Zuidlaardermarkt is een traditie: 'Je moet dit in ere houden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zuidlaardermarkt is een traditie: 'Je moet dit in ere houden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 12:27

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Theo Stikkelman/Flickr

Getrappel in het duister, klikkende hoeven en het inmiddels vertrouwde groene licht: de paardenmarkt in Zuidlaren is elke derde dinsdag van oktober een evenement op zich. Vanochtend kwam rond 05.00 uur de aanvoer echt op gang, al wordt het exacte aantal dieren later deze ochtend bekendgemaakt. Handelaren toonden zich in alle vroegte tevreden, al wilde niet iedereen herkenbaar in beeld.

Dat gold ook voor een jonge paardenhandelaar uit Emmen. "Mijn vader heeft mij vandaag ziekgemeld", zegt hij. "Dus het lijkt me niet verstandig om voor de camera wat te vertellen." Vandaag staat hij met wat pony's op de markt en hij hoopt nog wat te kunnen kopen. "Daar kijken we wel naar. Ik heb al wat zien staan."

Veel vraag
Paardenhandelaar Jelle Dikkema uit Scharmer is met tien paarden naar Zuidlaren gekomen. "Gisteravond hebben we de paarden gevlochten en gewassen; vannacht om 01.30 uur begonnen we met het inladen en we waren er om 03.00 uur." Dikkema dreef al snel handel. "Ik heb er net twee verkocht aan een meneer. We drinken straks een kop koffie en maken dan de papieren in orde."

Voor de Groningse handelaar is de Zuidlaardermarkt een traditie. "Mijn vader en opa kwamen hier al, je moet dit in ere houden", vindt hij. Zijn 14-jarige zoon, die ook mee is, probeert pony's te verkopen. "Er is veel vraag naar paarden", concludeert Dikkema.

Zeker waarde
Kersvers marktmeester Gertjan Timmer concludeert hetzelfde. "De aanvoer kwam laat op gang, maar tegen 05.00 uur kwam de grote stoot in één keer. Ik kan nog niet veel zeggen over de aantallen, dat kunnen de stewards later wel. Ik verwacht rond de achthonderd paarden."

Hoewel de handel in paarden steeds meer online plaatsvindt, heeft een markt zoals in Zuidlaren volgens Timmer nog steeds zin. "Je kunt hier nog live paarden bekijken en dat heeft zeker waarde. Ik ben overtuigd van het nut van deze markt."

Door de jaren heen verbeterd
Marcel Thijsen is bezig aan zijn achtste markt als burgemeester van de gemeente Tynaarlo. "En ik zit er negen jaar. Een jaar ging het niet door vanwege corona."

Volgens Thijsen is er door de jaren heen een hoop veranderd op de Zuidlaardermarkt. "De markt is verplaatst, er is meer ruimte, voldoende voer en water, en er wordt toezicht gehouden door meerdere dierenartsen", zegt hij. Een aantal jaar geleden kreeg de markt visite van dierenrechtenactivisten, die volgens Thijsen valide punten maakten.

"Daar hebben we van geleerd", zegt hij. "Zo is de markt bij de kermis vandaan getrokken. We zijn de activisten dankbaar, want we hebben de markt echt kunnen verbeteren."

Gerelateerd bericht:
[EV] Zuidlaardermarkt 2023

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:46

Dat is nog eens positief, we zijn de activisten dankbaar en er zijn daadwerkelijk verbeteringen doorgevoerd. +:)+