Fransman Touzaint wint Boekelo, Boonzaaijer Nederlands kampioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Fransman Touzaint wint Boekelo, Boonzaaijer Nederlands kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 17:35

Persbericht Military Boekelo
Sport

Afbeelding
Nicolas Touzaint met Diabolo Menthe (v. Scareface de Mars). Foto: © Ashley Claus

Nicolas Touzaint blijft ijzig kalm
In een net als een jaar eerder tot het eind toe spannende wedstrijd gaf de Fransman Nicolas Touzaint de eindzege in de 52ste editie van Military Boekelo-Enschede zondag niet meer uit handen. Met zijn tienjarige ruin Diabolo Menthe (v. Scareface de Mars) bleef Touzaint ijzig kalm als laatste ruiter in het afsluitende springconcours.

Vlak voor hem hadden de Belgische Lara de Liedekerke met de dertienjarige ruin Ducati d’Arville en de Engelse nummer een van de wereldranglijst Rosalind Canter met de tienjarige bruine ruin MHS Seventeen (v. Callahan) samen de leiding genomen met 28,6 strafpunt. De Vlaamse reed exact de ideale tijd van tien minuten en zes seconden in de crosscountry en werd op basis daarvan met de tweede plaats beloond.

Nicolas Touzaint plaatste zich via zijn zege in Boekelo met een tweede paard voor de Spelen in Parijs en heeft over een jaar dus keuze uit luxe. Met zijn eerste troef Absolute Gold kwalificeerde hij zich al eerder. “Het was geweldig om na zoveel jaren weer te mogen winnen in een van de mooiste wedstrijden die er is.”

Voor alle uitslagen, zie https://military-boekelo.nl/actueel/startsresult

Janneke Boonzaaijer prolongeert titel
Janneke Boonzaaijer prolongeerde zondag in Boekelo haar nationale titel eventing. Met haar tienjarige bruine merrie I’m Special N (v. I’,m Special de Muze) passeerde ze op de slotdagc alsnog Merel Blom-Hulsman met de veertien jaar oude vosruin Vesuve d’Aveyron (v. Jaguar Mail). De derde plaats was voor Sanne de Jong met de Global Faerlie Flashy. Janneke Boonzaaijer, een jaar eerder al winnares met Bouncer, voerde de druk op Merel Blom behoorlijk op met een foutloos parcours, waar ze slechts 0,8 strafpunt wegens het overschrijden van de toegestane tijd noteerde. Sanne de Jong verspeelde haar kans op de titel met twintig strafpunten. Merel Blom hield de schade weliswaar beperkt tot een enkele springfout, maar die betekende wel dat ze met zilver genoegen moest nemen.

Afbeelding
Janneke Boonzaaijer eerste, Merel Blom tweede en Sanne de Jong derde. Foto: © Ashley Claus

In haar nopjes
Janneke Boonzaaijer was uiteraard in haar nopjes met haar tweede nationale titel op rij. “Het kon alle kanten nog op. Van de eerste drie moest ik als eerste springen. Ik weet dat ik een goed springpaard heb en ik dus wel kon proberen de druk op Merel en Sanne op te voeren. Dat viel goed uit. Ik had een beetje tijdfouten, maar verder ging het geweldig.”

Als ze echter derde zou zijn gebleven in het NK en Nederland daarmee aan eenzelfde klassering in de landenwedstrijd had kunnen helpen, had ze daarmee prima kunnen leven. “Dat zou een mooie kers op de taart zijn geweest. Maar toen dat er niet meer inzat, wilde ik natuurlijk wel graag kampioen worden. We gunnen elkaar alle drie het beste, hebben veel respect voor elkaar en hebben ook samen gestreden om Parijs te halen.”