Algemeen
De strandrit met vijfhonderd Friese paarden van Julianadorp naar Den Helder trok vanmiddag veel toeschouwers. Sommige deelnemers stonden vlak voor aanvang van de rit nog in de file. De imposante groep paarden vertrok dan ook iets later als de geplande twaalf uur vanaf het startpunt. Het waaide hard, maar ondanks dat bleef het grotendeels droog.

Drukte op het strand. Foto: Aniek Molenaar Fotografie
De deelnemers kwamen uit het hele land en zelfs vanuit het buitenland om mee te kunnen rijden. De rit werd elke drie jaar georganiseerd, met dit jaar alweer de vijfde editie. Toch heeft de organisatie besloten om te stoppen met het organiseren van deze unieke rit. Het kost heel veel tijd en energie om het te organiseren en de regelgeving wordt steeds strenger. Aan het Noordhollands Dagblad vertelt organisator Linda De Jong: ,,Het gaat mij wel aan het hart. Het is verreweg het grootste evenement op dit gebied dat ik ken. Maar, ze zeggen wel eens, je moet stoppen op je hoogtepunt en ik denk dat dat moment nu gekomen is. Hoe vaak moet je het rondje richting Huisduinen nog maken? Bovendien worden de milieueisen steeds strenger. Nee, het is goed zo maar het emotioneert mij wel als ik al die enthousiaste deelnemers weer zie.’’

Friese Strandrit 2023. Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Video gemaakt door Ryanne Tigchelaar voor het KFPS
Gebruikte bronnen: