Paardensport goedgekeurd voor Olympische Spelen Los Angeles 2028

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardensport goedgekeurd voor Olympische Spelen Los Angeles 2028

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 09:05

Equnews
Sport

Afbeelding
Ingmar de Vos. Foto: FEI/Richard Juilliart

FEI-voorzitter Ingmar de Vos deelde de aankondiging van het Internationaal Olympisch Comité (IOC), dat de paardensport officieel is bevestigd in het Initieel Sportprogramma voor Los Angeles 2028. Het IOC heeft tijdens de IOC-sessie in Beijing (China) de bevestiging voor opname in het Initieel Sportprogramma van LA 2028 aangekondigd, nadat het IOC in december 2021 had voorgesteld dat de paardensport tot de 28 voorgestelde sporten behoorde.

"We zijn verheugd met deze bevestiging, die een schitterende erkenning is van de waardevolle bijdrage en erfenis die de paardensport aan de olympische beweging levert", zei FEI-voorzitter Ingmar de Vos. "Maar dit is slechts een eerste stap. De paardensportdisciplines voor LA 2028 worden medio 2023 bepaald, en de paardensportevenementen en het quotum voor LA worden pas na Parijs 2024 vastgesteld."

Universaliteit, integriteit en rechtvaardigheid, gendergelijkheid en populariteit werden benadrukt als cruciale eisen van de evaluatiecriteria om de disciplines en evenementen voor het programma te bepalen, in lijn met de aanbevelingen van Olympic Agenda 2020+5. De veiligheid van atleten, milieuvriendelijkheid en het relevant houden van de sport voor de jeugd werden ook herhaald als belangrijke factoren in het besluitvormingsproces.

"We zijn vastbesloten om succesvolle sport op de Olympische Spelen te leveren en streven naar universaliteit en groei van onze sport om nieuwe doelgroepen te bereiken en talent over de hele wereld te ontwikkelen", vervolgde De Vos. "Jeugdparticipatie en -ontwikkeling spelen een sleutelrol in dit proces en zullen ervoor zorgen dat we een diverse en inclusieve gemeenschap van jonge ruiters hebben om te groeien, vooruit te gaan en te streven naar olympische grootheid."

"De jeugd is de toekomst en met de paardensport in het LA 2028-programma, een op de jeugd gerichte Spelen, is het een extra stimulans voor onze ambitieuze jonge atleten om zich voor te bereiden om hun talent te tonen op het grootste wereldpodium. Het versterken van onze positie in het Olympische programma van LA 2028 zal de paardengemeenschap sterk en veerkrachtig houden in dit competitieve sportlandschap."

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:11

Ik heb hier gemixte gevoelens over eigenlijk. Aan de ene kant supergoed voor de sport, aan de andere kant heb ik steeds meer moeite met topsport met dieren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:18

Suzanne F. schreef:
Ik heb hier gemixte gevoelens over eigenlijk. Aan de ene kant supergoed voor de sport, aan de andere kant heb ik steeds meer moeite met topsport met dieren.
Eens. Zou weleens een v.d. laatste kunnen gaan worden, denk ik.

SweetVanille

Re: Paardensport goedgekeurd voor Olympische Spelen Los Angeles 2028

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:20

Jammer :(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:57

*\o/* *\o/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:44

Ailill schreef:
Suzanne F. schreef:

Alleen al het feit dat dit nieuws is, zet aan tot nadenken. Tot nu is dat nooit echt een vraag of twijfelgeval geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:55

Suzanne F. schreef:

Ach alles valt of staat met wie het doet helaas..dat is in de basis sport net zo.

Ik zou het persoonlijk jammer vinden als de paardensport van de OS verdwijnt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:59

Gini schreef:
Ailill schreef:

Alleen al het feit dat dit nieuws is, zet aan tot nadenken. Tot nu is dat nooit echt een vraag of twijfelgeval geweest.

Ach de paardensport gaat er toch van uit dat geld hun get out of jail free card gaat blijven. Wellicht wordt men nog net op tijd wakker om de boel te redden als 2032 de paardensport niet meer welkom is.

Na wat er vorige OS getoond werd… als dat is wat nu de norm wordt mag het de laatste zijn van mij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:22

Had ik nu iets met een klepel en klok begrepen dat het in Parijs niet meer zou mogen volgend jaar en dan nu in 28 wel?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:25

Leuk! Nu al zin in om naar te kijken.

Blijf toch een klein meisje vanbinnen die droomt er zelf ooit te staan, ook al is dat niet realistisch :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:28

Suzanne F. schreef:

+1

Wanneer het gaat om grote mensenbelangen (geld, roem), dan is het welzijn van het dier altijd in het geding.

Daarom svp geen paardensport meer op de OS

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:32

Hmmmm, oma herinnert zich nog dat Harro Goudsmid jubelde over Klaus Balkenhol
'Wat is het prachtig als je op je 60ste nog op de Olympische Spelen kunt debuteren...!'

En ik herinner me ook een actie 'dat er niet gejureerd wordt volgens het regelement (en dat het FEI regelement versoepeld was tot 'richtlijn') -
en dat dat contra-indicaties zijn voor deelname.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:13

Ik herinner me hoe toch de anders altijd eerlijke paardenman Jur Vrieling het in het heetst van de strijd toch niet kon laten om eens flink met zijn zweep op Zirocco Blue om te meppen na een weigering....

