Algemeen

Paarden op de Zuidlaardermarkt. Foto: Muronia
De 822e editie van de Zuidlaardermarkt heeft 863 paarden en dertien ezels op de been gebracht op De Brink. In totaal werden er gisteren dus 876 dieren te koop aangeboden. Dat heeft de burgemeester van Tynaarlo, Marcel Thijsen, bekendgemaakt.Vorig jaar ging het om 1023 dieren, waardoor het dit jaar om bijna 150 dieren minder ging. "Een kleine daling vergeleken met vorig jaar, maar wij zijn tevreden en de veearts ook. De kwaliteit was goed en het was een rustige nacht", zegt debuterend marktmeester Gertjan Timmer.
"We hadden er niet op gerekend dat het minder zou zijn dan vorig jaar, het blijft koffiedikkijken", gaat de marktmeester verder. Het had volgens hem alle kanten op gekund. "Veel handelaren bepalen ook pas op de ochtend zelf hoeveel dieren ze meenemen. Het is daarom heel lastig in te schatten wat je kunt verwachten, maar ik ben oprecht tevreden." "Er is één dier geweigerd omdat het kreupel was", vult veearts Dieter Zweers aan. "Voor de rest zien de paarden er gezond uit."
File
Wat de paardenhandelaren precies beuren voor hun paarden, weet Timmer niet. "De prijzen worden mij niet verteld, maar ik hoor van verschillende handelaren dat ze zeer tevreden waren. Ik heb nog geen wanklank gehoord", zei hij rond het middaguur.
De Zuidlaardermarkt brengt traditiegetrouw veel publiek op de been. Daardoor ontstond er vanochtend tussen Zuidlaren en Kiel-Windeweer een file, die een vertraging van een half uur opleverde. Timmer zag die drukte ook terug op De Brink in het dorp. Hij geeft aan tevreden te zijn met de opkomst van het publiek.
Laatste loodjes
De nieuwbakken marktmeester probeerde gistermiddag nog van de warenmarkt te genieten en maakte daarna een rondje langs de vrijwilligers. Ook had hij nog een briefing. Om 15.00 uur sloot de paardenmarkt weer. "Gaandeweg hobbelen we weer naar het eind van de dag. 's Avonds om 21.30 uur was heel Zuidlaren weer schoon, dankzij de gemeentedienst, dat vind ik altijd heel knap", aldus Timmer.
Hij erkent dat zo'n eerste Zuidlaardermarkt als marktmeester speciaal is. "Het was wel even spannend", lacht hij. "Jaap Mellema heeft het 25 jaar gedaan, maar deze keer moest ik het zonder hem doen. Dan ben ik ineens het aanspreekpunt, maar ik doe het niet alleen", benadrukt hij. Tijd om tussen de drukte te genieten van alles wat op zijn pad kwam, was er ook. "Absoluut, vooral als je al die mensen die het al dertig jaar of langer doen zo mooi zie werken. Echt bewonderenswaardig", besluit Timmer.