Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 15:42

Rechtspraak
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Verslag van een rechtszitting

Een vrouw loopt op een mooie dag in april in de polder van Wormerland en ziet een loslopende pony. De pony (Popje) is ontsnapt uit de weide. Als de vrouw de schimmel aan de hand neemt, schrikt ze zich wezenloos: achterop de pony gaapt een grote wond. En de staart van de pony is ook grotendeels vergaan.

De dierenpolitie neemt een dag later poolshoogte op het erf. Popje ziet er verwaarloosd uit. Uit de wond komt pus en bloed. De agenten schrijven later op dat het vreselijk stinkt. ‘Dit is niet best, jongens’, zegt de dierenarts die erbij is geroepen. Hij ziet geen kansen op genezing en laat de pony inslapen. Hetty (48)*, de eigenaar van Popje, weet dat er geen herstel mogelijk is, maar weet óók, zegt ze tegen de agenten en de dierenarts, dat Popje een ‘vrolijk beestje’ is.

Ziek
Popje is al heel lang ziek. Als Hetty zich in 2008 over Popje ontfermt, heeft de merrie al last van melanomen (huidtumoren). Maar wonder boven wonder, Popje wordt ouder en ouder en lijdt volgens Hetty al die jaren niet onder de kankergezwellen. Eind 2021 vindt Hetty wel dat het moment is gekomen om Popje te laten inslapen. Ze neemt contact op met een wondconsulent van het Spaarne Gasthuis, maar van een afspraak met een dierenarts komt het niet. Totdat Popje dus ontsnapt en de dierenarts voor Hetty beslist. Het Openbaar Ministerie laat het er niet bij zitten. Hetty had Popje veel leed kunnen besparen door haar de juiste medische verzorging te geven.

Chemo
Hetty heeft Popje verwaarloosd, vindt het OM. Wat vindt Hetty van die beschuldiging, wil politierechter Francke in de Cruquiuszaal van het gerechtsgebouw in Haarlem weten. Hetty: 'De pony was terminaal toen ik haar kocht. Ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen lag om haar een goed leven te geven. Ze heeft chemo gehad en ze is behandeld met een experimenteel medicijn om de groei van de melanomen te remmen, maar ze bleven groeien en groeien. Toen ze die grote wond had was de tijd gekomen om haar te laten inslapen.' 'Maar waarom moest het dan duren totdat iemand in april 2022 een melding deed?', vraagt de politierechter. Hetty: 'Omdat ik zag dat de pony er zelf niet mee leefde. Ik was daar ook verbaasd over, maar het was wel zo. Ze had jaren geleden al dood kunnen gaan. Het kon elk moment over zijn, maar dat zou ze mij vertellen. De pony mag niet dood omdat ík het vervelend vind om naar een tumor te kijken. De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is. Ze at nog met smaak. Ze genoot van het leven dat ze kon leiden.'

Pijn
Of de pony pijn had? 'Het zou kunnen dat ze pijn had, maar ze leefde er niet mee', antwoordt Hetty op een vraag van de officier van justitie. 'Ik vraag dat omdat de pony volgens de politie door haar benen zakte toen de dierenarts de wond aanraakte, alsof ze pijn had', vervolgt officier Van der Plas. Hetty: 'Die wond zelf was niet gevoelig. De randen waren dat wel, maar niet overal. Als iemand druk was met de wond, dan ben ik het. Ik weet hoe zij reageerde bij mij, en bij een vreemde.'

