Paard zakt door bodem van trailer in Niebert

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard zakt door bodem van trailer in Niebert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 19:18

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Aan de Molenweg in Niebert is gisterenmiddag, even voor 13:30 uur, een paard door de bodem van een trailer gezakt. Een buurtbewoner kwam met enkele platen hout, die over het gat in de bodem werden gelegd. Het paard is met hulp van de brandweer uit Marum veilig uit de trailer gehaald. De gealarmeerde HV-KR (Hulpverlenings Voertuig Kraan) van de brandweer uit Groningen kon worden afgemeld.

Het paard is naar een nabijgelegen woning gebracht. Naar verluidt is het paard niet gewond geraakt.

Op de website van 112 Marum zijn foto's van de reddingsactie te zien.

Gebruikte bronnen:

Monique1963

Re: Paard zakt door bodem van trailer in Niebert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:26

Sjemig, maar goed dat de bestuurder het dan snel heeft opgemerkt. Anders had het veel erger kunnen aflopen. Ik ben dan wel benieuwd hoe ver hij er dan doorgezakt was?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:47

Paard van mijn zus was ook eens erdoor gezakt met achterbeen. Die heeft zich na een tijd (denk na 30min) zelf eruit getrokken.
Gelukkig geen trauma voor trailers aan over gehouden.
Wijzelf zijn echter wel een heel stuk voorzichtiger mbt een trailer/vervoer huren.
De wonden die ze had waren echter geen pretje. Voorbeen en achterbeen lagen open.

Zo heb ik gisteren een trailer gehuurd maar toch eerst de bodemplaat bekeken. Bleek het een aluminium trailer te zijn dus was ik gerust.

Ze zouden met de keuring veel strenger moeten zijn en die bodem ook moeten meenemen in de keuring. Schijnt dat da nu niet gedaan wordt?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:20

Welke keuring? Voor een paardentrailer is een APK/keuring niet verplicht. Er zijn wel andere soorten keuringen/keurmerken, maar het blijft een vrijblijvend iets.

Je zou als paard maar in zo'n krakkemikkige trailer gepropt worden. Arm dier.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:48

In belgie is die keuring wel verplicht.
Of ze de bodemplaat meenemen weet ik niet… ik rij altijd de week ervoor naar mijn garage en vraag expliciet om volledig nazicht incl. Bodemplaat controleren. de keuring is daarna nooit een probleem.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:02

Als mensen hun materiaal nu eens zouden onderhouden %)

Mos en viezigheid zie je al genoeg aan. Een trailer dient voor vervoer voor 1 van je waardevolste bezittingen en een levend wezen bovendien. Hopelijk heeft de eigenaar er nu van geleerd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:47

Paard heeft erg veel geluk gehad..

Wij hebben ook speciaal een bodemplaat (beton dacht ik) in de trailer laten maken waardoor dit soort zaken onmogelijk zijn geworden. Trailer wordt hier wel gekeurd maar om de 5 jaar ofzo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:56

Schuur_ schreef:

Mos en viezigheid zie je al genoeg aan. Een trailer dient voor vervoer voor 1 van je waardevolste bezittingen en een levend wezen bovendien. Hopelijk heeft de eigenaar er nu van geleerd

Mijn trailer staat buiten, weet je hoe snel die viezigheid en mos er weer op zit? Daar valt niks aan af te lezen, hij wordt elk jaar volledig nagekeken en onderhouden. Uitgebreid schoonmaken 2 keer per jaar, van binnen vaker, maar binnen een maand is hij buiten weer vies. In de herfst/winter tenminste. De zomer zit mos er minder snel op als het droog is, maar vies wordt die wel.

Maar ik leen geen trailer van anderen en leen de mijne ook niet uit. Ik weet dat de mijne goed is en van anderenbweet ik niks. Vind dat echt een nachtmerrie door de bodem zakken :=

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:00

Schuur_ schreef:

Klant heeft dit met een nieuwe trailer gehad. 2de rit. Bam vloerplaat zakte weg. Bleek een constructie fout.
Dus slecht onderhoud was hier niet aan de orde

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:11

Heb je de foto's bekeken? De brokken rot hout liggen er gewoon onder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:18

Uitzonderingen zullen er vast bestaan, maar deze ziet er zo al niet echt onderhouden uit.

Wat een geluk zeg dat hij geen afgeschraapt been heeft van over de beton slepen....

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:19

Oh dit is mijn nachtmerrie :brr:

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:50

Schuur_ schreef:

Ik dacht gewoon paardenpoep te zien?(die waarschijnlijk door het gat vielen), lijkt me geen stukken vloer toch?

Jammer dat er zo vlug geoordeeld wordt…
We weten niets… dus kan je ook niet oordelen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:51

Schuur_ schreef:

Lijkt mij mest

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:15

Zeker op die laatste foto zie je wat een oud en versleten lor het is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:24

Ze moeten een keuring voor trailers gewoon verplicht maken.
Hoe vaak gebeuren er wel niet ongelukken met slecht onderhouden trailers (en dan niet alleen paardentrailer maar ook caravans, aanhangertjes).

Is het niet de verlichting, remmen of banden is het in het ergste geval de bodem.
Mensen zetten het weg, gaan er een paar keer per jaar mee weg, of lenen bij een keer vervoeren liefst gratis de trailer van iemand die er toch een heeft staan. Een ongeluk zit in een klein hoekje, goed vervoeren moest veel serieuzer genomen worden.

Gelukkig in dit geval heeft het paard niks.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:00

Wij hebben een lange rubberen mat in de trailer gemaakt. Van helemaal vooraan doorlopend tot over de klep. Dus als we de klep opendoen, dan is er ook geen spleet bij de scharnier ruimte tussen de klep en de trailer te zien. Vind ik ook fijn voor de paarden. We hebben een minishet dus die kan dan niet met haar hoefjes daartussen komen. Ook verhoedt deze mat dat, mocht er iets mis gaan met de bodem, ze er meteen doorzakken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:45

Monique1963 schreef:
Wij hebben een lange rubberen mat in de trailer gemaakt. Van helemaal vooraan doorlopend tot over de klep. Dus als we de klep opendoen, dan is er ook geen spleet bij de scharnier ruimte tussen de klep en de trailer te zien. Vind ik ook fijn voor de paarden. We hebben een minishet dus die kan dan niet met haar hoefjes daartussen komen. Ook verhoedt deze mat dat, mocht er iets mis gaan met de bodem, ze er meteen doorzakken.

Dat laatste is helaas niet waar. Rubber matten worden vaak erin gelegd om de slechte staat van de bodem te verdoezelen. Ik geloof zelfs dat in de trailer waarin paard van mijn zus stond ook rubber mat lag. En de merrie is er toch doorgeen gezakt en niet zonder verwondingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:04

Oscar schreef:
Zeker op die laatste foto zie je wat een oud en versleten lor het is.

Als dat zo is dan mogen ze wat mij betreft een flinke boete geven!

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:11

Sorry hoor, maar je controleert toch regelmatig de bodem van je trailer.
En indien eigen trailer steeds schoonmaken naar gebruik. Dit komt vaak door de matten die erin liggen, als de zijkant loslaat gaat daar veel vocht doorheen, met als resultaat vlug rottende houten vloeren.