderse type en karakter. Zelf heb ik dit jaar een erg leuk veulen lopen uit de Frederiksborger hengst Honesta's Christianso uit onze voorl. keurmerrie v. Elegant en haar dochter Phoebe (v.Recruut) is voor aankomend jaar ook drachtig van deze hengst.
Verder denk ik dat we met bijvoorbeeld mooi oud Duits bloed ook kunnen zorgen voor bloedspreiding, in combinatie met Gelderse merries (of andersom, een Gelderse hengst op merries met mooi oud Duits bloed) zie je daar ook erg fijne paarden van rondlopen.
Onze eigen fokkerij is een mooie mix van binnen en buiten het KWPN, ik hou er wel van om eens out of the box (KWPN) iets te proberen, ik denk dat we uiteindelijk elkaar allemaal nodig hebben voor het behoud van dit prachtige type paard.
10. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Fnanne
11. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Waardoor ben je destijds gevallen voor de Frederiksborger en waarin onderscheidt dit ras zich van de 'doorsnee' KWPN'er?
...aaaaaah om verliefd op te worden inderdaad...Normaal zeg ik nee tegen een shet,maar deze is wel erg leuk..veel plezier ermee!!!!!