Ongemakkelijk
Of Hetty’s advocaat nog wat wil vragen aan Hetty? Voor Hetty heeft raadsman Liefting geen vragen, ‘maar ik heb wel een vraag aan u’, zegt hij. ‘Ik kom hier binnenlopen en ik krijg meteen het gevoel: Hetty wordt veroordeeld. De manier waarop u vragen stelt, uw non-verbale houding, constant meeknikken met de officier. U vraagt naar de dieren die Hetty nog heeft. U komt straks met de bijzondere voorwaarde dat ze die niet meer mag houden. Ik zeg u eerlijk: u schiet aan alle kanten door. Ik voel mij hier heel ongemakkelijk. Mijn vertrouwen in de rechtbank begint hier redelijk te dalen. Ik kan u wel wraken, maar daar bereik ik niets mee. Want dan zeggen 3 collega’s van u: “De rechter heeft toch niets opmerkelijks gezegd?”, en dan zitten we hier over 3 weken weer.’

Kritisch
Die opmerking vraagt om een reactie. Politierechter Francke: 'Ik vraag naar de andere dieren omdat de reclassering een houdverbod adviseert. Als we het over doorschieten hebben, denk ik dat de reclassering wat aan het doorschieten is, maar u weet kennelijk al wat ik ga doen. Ik weet dat zelf helemaal nog niet. Ik stel uw cliënte kritische vragen. Dat is toch niet zo gek als in het dossier stukken zitten die een heel andere kant lijken op te gaan dan wat uw cliënte zegt? Zij mag haar mening daarover geven. Ik ben kritisch op uw cliënt, en ik ben kritisch op het Openbaar Ministerie. Ik zou geen goede rechter zijn als ik dat niet zou zijn.'

Kippen
Hetty houdt 17 kippen, 7 koeien en 5 paarden. Als het aan de reclassering ligt, mag Hetty een aantal jaar geen dieren meer houden. Want Hetty is niet goed 'in staat om dieren te houden'. En Hetty zou verplicht psychologische hulp moeten krijgen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is inmiddels ook langsgeweest op het terrein van Hetty. Daar was van alles mis. Dat was niet de schuld van Hetty, maar van de verhuurder. Het bezoek van de NVWA leidde in ieder geval niet tot nieuwe strafrechtelijke verdenkingen. 'Ik wil mij vandaag ook echt concentreren op april 2022 en de situatie rond Popje', benadrukt de politierechter. 'En daarover heb ik nog 1 vraag: vindt u dat u iets verkeerd hebt gedaan?' Hetty: 'Ik vind niet dat ik het verkeerd heb gedaan, maar ik zou het wel anders willen doen. Ik zou nu om het half jaar naar de dierenarts gaan voor een evaluatie.'

Pijnlijk
Hetty heeft een 'enorm groot hart voor dieren', constateert officier van justitie Van der Plas. 'Mevrouw leeft voor haar dieren. Ze heeft de zieke pony in 2008 gered. De pony heeft veel liefde en aandacht gehad. En tóch zie ik dat het met Popje uiteindelijk niet goed is gegaan. De pony heeft te lang de geen noodzakelijke verzorging gekregen. Het is te lang te pijnlijk geweest voor de pony.' Hetty kon volgens de officier geen afscheid nemen van de pony, en dat heeft de pony moeten bekopen met onnodig veel pijn. Hetty heeft al een enorme straf gehad, aldus de officier. 'De pony is voor haar ogen geëuthanaseerd.' De officier vindt een geheel voorwaardelijke taakstraf van 150 uur daarom redelijk. En Hetty zou zich moeten melden bij de reclassering.

Vrijspraak
Raadsman Liefting begrijpt niet waarom Hetty vandaag in de Cruquiuszaal zit. 'Dit is helemaal geen strafzaak', zegt hij. Hetty had allang besloten dat Popje moest inslapen, ze had alleen nog niet het moment bepaald. De raadsman: 'Het is net als met mensen: wanneer trek je de stekker eruit en wie beslist dat? Misschien dat je kunt zeggen dat Hetty iets te lang heeft gewacht, maar moet ze daarvoor worden gestraft? Moet ze daarvoor een taakstraf krijgen, moet ze daarvoor naar de reclassering, verdient ze daarom een houdverbod? Aan u is het om te beslissen dat het OM niet ontvankelijk is omdat het geen strafbaar feit is, of u ontslaat Hetty van alle rechtsvervolging. Ze heeft het misschien wel gedaan, maar het is te begrijpen. Als u toch inhoudelijk beslist, dan moet ze worden vrijgesproken. Er is niets gedaan waarvoor het strafrecht bedoeld is.'

