Paard wint van oud-wereldkampioen wielrennen tijdens Winkel Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard wint van oud-wereldkampioen wielrennen tijdens Winkel Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 16:37

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Johan Museeuw legt het af tegen een paard. Foto: Screenshot José Been op X

De Belgische Winkel Koerse in Sint-Eloois-Winkel, bij Ledegem, heeft een traditie: een paard en een wielrenner nemen het tegen elkaar op in een straatrace. Dit jaar was het oud-wereldkampioen Johan Museeuw, die de strijd aanging met een edele viervoeter. Het was een spannende koers, die nipt door het paard werd gewonnen. Een fotofinish bepaalde uiteindelijk de winnaar. De Leeuw van Vlaanderen lijkt voornemens om volgend jaar voor revanche te gaan. “Het was echt even uit mijn comfortzone treden. Ik heb alles gegeven. Mijn hartslag was veel hoger dan anders. Het is de bedoeling om volgend jaar terug te keren. Dan wellicht om te genieten van het randgebeuren.”

Finale
Naast deze koers, waren er ook nog "echte" koersen. De finale werd gewonnen door Noor Devolder en Gerona Ginger. De 16-jarige heeft het niet van een vreemde, want haar vader is de ervaren pikeur Dries Devolder. Noor is erg blij met haar overwinning, ze heeft er zelfs een dag school voor gemist. "Het is de eerste keer dat ik met mijn paard Gerona Ginger rijd. Ik wist echt niet wat ik er mocht van verwachten, maar race na race kregen we meer vertrouwen. Vandaag ging ik met een bepaald doel niet naar school en uiteindelijk is gebleken dat dit een goede keuze was.”

Op de website van VRT is een geluidsfragment te beluisteren.

Winkel Koerse
De Winkel Koerse beleefde dit jaar zijn 167e editie. Vroeger werden de 'peerdenloopstrijden' tussen de tramrails en bussen door gelopen. De boeren haalden op de dinsdagmiddag na de eerste zondag van oktober hun paarden speciaal voor de Winkel Koerse van het land, om een paar rondjes door de straten van Kapelle te rennen.

In de jaren '80 waren er in heel België nog maar 2 koersen over die op straat werden verreden: Krombeke (die inmiddels op een weide wordt gehouden) en Sint-Eloois-Winkel. De boerenpaarden in de loop der jaren vervangen door dravers, en de montékoers werd er één met sulky's.

Gebruikte bronnen: