Westnijlvirus nadert grens met Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Westnijlvirus nadert grens met Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 13:27

Nieuwe Oogst
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paard in het aan Nederland grenzende Grafschaft Bentheim is positief getest op het westnijlvirus (WNV). Omdat de dierenarts van de eigenaar uit Nederland komt, is de ziekte via de Nederlandse monitoring opgespoord.

Grafschaft Bentheim ligt ten oosten van Almelo en Hardenberg, vlak over de grens. De eigenaar van het paard zag op 12 september koorts, spiertrillingen en evenwichtsstoornissen, waarop hij de dierenarts inschakelde. Die stuurde vervolgens een serummonster naar Royal GD, meldt de diergezondheidsdienst.

Hier bleek de test op WNV positief, een extra controle bij Wageningen Bioveterinary Research bevestigde dit. In die laatste test kwam ook naar voren dat het een recente infectie betreft. Daarnaast werden hier antistoffen gevonden. Omdat het paard in Duitsland is gehuisvest, is de zaak overgedragen aan de Duitse autoriteiten.

Grensgeval
In Duitsland werd de infectie met dit virus bevestigd. Onduidelijk is waar het dier WNV heeft opgelopen. De weken voor de klachten liep het paard vooral in Duitsland, maar ook in Nederland. Vaak is een infectie niet zichtbaar. Wanneer wel verschijnselen worden gezien, gaat het meestal om algemene symptomen zoals koorts, anorexia en sloomheid. In 10 procent van de geïnfecteerde paarden is sprake van neurologische verschijnselen, zoals evenwichtsstoornissen, spiertrillingen aan hoofd, schouders of flanken en spieruitval.

Een infectie met WNV is een zoönose die meldingsplichtig is, maar niet bestrijdingsplichtig. In 2020 werd het virus ontdekt in Nederland bij enkele mensen, muggen en wilde vogels, in 2022 ook weer bij een wilde vogel. Het virus wordt verspreid door muggen.

Drie verschillende vaccins
In Europa zijn voor paarden drie verschillende vaccins tegen dit virus op de markt. Vaccins worden voornamelijk gebruikt bij risicodieren die regelmatig op internationaal transport gaan naar gebieden waar het virus heerst of bij dieren met veel emotionele waarde.

Er moet minimaal twee keer worden gevaccineerd, met daartussen vier tot zes weken. De bescherming blijft bij een jaarlijkse hervaccinatie. Vaak wordt een vaccinatie in het voorjaar gegeven, zodat deze werkt wanneer de mug actief wordt. Gelet op de afnemende activiteit van de mug, voegt nu vaccineren weinig toe.

mavantos

Re: Westnijlvirus nadert grens met Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:33

Hoor steeds meer stallen waar er mensen zijn die hun paard hiervoor enten, dus dat alleen bij risicodieren gedaan wordt is misschien wat verouderde informatie. Mijn paard is hier voor ook geënt :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:49

Ik vond het al opvallend dat de Royal GD en Wageningen het monster onderzocht hebben.

Hoe is het eigenlijk met het paard afgelopen?

Vaccinatie geeft overigens geen 100% bescherming, maar wel voor 80%.
Mijn buurvrouw die nog paarden heeft, heeft zojuist n.a.v. dit bericht veearts gebeld voor vaccinatie van haar paarden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:31

Ironisch, mijn paard heeft net de gewone enting gehad en had gevraagd of ik ook voor westnijl moest enten. Zeiden dat het overbodig was dus uiteindelijk niet gedaan. Nu ga ik toch twijfelen of ik beter toch kan enten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:47

Ik heb mijn paarden gelukkig al een paar jaar gevaccineerd hiervoor.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:54

alice0cullen schreef:
Ironisch, mijn paard heeft net de gewone enting gehad en had gevraagd of ik ook voor westnijl moest enten. Zeiden dat het overbodig was dus uiteindelijk niet gedaan. Nu ga ik toch twijfelen of ik beter toch kan enten.

Als je ertegen wilt enten zou ik vanaf volgend voorjaar enten. Muggen zijn nu niet meer zo actief.
Ik ga mijn paard ook komend voorjaar enten tegen west-nijl. Duur vaccin maar het is niet anders.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:00

Mwah, kijk naar de verspreiding van het blauwtongvirus door de knutten. Dagelijkse nog steeds nieuwe besmettingen.
En de aanleg van natte natuurgebieden in Nederland.
De insecten doen het er goed op, helaas ook de insecten die virussen verspreiden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:08

Het barst hier nog van de muggen. Die heb ik sowieso veel hier in het bos, zeker met nat en warm weer. Om die reden ben ik een paar jaar geleden dus al begonnen met vaccineren. Better safe than sorry, was mijn gedachten. Muggen weghouden gaat hier niet lukken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:14

Naar nieuws.

75% insecten minder en toch rukt het op.

Als fan van nieuwe natte natuur wordt het dus enten...

HipIscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:08

Oh jee