‘Paard doet hetzelfde als wat ik kon met m’n eigen benen: lopen’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

‘Paard doet hetzelfde als wat ik kon met m’n eigen benen: lopen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 16:49

Rodi
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Deze tillift is niet van De Blijde Ruiters.
Foto: Marlies Trap Fotografie

ZAANDAM – “Elke keer als de vraag voorbij komt ‘Wat doet paardrijden met de doelgroep?’, word ik een beetje emotioneel. Omdat het elke keer weer bijzonder is als je ziet wat paardrijden doet met de ruiter. Bijvoorbeeld de ontspanning in zeer korte tijd bij iemand die last heeft van continue spasmen. Het gevoel even je rolstoel uit te zijn en – letterlijk – de teugels van je leven in eigen handen te mogen nemen is ongekend. Ook na 50 jaar voorzien we als stichting De Blijde Ruiters nog altijd in een behoefte”, zegt voorzitter Milly Verhoef. Het jubileum is goed voor het houden van een open dag in en rond de manege aan het Kuilpad (’t Kalf); zaterdag 14 oktober van 10.00 tot 18.00 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Wat vijftig jaar gelegen is opgezet en voortgezet door Zaanse serviceclubs, ondernemers en individuele Zaankanters, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige eigen manege aan het Kuilpad in Zaandam. Stichting De Blijde Ruiters biedt mensen met een beperking de mogelijkheid te ontspannen via paardrijden. Hun motto luidt: ‘Omdat een beperking geen handicap hoeft te zijn’. Het geografisch werkgebied beslaat Zaanstreek, Waterland, Amsterdam en Kennemerland.

Volwaardig voelen
Milly Verhoef kwam als vrijwilliger met de stichting in aanraking. “Er lopen altijd twee tot drie vrijwilligers naast de ruiter mee als die op het paard zit. Het raakte mij om te zien wat dit voor iemand met een beperking doet, de interactie tussen mens en dier. Hoe uniek het is als je uit je rolstoel wordt getakeld en op het paard weer je eigen route mag bepalen. Misschien is het beste voorbeeld wel degene die vertelde 'in mijn rolstoel zien mensen mij niet zitten, want ik zit laag, op kruishoogte. Als ik op een paard zit, voel ik me weer even volwaardig mens. Het paard doet hetzelfde als wat ik voorheen kon met mijn eigen benen: gewoon lopen.”

Mooie mijlpaal
Inmiddels is Milly drie jaar voorzitter. Nu is vijftig jaar natuurlijk een mooie mijlpaal, om de twaalf paarden die in eigen beheer zijn en continuïteit van de manage te waarborgen staat het bestuur ook voor een grote uitdaging: de renovatie van de buitenbaan en nieuwe paddocks. Een paddock is een afgebakende buitenruimte waar paarden zich vrij kunnen bewegen en eventueel spelen met soortgenoten en heeft verschillende functies, zoals het bieden van buitenruimte, sociaal contact, herstel van blessures of rust voor het weiland.

‘Eb en vloed-bodem’
“We zijn heel blij dat de gemeente Zaanstad heeft meegewerkt aan een extra stukje grond om dit te kunnen uitvoeren. De drainagebuizen zijn dichtgeslibd. We willen een zogenaamde ‘eb en vloed-bodem’ laten aanleggen, waarmee je het water en zand goed kunt reguleren. Daarnaast lopen de paarden in de bak op speciaal zand. Daarin zijn ‘vlokken’ verwerkt die het vocht reguleren en voor stabiliteit en demping zorgen”, vertelt Milly. Voor de renovatie en aanleg van de paddocks is een begroting opgesteld van 180.000 euro. De helft daarvan kan de stichting zelf betalen.

Veelzijdig
Bij De Blijde Ruiters zijn nu zo’n 290 mensen betrokken, een deel met en een deel zonder beperking. Zo vinden in het manegebedrijf velen, gehandicapt of niet, er hun werk (ook als vrijwilliger), een dagbesteding, stageplaats, re-integratieplek of HALT-werkzaamheden. Bij de stichting zijn ook gediplomeerde instructrices werkzaam. Zij geven begeleiding/les aan de ruiters en amazones met een beperking. Die kan bestaan uit een lichamelijke en/of verstandelijke (meervoudige) beperking, alsmede met auditieve beperkingen. Buiten de lessen om worden de paarden door de instructrices professioneel bereden. Dit om de spieren van de paarden soepel te houden en om de conditie van de paarden op pijl te houden.

Geen ‘nors‘ karakter
“We zijn heel blij met onze nieuwe instructrice, die haar eigen paard beschikbaar stelde, want we weten nu gelijk het gedrag van het dier. Dat weet je niet als je een dier koopt waar je de geschiedenis niet van kent. We mogen niet tegen verrassingen aanlopen. Een paard voor onze doelgroep moet heel bijzondere eigenschappen hebben, noem het ‘bomproof’. Het moet bijvoorbeeld tegen gillen kunnen, en onverwachte bewegingen. We willen voor onze speciale doelgroep geen paard met een ‘nors’ karakter. Voordat er iemand op mag rijden, kan er een jaar aan opleiding aan vooraf zijn gegaan”, licht de voorzitter de veiligheid voor dier én ruiter toe. Mooi om te weten: een paard blijft tot zijn levenseinde bij De Blijde Ruiters.

Historie
De stichting is in november 1973 opgericht en werd mei 1976 toegelaten als lid van de Federatie Paardrijden Gehandicapten. In het begin stelde C. Keijzer zijn eigen rijbaan ter beschikking en konden de paardrijlessen daadwerkelijk beginnen op het terrein van transportbedrijf A. Keijzer te Zaandam. Bij slecht weer werd gereden onder het viaduct onder de A8. Later kregen De Blijde Ruiters onderdak bij een manege en huurden daar de accommodatie. In 1990 kreeg de stichting de beschikking over een geheel eigen manege aan het Kuilpad.

Open Dag
Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum wordt, zoals gememoreerd, zaterdag 14 oktober een open dag gehouden om kennis te maken en te genieten van dressuur op hoog niveau, clinics en demonstraties die worden opgevoerd door de ruiters en instructrices. “En vergeet niet onze tombola met mooie prijzen. Daarmee steun je de plannen voor de renovatie en aanleg van de paddocks”, besluit de enthousiaste voorzitter wervend.

Meer informatie http://www.deblijderuiters.nl.