Neerslachtig
Hetty heeft het laatste woord. Ze wordt emotioneel. 'Ik vind het verschrikkelijk dat iedereen kijkt naar die tumor. Het gaat om de pony en niet om de tumor! Als een pony daar goed mee leeft, dan heeft die pony het recht om te leven. Dat recht gun ik haar. Wat zou u doen? Als de pony een neerslachtig leven had gehad, dan had ik haar allang hebben laten inslapen, maar ze had ondanks alles een goed leven.'

Liefde
'U zegt: we moeten kijken naar de pony en niet naar de tumor. Nee, we kijken naar de tumor, want die zit in die pony. En dan moet ik vaststellen dat u de pony hebt verwaarloosd', concludeert de Haarlemse politierechter. 'Dieren kunnen niet praten en u was verantwoordelijk voor het welzijn van de pony. U hebt het er te zeer op laten aankomen. U hebt niet op tijd de juiste medische zorg ingeschakeld.' Dat zegt niets over de manier waarop Hetty haar dieren nú verzorgt, voegt de rechter eraan toe. 'Uw advocaat dacht dat ik een houdverbod voor dieren overwoog, maar dat is niet zo. Ik denk ook niet aan het opleggen van een toezicht door de reclassering. Ik heb geen idee wat u daar zou moeten doen. Ik zie iemand met veel liefde voor dieren. Ik ben ervan overtuigd dat u gek was op die pony. Het had alleen eerder moeten stoppen.'

Dierenarts
De rechter geeft Hetty een geheel voorwaardelijke taakstraf van 80 uur, met een proeftijd van 2 jaar. 'Dat is het enige. Als u geen gekke dingen doet, merkt u er niets van. U kunt het er oprecht niet mee eens zijn, maar ik hoop toch dat u over een tijdje denkt: de rechter had misschien toch wel een punt. Ik wil maar 1 ding bereiken: dat u in het vervolg de dierenarts eerder belt.'

* Dit is niet haar echte naam.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 20-10-23 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Elisa2

Berichten: 37602
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:51

Ehm, als er medische behandelingen zijn geweest dan is daar toch gewoon bewijs van?

Altijd lastig de grens tussen leven en lijden..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:18

Ook geen afscheid van je dier kan mishandeling zijn.
Het is je eigen ego voor het lijden van een dier zetten.

En helaas heb ik ervaring met melanomen. Het is vreselijk, maar er komt een moment dat afscheid nemen eerlijker is dan het paard laten verteren. Bij zulke gevallen zitten ze van binnen 9/10 keer ook helemaal vol.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:44

Beetje hetzelfde idee als mevrouw norma miedema.
Ik vind verlamde dieren die in hun eigen poten knagen wel een reden om een dier in te laten slapen maar een vriendin deelde de link voor een geld inzameling voor haar.
Alles moet blijven leven voor sommige mensen.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:55

Met de kennis van melanomen en het traject dat daar bij hoort is het de vraag of dit dier destijds inderdaad gered is.
Dat er nu te laat geeuthanaseerd is, is hier wel duidelijk evenals dat deze mevrouw regelmatig iemand langs moet laten komen om onafhankelijk te laten beoordelen of de dieren in orde zijn.

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:11

Enorm heftig dit. Ik zat aan de andere kant. Ik had al 3x in het leven van een pony met ernstig heftige artrose gevraagd aan verschillende d.a. om haar in te laten slapen. Ik kreeg 2x te horen, als ze nog wil eten en wil opstaan, dan kom ik niet. En de 3e keer (2 wkn na de 2e d.a.) zei de 3e d.a: ik had het zelf al eerder gedaan. Dus de d.a. waren het onderling ook niet eens. En ik vond het vreselijk haar dagelijks te zien hobbelen, dat sneed door mijn hart, maar ze hadden wel gelijk, ze wilde zelf nog graag eten en tóch naar buiten. Zelfs op de dag van haar euthanasie, wilde ze helemaal niet dood.

