Drafsport voor dummies, deel 2: van start tot finish

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 32921
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Drafsport voor dummies, deel 2: van start tot finish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 16:02

*Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
De autostart. In het glazen hokje bovenop de auto zit de starter, hij kijkt of de start
volgens de regels gaat. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Zoals jullie hebben gemerkt, wordt de drafsport op Bokt steeds populairder. Dit is te danken aan Bokkers als ruitje en janouk, die laatste samen met haar paard Madness. Zij kocht hem samen met een vriendin en houdt hier een topic over bij op Bokt. Nou zullen er ongetwijfeld bokkers zijn die totaal geen idee hebben wat drafsport precies is, wat dit inhoudt en hoe het allemaal werkt. En dat is begrijpelijk, want drafsport is een bijzondere discipline binnen de paardensport. Om deze mensen een eindje op weg te helpen, hebben wij van de Bokt Nieuwsredactie, samen met janouk een reeks artikelen geschreven. Dit artikel is deel 2. Deel 1 kun je hier lezen.

Autostart
De meest bekende start in de drafsport is de autostart. Zoals de naam al zegt, starten de paarden achter een rijdende auto. Deze auto is uitgerust met een speciaal frame, dat ingeklapt dan kan worden. De paarden hebben allemaal een plek toebedeeld gekregen achter de auto. Hoeveel paarden bij een koers achter de auto lopen, verschilt per baan en is onder andere afhankelijk van de breedte van de baan. In Alkmaar bijvoorbeeld, daar lopen er zes paarden achter de startauto, in Wolvega zijn dit er acht omdat die baan breder is. In het Duitse Gelsenkirchen starten zeven paarden direct achter de startauto. Bij een koers met meer deelnemers, lopen de paarden met de hogere startnummers op de tweede rij. Het startnummer, oftewel de plek waar een paard start, is afhankelijk van het prijzengeld dat de draver al gewonnen heeft.

De auto gaat in eerste instantie op 250 meter van de start staan. Dan wordt het commando "Start vrij" gegeven en gaat de auto rijden op één stabiele snelheid. Zodra ze op 150 meter van de start komen, moeten de paarden naast elkaar opgesteld achter de auto lopen. De auto rijdt dan zo'n 30 kilometer per uur. Bij 100 meter vanaf de start zal de auto de snelheid gaan opvoeren. Op het startpunt klappen de vleugels van de auto in en 'is de start gevallen'. De auto zal de baan zo snel mogelijk verlaten en de koers is begonnen. De positie aan de start kan van invloed zijn op het verloop van de koers. Het paard met startnummer 1 zal een licht voordeel hebben ten opzichte van de andere paarden. Paarden met startnummer 6 of hoger zullen een licht nadeel hebben bij de start. Echter, er zijn ook nog genoeg andere factoren die meespelen. Zo zou een paard met startnummer 1 bijvoorbeeld ook ingesloten kunnen raken langs de reling.

Afbeelding
De startpaddock bij de bandenstart, tijdens een koers in Emmeloord. Foto: JPitty
Bandenstart
Een andere manier van het starten van een koers is de bandenstart. Hiervoor worden dwars over de drafbaan twee of meer elastieken banden gespannen, op deze manier worden vakken gecreëerd. De deelnemers aan de koers rijden rond in het vak in afwachting van de start. Door middel van een aantal commando's wordt aangegeven hoever men is in de startprocedure. Bij het laatste commando springen de banden weg, 'de start is gevallen' en de koers is begonnen. Voordeel van deze methode is dat je paarden op verschillende afstanden van de start kunt laten starten in dezelfde koers. Zo kun je ervoor zorgen dat het ene paard 2000 meter loopt, terwijl het andere paard in dezelfde koers bijvoorbeeld 2020 of 2040 meter aflegt. Op deze manier kun je paarden van verschillende niveaus in één koers laten lopen. Deze handicap wordt vastgesteld aan de hand van het prijzengeld dat de betreffende dravers al gewonnen hebben.

Afbeelding
Pikeur Samantha Stolker en paard Lovelylunalevi passeren de finish in Alkmaar.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Valse start
Net als bij andere racesporten, is ook in de drafsport een valse start mogelijk. Dit is bijvoorbeeld het geval als een draver bij de bandenstart te vroeg door de elastieken band gaat. Als de paarden niet vanaf de correcte startplaats starten, is het ook een valse start. Tevens wordt er gesproken over een valse start als er zich bij de start situaties voordoen als het hinderen van een mededeelnemer, een valpartij of bijvoorbeeld het breken van het tuig. Ook bepaalde andere omstandigheden kunnen ertoe leiden dat er een valse start plaatsvindt. Op zo'n moment worden de paarden teruggeroepen naar de start en de veroorzaker van de valse start zal hiervoor gestraft worden. Vaak krijgt de pikeur dan een geldboete, maar in zeer ernstige gevallen kan dit ook een schorsing zijn.

De koers
Elke pikeur wil natuurlijk graag zijn koers winnen. Hiervoor maakt hij van tevoren al een plan van aanpak. Hierin neemt hij de aard van de koers mee en hij bekijkt de kwaliteiten van zijn tegenstanders. Als hij zich niet voorbereidt, is de kans groot dat zijn koers uitloopt op een fiasco. Echter, er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor de pikeur zijn plan moet aanpassen. Zo kan hij te maken krijgen met een hoog begintempo of een fout van een tegenstander of zichzelf. Om zijn koers te winnen, zal de pikeur ook proberen de kortst mogelijke afstand te lopen. Zo dicht mogelijk langs de railing aan de binnenkant van de baan dus. Helaas lukt dit niet altijd, bijvoorbeeld als de andere pikeurs geen gaten laten vallen in het veld. Een pikeur die bij de bandenstart verder naar achteren moest starten, of die om een andere reden een achterstand heeft, kan dan niet goed inlopen. Andere pikeurs blijven wel geduldig achter de anderen rijden en zetten alles in op een fenomenale eindsprint. De combinatie van het zoeken naar de beste plek in het veld, het wisselen van de combinaties, het aanvallen van de pikeurs en tenslotte de eindsprint, zorgen ervoor dat de drafsport zo interessant is.

Afbeelding
De ruimte bij de finish in Emmeloord. Hier zit de 'rechter van aankomst', hij stelt de uitslag
van de koers officieel vast. Foto: JPitty
De finish
Het paard dat als eerste over de finish komt, is de winnaar van de koers. Soms is het heel erg duidelijk wie dat is, zeker als er een wat groter verschil is met de nummer twee. Na de koers zal de zogeheten 'rechter van aankomst', die lid is van het draverij-comité, de uitslag officieel vaststellen. Dit gebeurt vaak al binnen enkele minuten. Deze persoon heeft ook de bevoegdheid om een paard onmiddellijk te diskwalificeren als deze niet in draf over de finish komt. Helaas is het niet altijd zo makkelijk om de uitslag te bepalen. Het kan gebeuren dat twee paarden ogenschijnlijk tegelijkertijd over de finish komen. Dan is er sprake van een fotofinish. Om in zo'n geval te bepalen wie de winnaar is, neemt de 'rechter van aankomst' de finishfoto erbij. Deze wordt gemaakt met een speciale foto-finish-camera die bij de finish staat opgesteld. Deze finishfoto kan hij ook publiceren aan het publiek en de pikeurs, zeker in geval van een heel spannende close-finish.

Draverij-comité
Zoals al eerder te lezen was, is de 'rechter van aankomst' onderdeel van het draverij-comité. Dit comité bestaat uit vier leden:

  • de voorzitter
  • de secretaris
  • de rechter van aankomst
  • één lid

Deze vier personen zijn verantwoordelijk voor een eventuele diskwalificatie van de pikeurs of de dravers. De 'rechter van aankomst' zit altijd in een ruimte langs de baan, in de buurt van de finish. De overige drie leden volgen de koers in een busje dat in de buurt van de paarden rijdt, of zij zitten ook in de speciaal daarvoor ingerichte ruimte bij de finish. Op het moment dat een paard onregelmatig draaft of in galop gaat, nemen zij dit dier uit de koers. Ook als de pikeur grove overtredingen maakt, kunnen zij ingrijpen.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:47

... ik snap de beschrijving van de autostart niet helemaal.

Ik heb herhaaldelijk gezien dat 'de auto gas gaf', en ik neem aan dat het moment dat het koekblik optrekt van 30 km naar 'veel meer' de start is.
(En niet honderd meter 'vanaf' de start.)

Het inklappen van het hek gebeurt laten we zeggen een halve minuut na wat volgens mij de start is, en de paarden op veilige afstand zijn.

Koper

Berichten: 32355
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: waar meer kalk dan water uit de kraan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:08

En toen bleek er een deel 2 te zijn. Zou het niet handig zijn geweest als er even een linkje was geplaatst naar dit topic in deel 1, zodat de mensen die daarin hebben gereageerd dat topic weer omhoog zien komen en zien dat er een volgend deel is?

Dat had je dan daarna ook weer met deel 3 kunnen doen ;)