Busmaatschappij ontstemd na busrit met pony: 'Eén keer en nooit weer'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Busmaatschappij ontstemd na busrit met pony: 'Eén keer en nooit weer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 13:34

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Zuidlaardermarkt 2023. Foto: Bokker SaraViavia

Een opmerkelijk tafereel in een bus van vervoersmaatschappij South West Tours dinsdagochtend. Vanaf de Zuidlaardermarkt checkte een groep passagiers in met een wel heel bijzonder reisgezelschap. De zojuist aangekochte pony reist mee. "We hopen het niet meer mee te maken", vertelt directeur Ron Veenhuis.

Het tafereel wordt gefilmd en op social media geplaatst, waar er gemengde reacties loskomen. De een spreekt van dierenmishandeling, waar de ander er wel de lol van inziet.

De directeur ging, na het zien van de opmerkelijke beelden, in gesprek met de chauffeur. Die vertelde hem dat hij bij zijn laatste rit te maken kreeg met een groep van tien personen, die allemaal goed in het glaasje hadden gekeken. Er ontstond een discussie tussen de groep en de chauffeur, waar laatstgenoemde uiteindelijk toch mokkend instemt met de entree van het dier.

"Mijn chauffeur had een dienst van bijna twaalf uur erop zitten, en was bezig aan zijn laatste rit. Omdat hij geen ruzie wilde maken met de beschonken jongeren heeft hij schoorvoetend ingestemd, en de pony toegelaten. Maar een fijn gevoel hield hij er niet aan over", vertelt Veenhuis.

Medelijden
De chauffeur vertelde aan zijn baas zich schuldig te voelen over de gang van zaken. Veenhuis: "Mijn collega vond het zielig voor het beest, maar heeft er tegelijkertijd alles aan gedaan om het dier zo comfortabel mogelijk te verplaatsen." De busrit duurde dan ook langer dan gebruikelijk. "Normaal duurde dit ritje tussen Zuidlaren en Assen twintig minuten, maar mijn collega heeft er dit keer 35 minuten over gedaan. Hij reed extra zacht, puur en alleen om de pony te beschermen."

Citaat:
De Gemeente Tynaarlo zegt dat er die nacht inderdaad een melding kwam van een passagier met een pony bij de bushalte. "Toen zijn de handhavers en de aanwezige dierenarts meteen naar de plek toegegaan, maar toen was de bus al weg." Meer kon de gemeente niet doen, zegt een woordvoerder. "We hebben gereageerd naar wat binnen onze mogelijkheden ligt, maar dit is natuurlijk niet de gebruikelijke gang van zaken."

Incident
Veenhuis hoopt dan ook dit niet nog een keer mee te maken. "Dit is voor ons ook ongebruikelijk. Wij vervoeren personen en geen dieren. Het is ook een smet op de avond, want de rest verliep prima. Wat ons betreft is het één keer en nooit weer. Volgend jaar gaan we hier niet meer mee akkoord."

Gerelateerd bericht:
[VN] [FOTO] Zuidlaardermarkt 2023

karuna
Drukke kabouter

Re: Busmaatschappij ontstemd na busrit met pony: 'Eén keer en nooit weer'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:37

Hihi het beestje lijkt het niet heel erg te vindenl relaxed rondneuzen en verder geen stress. Wel benieuwd wat er nu met het diertje is gebeurd, bewuste keuze of een impuls aankoop? Maar ach misschien niet heel gebruikelijk maar geen schade opgelopen vermoed ik

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:47

Tsja… lieve buschauffeur die rustig gereden heeft… of dat beest nu in een trailer of een bus vervoert wordt zal voor dat diertje geen fluit uitmaken…

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:47

Ik denk niet dat de koop bewust was, als je klikt op de link is de titel iets à la ‘met mijn dronken kop een pony gekocht’, bewust kan je dat niet noemen.

Jammer eigenlijk dat een verkoper een groep zatte jongeren een pony laat kopen…

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:00

Ik vind dat het dier er mooi blijft staan. Al helemaal omdat het ras bekend staat om zijn streken =:) .

Mooi om te horen dat de buschauffeur rustig heeft gereden. Hopenlijk heeft de pony wel een goed huisje. De busrit zal denk ik geen negatieve impact hebben gehad. Luxe trailer waarin de mens ook meegaat om de pony tussendoor aaien en klopjes te geven :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:12

Ik las ergens dat hij het veulen kocht voor zijn nichtje die er helemaal niet op zat te wachten.
Pony is dan ook snel doorverkocht met winst voor de jongens.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:26

De pony is in ieder geval busmak }> .

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:48

Eilinora schreef:
Ik las ergens dat hij het veulen kocht voor zijn nichtje die er helemaal niet op zat te wachten.
Pony is dan ook snel doorverkocht met winst voor de jongens.

Denk dat dat een andere was, maar weet niet zeker. Er zijn er sowieso twee aan een dronken persoon verkocht oeps. Deze was namelijk al van de markt af. Er was nog een dronken jongen die ook een shet had gekocht. Die zagen wij een paar keer voorbij komen. Uiteindelijk hoorden we hem tegen de organisatie zeggen dat hij hem met winst had verkocht _/-\o_

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:31

Hoe is het mogelijk dat een handelaar een pony verkoopt aan een paar dronken gasten!
Als hij er maar vanaf was?? Triest voor het diertje, hopelijk komt het toch nog goed terecht

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:57

Wat ik op Facebook las is dat deze pony nu op de kinderboerderij in Assen staat, maar ik weet niet of het waar is, wel meerdere mensen die dat zeiden.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:07

Ik snap dat de buschauffeur de beste van een aantal slechte opties heeft gekozen. Van ruzie was die pony vast ook niet beter geworden.

Maar inderdaad vreemd dat de verkoper akkoord gegaan is met deze verkoop. Of zouden ze de verkoper ook onder druk hebben gezet?
Als ik deze link zo lees zou een rechter de koop van deze pony zelfs kunnen vernietigen.
https://www.mkbrecht.nl/blog/juridische-zaken/mag-ik-een-overeenkomst-sluiten-met-een-dronken-klant/
Kan er geen wet worden ingevoerd die verbied om goederen voor meer dan (bijvoorbeeld) €200 te verkopen aan mensen die onder invloed zijn? Niet alleen om dit soort taferelen te voorkomen, maar ook om mensen tegen zichzelf te beschermen. Of misschien een wet die het verbied om een dier mee te geven aan iemand die onder invloed is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:09

Lijkt me een goed idee!

Wat een vervelende situatie voor de buschauffeur ook, ieder weldenkend mens zet toch geen pony in de bus. Het is dat het diertje heel braaf is maar dat had natuurlijk ook heel anders af kunnen lopen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:41

Wie zegt dat de jongens al dronken waren toen ze het diertje kochten? :? Ze kunnen hem ook gekocht hebben en daarna nog zijn gaan drinken.

Busrit doet het diertje niks, dat de bus maatschappij een statement wil maken dat dit niet de bedoeling is, lijkt mij ook normaal. Voordat volgend jaar iedereen op het idee komt om zonder trailer te gaan en de bus te pakken :+.
Enige zorg is hoe het beestje terecht komt.... Maar daar is nou net niks betrouwbaar over bekend.