Finse hippische bond ontbindt contract Rien van der Schaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Finse hippische bond ontbindt contract Rien van der Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:31

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Rien van der Schaft. Foto: Remco Veurink

De Finse hippische bond heeft het contract van hun bondscoach dressuur Rien van der Schaft ontbonden. Zijn contract liep eigenlijk tot eind 2024, het olympische jaar.

Contract voortijdig beëindigd
"De Finse hippische federatie heeft besloten de samenwerking met mij als coach van hun dressuurteam te beëindigen", vertelt Van der Schaft aan Eurodressage. "Ik had de indruk dat de samenwerking met de ruiters heel goed ging, en toen ik hen het nieuws vertelde, bevestigden hun reacties dat. De communicatie met de federatie was nooit zo goed als ik wilde, en ook dat werd bevestigd toen het einde van onze samenwerking werd medegedeeld via de mail."

De 68-jarige Van der Schaft werd in 2019 aangenomen als bondscoach van Finland. Hij kreeg eerst een jaarcontract, dat werd verlengd tot de Olympische Spelen van Tokio. Het werd opnieuw verlengd tot de Spelen van Parijs.

Resultaten
Met Van der Schaft als bondscoach werd het Finse team 13e op het EK van 2019, 6e op het EK van 2021 en 14e op het EK van 2023. Op het WK van 2022 werden ze 11e.

Individueel werd Henry Ruoste met Rosetti 15e in de Kür op het EK van 2019. Met Kontestro DB kwalificeerde Ruoste zich voor de Olympische Spelen van Tokio in 2021, en nam daar individueel aan deel. Op het EK van 2021 werd de combinatie 6e in de finale van de Kür. Op het WK van 2022 behaalde Emma Kanerva met Greek Air het beste resultaat: ze werden 24e in de Grand Prix Special. Op het EK van 2023 bereikte geen enkele Finse ruiter de Grand Prix Special.

Vijf jaar
Van der Schaft, die bondscoach van TeamNL was voordat hij de functie in Finland aannam, heeft vijf jaar voor de Finse hippische federatie gewerkt.

"Vorig jaar, tijdens de Helsinki Horse Show, vertelden verschillende bestuursleden me dat de financiële situatie niet zo goed was, dus ik ging akkoord met een verandering van mijn vergoeding. Ik wilde echter met dezelfde intensiteit en regelmaat blijven trainen, omdat ik naast de goede sfeer onder de ruiters ook merkte dat de opkomende Grand Prix-ruiters in Finland vooruit gingen", vertelt een teleurgestelde Van der Schaft. "Ik wens de Finse dressuurruiters heel veel succes en ik hoop vaak te zien dat ze succesvol zijn op internationale wedstrijden."

Geen olympisch team gekwalificeerd
Jutta Koivula, manager sport voor de Finse hippische federatie, bevestigt dat de verandering in de structuur het gevolg is van financiële redenen.

"De samenwerking met Rien van der Schaft was verschillende jaren heel goed, met als beste resultaat een 6e plaats op het EK met het team. We willen hem bedanken voor zijn goede werk. De economische situatie is echter uitdagender geworden, waardoor we ons systeem op een aantal punten moesten veranderen", vertelt Koivula aan Eurodressage. "De financiering van topsport in Finland wordt steeds moeilijker, en omdat onze ruiters over heel Europa verspreid zijn, moet er veel gereisd worden en het reizen is de afgelopen jaren veel duurder geworden. Omdat we geen team hebben gekwalificeerd voor Parijs, moeten we voor de volgende Olympische Spelen een sterker team ontwikkelen, door de ruiters te helpen in hun eigen trainingsmethodes."

Op de vraag of Van der Schaft wordt vervangen, antwoordt Koivula "we zijn niet op zoek naar een nieuwe bondscoach."

Afbeelding