Sport
Tekst & foto's door Elena de Keizer Fotografie
Afgelopen dinsdag, 10 oktober, ben ik afgereisd naar Oosteind om foto's te maken van de IBOP (dressuur) van het KWPN. Dit was voor mij de eerste keer dat ik aanwezig was tijdens een IBOP. De IBOP is een ééndaagse test. De jury beoordeelt het paard op stap, draf, galop, souplesse, houding en balans, rijd- en bewerkbaarheid en aanleg als dressuurpaard. De paarden worden door hun eigen ruiters of amazones gereden. Ze rijden eerst een dressuurproef. Vervolgens wordt er nog een presentatie onder het zadel verreden op aanwijzing van de jury. Dit gebeurt in een groep van twee tot vier combinaties. Daarna kan het paard aangeboden worden voor stamboekopname.
De eerste combinatie startte om 8 uur. Ik wou graag op tijd aanwezig zijn, dus ik zat al om 6.15 in de auto om rond 7.30 aan te komen op de locatie. Het was een erg leuke, leerzame en lange dag! Rond 19.30 was ik weer thuis. Helaas is het om 8 uur nog vrij donker. Ik vond het dan ook erg lastig om in een binnenbak te fotograferen op dat tijdstip. Ik zal jullie eerst de foto's van de IBOP laten zien en daarna nog enkele van de stamboekopname. De eerste combinatie, Jos Hoogendoorn met Danciana, behaalde 80,5 punten.

Jos Hoogendoorn met Danciana
De juryleden waren mw. M. Dorresteijn en dhr. B. Bax. Op onderstaande foto's is te zien dat zij in de baan aanwijzingen geven aan de combinaties na de proef.

Kim Noordijk met Novalida v/d Waalsehoeve behaalden die dag de hoogste score, namelijk 85 punten.

Kim Noordijk met Novalida v/d Waalsehoeve

Mara Visser met Orebe B

Gerrel Vink met Phylou

Mara Visser met Opradin S

Kim Noordijk met Paulina

Britt Konings met Piacenza G

Marielle Spierings met Pinky Promise PP

Tom Verhoeven met Photogenic CLD
Dan zal ik nu nog enkele foto's laten zien tijdens de stamboekopname. Bij een stamboekopname wordt het paard gemeten en wordt het exterieur van het paard beoordeeld op stand, alsook de stap en draf op een harde ondergrond.

Olympevanck PP

Luna G

Ocean of Gold Diamond-Utopia