Ik weet zeker dat leken met mijn paardje meteen naar de politie waren gegaan, want het snijdt door je ziel een paard zo te zien strompelen. Daarbij was ze luchtzuiger, niet vet te krijgen, dus ze zag er heel mager uit, maar net als met het paardje popje hierboven, zij wilde nog wel.

Ik vond het enorm verdrietig en moeilijk. De 3e d.a. zei, doodgaan is niet erg, lijden wel. Maar mijn pony had besloten net als Popje dat het nog geen tijd was, ondanks het lijden.

Tandarts kwam jaarlijks want ze had een slecht gebit door het luchtzuigen. De hoefsmid kwam en beitelde haar hoeven af omdat optillen om te bekappen niet ging, de d.a. kwam regelmatig om pijnstilling etc te geven. Allemaal zeiden ze, ze wil nog steeds.

Wat moet je dan. Dus ik snap Hetty wel en ik vind dat de rechter zijn bewoordingen anders had moeten kiezen.

juval

Berichten: 13277
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:25

het blijft toch de allermoeilijkste beslissing die je moet nemen. Als een diertje nog vrolijk is, en eet... tja.

maar aan de andere kant, als de nvwa toch wel verontrustende zaken op haar terrein ziet, dan is het misschien ook wel goed dat deze mevrouw regelmatig onder controle blijft.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:35

Monique1963 schreef:
Enorm heftig dit. Ik zat aan de andere kant. Ik had al 3x in het leven van een pony met ernstig heftige artrose gevraagd aan verschillende d.a. om haar in te laten slapen. Ik kreeg 2x te horen, als ze nog wil eten en wil opstaan, dan kom ik niet. En de 3e keer (2 wkn na de 2e d.a.) zei de 3e d.a: ik had het zelf al eerder gedaan. Dus de d.a. waren het onderling ook niet eens. En ik vond het vreselijk haar dagelijks te zien hobbelen, dat sneed door mijn hart, maar ze hadden wel gelijk, ze wilde zelf nog graag eten en tóch naar buiten. Zelfs op de dag van haar euthanasie, wilde ze helemaal niet dood.

Ik weet zeker dat leken met mijn paardje meteen naar de politie waren gegaan, want het snijdt door je ziel een paard zo te zien strompelen. Daarbij was ze luchtzuiger, niet vet te krijgen, dus ze zag er heel mager uit, maar net als met het paardje popje hierboven, zij wilde nog wel.

Ik vond het enorm verdrietig en moeilijk. De 3e d.a. zei, doodgaan is niet erg, lijden wel. Maar mijn pony had besloten net als Popje dat het nog geen tijd was, ondanks het lijden.

Tandarts kwam jaarlijks want ze had een slecht gebit door het luchtzuigen. De hoefsmid kwam en beitelde haar hoeven af omdat optillen om te bekappen niet ging, de d.a. kwam regelmatig om pijnstilling etc te geven. Allemaal zeiden ze, ze wil nog steeds.

Wat moet je dan. Dus ik snap Hetty wel en ik vind dat de rechter zijn bewoordingen anders had moeten kiezen.


Een dier wil altijd.
Dat heet instinct.
Geen enkel dier wil dood.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:36

office schreef:
Beetje hetzelfde idee als mevrouw norma miedema.
Ik vind verlamde dieren die in hun eigen poten knagen wel een reden om een dier in te laten slapen maar een vriendin deelde de link voor een geld inzameling voor haar.
Alles moet blijven leven voor sommige mensen.