Voorheen vond ik Olympische paardensport prachtig, maar dit deed bij mij de oogkleppen af.

https://www.stegen.net/2016/08/drama-ri ... occo-blue/

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:54

Janneke2 schreef:
'Wat is het prachtig als je op je 60ste nog op de Olympische Spelen kunt debuteren...!'

Dat is toch juist ook het mooie van onze sport, er is plek voor iedereen. Er is geen sport zo inclusief als de paardensport en daarom alleen al zou het voor altijd Olympisch moeten blijven.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:56

Suzanne F. schreef:

Eens. Tijden veranderen, het is genoeg geweest.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:01

Veronica2 schreef:
Janneke2 schreef:

Dat is toch juist ook het mooie van onze sport, er is plek voor iedereen. Er is geen sport zo inclusief als de paardensport en daarom alleen al zou het voor altijd Olympisch moeten blijven.

Zodat ruiters uit “niet-paarden landen” zich doormiddel van aangepaste kwalificatie-eisen in een veel te zware proef kunnen storten, op hoogtes waarin ze geen ervaring hebben?

Heel inclusief, iets minder diervriendelijk…

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:10

Monique1963 schreef:
Had ik nu iets met een klepel en klok begrepen dat het in Parijs niet meer zou mogen volgend jaar en dan nu in 28 wel?

Ik vermoed dat je dan iets over paardrijden als onderdeel van het Moderne Vijfkamp hebt gehoord, die is er in Parijs voor het laatst en komt daarna niet meer terug. Ging om een discipline waarin niet-ruiters op leenpaarden werden gezet om ff een parcours van 110/120 hoog te springen :+

Vijfkamp valt niet onder FEI en staat daardoor wel volledig los van de reguliere paardensport.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:22

Dees schreef:
Ik herinner me hoe toch de anders altijd eerlijke paardenman Jur Vrieling het in het heetst van de strijd toch niet kon laten om eens flink met zijn zweep op Zirocco Blue om te meppen na een weigering....

Voorheen vond ik Olympische paardensport prachtig, maar dit deed bij mij de oogkleppen af.

https://www.stegen.net/2016/08/drama-ri ... occo-blue/

En dat mensen het nog leuk vinden om naar te kijken snap ik echt niet... Dierenmishandeling IS niet leuk.
(Of het nou om meppen gaat, scherpe sporen die er ingeschopt worden, nekken die kromgetrokken worden, scherpe bitten) Ja, top, superleuk om naar te kijken. Arme dieren. Horen daar gewoonweg niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:25

Oke trek dat dan eens door naar de basissport en recreatieve ruiters..

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:30

Elisa2 schreef:

Dan kunnen we beter maar meteen stoppen met alles want als ik sommige recreatieve ruiters bezig zie :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:38

... dan zou de topsport vwb dressuur een voorbeeld van lichtheid en souplesse moeten zijn, gracieus volgens de richtlijnen/ het oude regelement van de Fei.

(Het paard dat zich edelmoedig overgeeft, de bewegingen vanzelf lijkt uit te voeren, de happy atlethe - en graag ook duidelijkheid over de oefeningen zelf. Vroegah: 'neus achter de loodlijn: meteen een vijf of lager', uitgestrekte draf met ruime passen van het achterbeen en het optillen van de voorhand, piaffe met een verticaal voorbeen aan de grond en een dalende croupe, etc etc etc etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-10-23 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:39

Klopt hoor Janneke.

Degenen die hier aangehaald werden en zich misdragen hebben zijn springruiters. Al zijn sommige dressuur ruiters ook niet heilig..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:41

Melzazu schreef:
Elisa2 schreef:

Dan kunnen we beter maar meteen stoppen met alles want als ik sommige recreatieve ruiters bezig zie :(

Nou dat dus..

Ik denk dat de sport cancellen een eerste stap is naar verbieden van alles wat met paarden te maken heeft.

Beter zouden ze kunnen hervormen in mijn ogen.

Ga maar eens prijzen en punten geven voor de meest vriendelijke ruiters. :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:40

Ik zeg wel eerlijk dat er bij mij wel voortschrijdend inzicht heeft plaats gevonden ook hoor.

Sommige dingen de ik vroeger normaal vond rondom omgang met paarden daar denk ik inmiddels heel anders over.

Ik probeer mijn paard vriendelijk te rijden. Lukt dat altijd? Vast niet maar de intentie is er altijd.

Ik ben pas net begonnen met wedstrijden en ben erg blij als er op mijn protocol staat: vriendelijk gereden of vriendelijk voorgesteld.

Er zijn nog genoeg rijtechnische aandachtspunten maar ik vind het fijn dat er gezien wordt dat ik alles vriendelijk probeer te doen. Ik wil ook graag dat mijn paard er plezier aan beleeft.

Sorry voor off-topic te gaan :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:34

Is toch hartstikke ontopic? Ik ken meer mensen zoals jij die het allemaal zo goed en vriendelijk mogelijk willen doen. Wat mij betreft op hun eigen unieke manier allemaal goede voorbeelden voor degenen die dat niet doen.