Sport

Amphitryon, hier met amazone Marieke van der Putten tijdens het NK 2022.
Foto: Marlies Trap Fotografie
De Nederlandse Juniorenamazone Yasmin Westerink heeft een nieuw paard: Amphitryon, die eerder internationaal werd uitgebracht door Marieke van der Putten.
Amphitryon is een elfjarige Oldenburger ruin, van Amperen uit de merrie Rosaria (Rosario x Likoto xx). Hij is gefokt door Martin Otten en in eigendom van Saskia en Jacques Lemmens van RS2 Dressage.
Goedgekeurd
De zwarte Oldenburger werd in april 2015 goedgekeurd tijdens de Oldenburger hengstenkeuring onder het zadel. Hij werd tijdens deze hengstenkeurig ook uitgeroepen tot reservekampioen en was toen in eigendom van Ina Schlömer.
Tijdens de Oldenburg Spring Elite Auction van 2015 werd hij te koop aangeboden en aangekocht door RS2 Dressage.
Twee maanden later werd hij tijdens de 2015-editie van de Oldenburger kampioenschappen voor jonge paarden in Rastede uitgebracht door Heiki Klausing. In 2016 bracht Andreas Muller de toen vierjarige hengst uit.
Marieke van der Putten
De hengst verhuisde daarna naar Nederland, waar hij in training kwam bij RS2 Dressage. Marieke van der Putten ging hem rijden. Ook werd het paard geruind, zodat hij zich kon focussen op de sport.
De combinatie stond voor het eerst voor het voetlicht in 2022, toen zij tijdens het CDI in Le Mans hun internationale wedstrijddebuut maakten. Dit deden zij op Lichte Tour-niveau. Hierna volgden CDI’s in Lier en Opglabbeek, waar zij de Kür op Inter I-niveau wonnen. Tijdens de Nederlandse kampioenschappen 2022 werden ze zevende in de Lichte Tour.
In 2023 kwamen ze internationaal niet aan de start.
Yasmin Westerink
De Nederlandse Juniorenamazone Yasmin Westerink is dus nu de nieuwe amazone van Amphitryon. Tijdens haar succesvolle carrière bij de pony’s begon de nu zestienjarige Westerink in 2022 het paard Dibert L (Vivaldi x Balzflug) uit te brengen. In 2023 maakte zij de definitieve overstap naar de junioren. Yasmin en de vijftienjarige Dibert L werden geselecteerd voor de Europese kampioenschappen dressuur 2023 voor Junioren in Kronenberg, maar helaas moest Westerink zich kort voor vertrek terugtrekken. Het paard had een hoefzweer en was niet fit.
De familie Westerink heeft nu dus een tweede ijzer in het vuur met Amphitryon.
“Ik ben ontzettend blij met Amphitryon”, zegt Yasmin. “Ik kan het nog steeds niet geloven. Ik ben zo enthousiast over de toekomst met mijn nieuwe superster. Ik kan niet wachten om hem beter te leren kennen.”
Op haar Instagrampagina heeft Yasmin Westerink een video geplaatst waarin te zien is dat ze aan het rijden is met Amphitryon.