Amen!
Walgelijk om te zien inderdaad.
Zelfverheerlijking over de rug van dierenleed, noem ik het.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:45

BarbaLala schreef:
Monique1963 schreef:
Enorm heftig dit. Ik zat aan de andere kant. Ik had al 3x in het leven van een pony met ernstig heftige artrose gevraagd aan verschillende d.a. om haar in te laten slapen. Ik kreeg 2x te horen, als ze nog wil eten en wil opstaan, dan kom ik niet. En de 3e keer (2 wkn na de 2e d.a.) zei de 3e d.a: ik had het zelf al eerder gedaan. Dus de d.a. waren het onderling ook niet eens. En ik vond het vreselijk haar dagelijks te zien hobbelen, dat sneed door mijn hart, maar ze hadden wel gelijk, ze wilde zelf nog graag eten en tóch naar buiten. Zelfs op de dag van haar euthanasie, wilde ze helemaal niet dood.

Ik weet zeker dat leken met mijn paardje meteen naar de politie waren gegaan, want het snijdt door je ziel een paard zo te zien strompelen. Daarbij was ze luchtzuiger, niet vet te krijgen, dus ze zag er heel mager uit, maar net als met het paardje popje hierboven, zij wilde nog wel.

Ik vond het enorm verdrietig en moeilijk. De 3e d.a. zei, doodgaan is niet erg, lijden wel. Maar mijn pony had besloten net als Popje dat het nog geen tijd was, ondanks het lijden.

Tandarts kwam jaarlijks want ze had een slecht gebit door het luchtzuigen. De hoefsmid kwam en beitelde haar hoeven af omdat optillen om te bekappen niet ging, de d.a. kwam regelmatig om pijnstilling etc te geven. Allemaal zeiden ze, ze wil nog steeds.

Wat moet je dan. Dus ik snap Hetty wel en ik vind dat de rechter zijn bewoordingen anders had moeten kiezen.


Een dier wil altijd.
Dat heet instinct.
Geen enkel dier wil dood.


100% eens. Tel daarbij dat het prooidieren zijn.

Heb op vorige stal met 5 man pony voor de zoveelste keer moeten recht trekken in de winter terwijl DA baasje probeerde wijs te maken dat het nu tijd was om in te slapen en die vrouw dat echt mordicus niet wou, ontkende, zei dat hij nog om Snoep bedelde... en dat onder het mom van liefde. Snap best dat Hetty in het oog gehouden moet worden.

GabberGill

Berichten: 5891
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:51

Ik kan er niet heel positief over zijn.

Elisa2

Berichten: 37602
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:32

BarbaLala schreef:
Monique1963 schreef:
Enorm heftig dit. Ik zat aan de andere kant. Ik had al 3x in het leven van een pony met ernstig heftige artrose gevraagd aan verschillende d.a. om haar in te laten slapen. Ik kreeg 2x te horen, als ze nog wil eten en wil opstaan, dan kom ik niet. En de 3e keer (2 wkn na de 2e d.a.) zei de 3e d.a: ik had het zelf al eerder gedaan. Dus de d.a. waren het onderling ook niet eens. En ik vond het vreselijk haar dagelijks te zien hobbelen, dat sneed door mijn hart, maar ze hadden wel gelijk, ze wilde zelf nog graag eten en tóch naar buiten. Zelfs op de dag van haar euthanasie, wilde ze helemaal niet dood.

Ik weet zeker dat leken met mijn paardje meteen naar de politie waren gegaan, want het snijdt door je ziel een paard zo te zien strompelen. Daarbij was ze luchtzuiger, niet vet te krijgen, dus ze zag er heel mager uit, maar net als met het paardje popje hierboven, zij wilde nog wel.

Ik vond het enorm verdrietig en moeilijk. De 3e d.a. zei, doodgaan is niet erg, lijden wel. Maar mijn pony had besloten net als Popje dat het nog geen tijd was, ondanks het lijden.

