Glock's Undercover overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Glock's Undercover overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 17:41

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Edward Gal met Undercover op het CHIO Rotterdam 2015.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Het Glock Horse Performance Center heeft vandaag op hun social media en website bekend gemaakt dat Glock's Undercover op 26 september in de avond is overleden.

Op hun website schrijven ze het volgende: 'Je bent dit jaar op 28 mei 22 jaar geworden en het lijkt alsof het gisteren was dat we je voor het eerst zagen. Gitzwart, een zoon van Ferro. Zo trots, vol drive en kracht, met de wil om altijd het beste van jezelf te geven.

In 2012 droegen wij voor het eerst het Glock-embleem op jassen en zadeldekjes. Fritsie was het eerste Glock-paard dat werd gekocht en aan ons werd toevertrouwd. In april 2012 maakte Edward zijn internationale debuut met Glock's Undercover en in juli vertrokken ze naar de Olympische Spelen in Londen. Fritsie was heel erg gespannen, maar nog steeds bereid het beste van zichzelf te geven. Met het Nederlandse team behaalden ze een bronzen medaille.

Er volgden zoveel prachtige momenten met Glock's Undercover. De overwinningen in 's-Hertogenbosch en Odense, zilver op de Wereldbekerfinales in Las Vegas, teamgoud op het EK in Aken en zilver op het EK in Herning. Zoveel mooie ererondes, gezamenlijke trainingen, buitenritten en rustige wandelingen. Maar tijdens de competities kreeg Fritsie steeds meer stress. Na Aken 2015 namen we daarom een ​​pauze en pas in april 2016 reed Edward Fritsie weer internationaal. Maar daar voelde hij weer dat Fritsie gestrest was en wat zou het nut zijn van die potentiële successen als het paard waarmee je zo’n nauwe band hebt, niet meer ontspannen en gelukkig is op wedstrijden?'

Kort daarna in mei 2016 hebben ze besloten om Undercover met pensioen te laten gaan. Daarbij is gekozen voor een stil afscheid uit de internationale sport en niet voor een eervol afscheid met publiek. Dat laatste zou voor het publiek weliswaar mooi zijn geweest, maar voor Undercover pure stress.

'Vaarwel, dierbare vriend. Je was een persoonlijkheid, een vriend en metgezel. Het was een voorrecht om je in ons leven te hebben en het was heel bijzonder om met je samen te werken. In onze herinnering leef je voort. Omdat jij een deel van ons was en dat ook altijd zult blijven', aldus Edward Gal en het team van Glock op hun website.

Afbeelding

Gebruikte bron:

Yenni

Re: Glock's Undercover overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:55

22 jaar is nog veel te jong. Prachtig paard was het! Heel veel sterkte voor een ieder die hem lief had.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:27

Idd zonde en heel verdrietig dat hij is overleden op toch wel jonge leeftijd….. er staat nergens aan / waardoor? Weet iemand het was nieuwsgierig of het toch niet te maken kan hebben met op jaren lang op hoog niveau topsport beoefenen tot het uiterste….

Ik zal vast half bokt over me heen krijgen maar ik vindt tegenwoordig dat we echt de paarden overvragen. Hoe extremer des te beter en hoger de punten zijn….. maar tegen welke kostprijs…..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:31

Hij heeft 7 jaar op pensioen gestaan. Dat is veel meer dan menig paard kan zeggen..

Laten we geen onnodige conclusies trekken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:54

Vind 22 toch een prima behaalde leeftijd voor een sportpaard.

Sterkte voor de direct betrokkenen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:06

sandorra schreef:
Idd zonde en heel verdrietig dat hij is overleden op toch wel jonge leeftijd….. er staat nergens aan / waardoor? Weet iemand het was nieuwsgierig of het toch niet te maken kan hebben met op jaren lang op hoog niveau topsport beoefenen tot het uiterste….

Ik zal vast half bokt over me heen krijgen maar ik vindt tegenwoordig dat we echt de paarden overvragen. Hoe extremer des te beter en hoger de punten zijn….. maar tegen welke kostprijs…..

Het paard is 22 geworden. Hoeft niks met topsport te maken te hebben...

Ken genoeg niet-topsportpaarden die deze leeftijd niet gehaald hebben.

Sterkte voor de betrokkenen, in ieder geval. Y;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:15

Ik vind het keurig netjes: hij was niet gelukkig op concours en na 'een mooie carrière' die vrij kort was, hoefde hij niet meer.
Chapeau.

Knollie, heb het goed op de eeuwige groene weiden...!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:19

Hem met pensioen sturen was gewoon ook heel verstandig; daar was niet meer mee te rijden op concours. Sneu voor het paard , en niet zo heel goed voor de ruiter.

Hij heeft zo te lezen wel n mooi pensioen gehad.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:20

Ik vind 22 helemaal niet jong, sportpaard of niet. Natuurlijk hoop je op die leeftijd dat ze nog een aantal jaar meegaan, maar hij heeft echt een prima leeftijd behaald.

Sterkte voor de betrokkenen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:51

sandorra schreef:

Voel je je nu beter? Even natrappen voelt vast heel fijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:55

Het is een normale leeftijd..ze worden niet allemaal 30 helaas.

Fijn in ieder geval dat hij uit de sport terug getrokken is toen ze merkten dat het niet leuk meer voor hem was. Heb hem nog zo gestrest gezien op het NK.. jammer dat het zo gelopen is met hem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:18

22 is niet jong. We hopen allemaal op 30 maar de realiteit is denk ik dat tussen de 20 en de 25 toch wel het gemiddelde zal zijn als je veulensterfte niet mee telt.

Hij heeft kunnen genieten van zijn pensioen. Kunnen veel bokkers nog een puntje aan zuigen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:25

Er is geen reden om te denken dat dit te maken heeft met zijn sport carrière.

Verdrietig voor de mensen om hem heen ;(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:35

Wat fantastisch dat hij zo'n mooi pensioen heeft gehad.
Was een waanzinnig paard dat waanzinnig kon lopen.
Altijd zeer respectvol gevonden dat ze hem uit de sport hebben gehaald _/-\o_

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:27

Hem stilletjes uit de sport halen was voor het paard zelf wel eervol. Hij hoefde niet meer de stress van internationaal afscheid met hopen toeschouwers mee te maken.

Doodsoorzaak kan ook koliek of een ongeneeslijke aandoening zijn.
Denk niet da we moeten denken aan de topsport als schuldige gezien zijn vroegtijdig pensioen.

Rust zacht knap paard.

Letstalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:39

wat zonde maar wat fijn dat ze echt aan zijn welzijn hebben gedacht