Tandarts kwam jaarlijks want ze had een slecht gebit door het luchtzuigen. De hoefsmid kwam en beitelde haar hoeven af omdat optillen om te bekappen niet ging, de d.a. kwam regelmatig om pijnstilling etc te geven. Allemaal zeiden ze, ze wil nog steeds.

Wat moet je dan. Dus ik snap Hetty wel en ik vind dat de rechter zijn bewoordingen anders had moeten kiezen.


Een dier wil altijd.
Dat heet instinct.
Geen enkel dier wil dood.


Dat is mij te kort door de bocht. Ik heb wel degelijk dieren gezien die door hun medische aandoeningen hun levenslust verloren. En ook dieren die deze niet verloren ondanks hun medische aandoeningen.

Dat is ook wat ermee bedoeld wordt. Als ze hun levenslust verliezen is de keuze maken in ieder geval een stuk makkelijker.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:42

Wat vreselijk zielig voor de pony. Ik snap dat de keuze moeilijk is, maar uiteindelijk wordt niemand er beter van om een paard zo terminaal te laten lijden. Laat een dier een beetje met waarde gaan en bespaar ze een nare doodstrijd ( gelukkig greep de da hier in)

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:53

Ik vind het een verschrikkelijk moeilijke discussie. Ik heb dus gezien hoe een paard dat onder medische zorg was, door de ene d.a. te goed werd bevonden en de andere te slecht. En de pony zelf wilde gewoon wel. Iedereen anders dan mij en de d.a, smid en tandarts, die haar zou gezien hebben, zou haar meteen in beslag hebben laten nemen en ze zou geëuthanaseerd zijn geworden, als het niet mijn eigen d.a. zou zijn geweest. En ondanks dat ik het wilde, zou het toch te kort door de bocht zijn geweest. Voor haar was het nog geen tijd. Zij wilde wel. En is dat domweg instinct dat ze door wilde gaan, ik denk het niet, ik heb ook dieren gehad die gewoon echt niet meer wilden, een labrador bijv die stopte met eten, weigerde eten en bleek een enorm tumor in zijn buik te hebben, niet operabel, die wilde echt niet meer.

Dus ik vind het een heel lastig dilemma en in het licht van dit verhaal geef ik die mevrouw gelijk dat ze zegt, de pony geeft het zelf wel aan.

Wel vind ik dat ze dan meer had kunnen doen aan bijv de wond. En wat ze zelf zegt, beter de d.a. vaker laten komen.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:59

Nja ik heb ook wel paarden gezien die echt helemaal op waren. Alleen als de baas kwam pepte ze zichzelf een eind op.
Dat is zo mega lastig omdat de baasjes ze dan alleen op hun best zien, en niet hoe ze daar de rest van de dag onder lijden

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:22

Naar mijn mening, in dit specifieke verhaal, moet je niet wachten tot de levenslust eruit is...

Sowieso ben ik er absoluut voor om lijden te voorkomen, en ja, dan ben je in de ogen van sommigen te vroeg.
Maar liever dat, dan te laat... En te laat ben je al heel snel met een prooidier.

Janneke2

Berichten: 22884
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:34

... ik was verbaasd over de actie van de advocaat.

En ik denk dat de rechter een wijs besluit heeft genomen.
Ook ben ik het erg eens met de officier: Hetty is enorm gestraft door het euthanaseren van het dier.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:22

Monique1963 schreef:
Ik vind het een verschrikkelijk moeilijke discussie. Ik heb dus gezien hoe een paard dat onder medische zorg was, door de ene d.a. te goed werd bevonden en de andere te slecht. En de pony zelf wilde gewoon wel. Iedereen anders dan mij en de d.a, smid en tandarts, die haar zou gezien hebben, zou haar meteen in beslag hebben laten nemen en ze zou geëuthanaseerd zijn geworden, als het niet mijn eigen d.a. zou zijn geweest. En ondanks dat ik het wilde, zou het toch te kort door de bocht zijn geweest. Voor haar was het nog geen tijd. Zij wilde wel. En is dat domweg instinct dat ze door wilde gaan, ik denk het niet, ik heb ook dieren gehad die gewoon echt niet meer wilden, een labrador bijv die stopte met eten, weigerde eten en bleek een enorm tumor in zijn buik te hebben, niet operabel, die wilde echt niet meer.

Dus ik vind het een heel lastig dilemma en in het licht van dit verhaal geef ik die mevrouw gelijk dat ze zegt, de pony geeft het zelf wel aan.

Wel vind ik dat ze dan meer had kunnen doen aan bijv de wond. En wat ze zelf zegt, beter de d.a. vaker laten komen.

Ik vind het dan weer heftig dat mensen wachten tot een dier wat heel hard voor zichzelf is echt letterlijk moet neervallen voor ze hem uit het lijden verlossen.

Hij wil nog is imo interpetatie, geen feitelijkheid.

Janneke2

Berichten: 22884
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:39

De pony Popje viel nog niet neer.
In tegendeel: ze ontsnapte uit de wei.
Initiatief.

.... en als ik het goed begrijp werd ze een dag later geëuthanaseerd.

nile
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:28

Eens met Monique, het ligt echt heel genuanceerd.

Het dient doorgaans zich wel aan als het tijd is voor het einde, en een betrokken eigenaar ziet dat vaak heel goed. Anderzijds is er het risico dat de eigenaar gaandeweg de grens verlegt omdat deze “gewend “ raakt aan de aandoening van het dier, zoals een nare wond, mogelijk is dat hier gebeurd. Dan is het goed als er iemand meekijkt, als een eigen dierenarts.

Ik vind het wel bruut dat Popje ter plekke voor de ogen van Hetty ingeslapen is, pijnstilling geven en een dag later zonder “vreemden” erbij inslapen had ook volstaan, en dan was er nog iets van een afscheid geweest.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:42

Nou als ik lees dat de pony door de benen zakte toen de wond aangeraakt werd dan lijkt de eigenaar me ondergeschikt in dit geval en alleen maar goed dat er direct gehandeld werd.

Janneke2

Berichten: 22884
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:50

... een wond aanraken kan vreselijk pijnlijk zijn - en dat wil net niet altijd zeggen dat de wond in kwestie vreselijk pijnlijk is.

(In dit geval was het idd een zaak van 'binnenkort euthanasie', maar pijn bij het aanraken vind ik geen doorslaggevend argument.)

Elisa2

Berichten: 37602
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:38

Ik denk wel dat als er pus uit komt en het stinkt dat het erg ontstoken moet zijn geweest..dat is wel zorg onthouden.

Het is een lastig stukje, mevrouw zegt dat toen ze die wond zag dat ze wist dat het tijd voor inslapen werd. Maar ondertussen is de wond dus wel gaan ontsteken..dus waarom heeft ze niet gehandeld voordat dat gebeurde? Of heeft ze de wond verzorgd zodat het niet zou gaan ontsteken?

Of het de tijd voor inslapen was weet ik niet en kan (en wil) ik niet over oordelen, maar zorgplicht is er natuurlijk wel.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:43

Er is iets in het verhaal van Hetty dat wringt.
De pony heeft een grote stinkende wonde.
Mevrouw zegt dat hij alle medische zorgen krijgt.
Tenslotte zegt ze: "Ik zal de DA vaker, elke 6 maanden, laten komen.

Als mijn paard een grote stinkende wonde heeft, dan zou de DA hier dezelfde dag nog staan!

Janneke2

Berichten: 22884
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:29

... wat ik een opvallende zin vond ik de OP was dat Hetty een afspraak maakte met de polikliniek wondverzorging en niet met de dierenarts.

Is dat doorklooien omdat jij geen afscheid wil nemen,
of gewoon een second opinion bij mensen die weliswaar geen verstand van paarden hebben, maar zeer beslist wel van wondverzorging....?

(Ik heb geen idee, de bevindingen van de wondpoli staat er ook niet.)