Eigenaar bekent schuld nadat zijn hond een politiepaard aanviel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Eigenaar bekent schuld nadat zijn hond een politiepaard aanviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 20:09

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Luchtfoto van Victoria Park, waar het incident plaatsvond.
Foto: Matt Brown/Wikimedia Commons

Politiepaard Urbane van de Metropolitan Police in Londen werd in maart 2022 lelijk toegetakeld door een loslopende hond. Het duurde enkele maanden voor hij hersteld was en weer kon meedraaien in de dienst. De eigenaar van de hond heeft nu voor de rechtbank schuld bekend en zal veroordeeld worden.

De 25-jarige N. Candermir liep met zijn hond in Victoria Park, in het oosten van Londen. Urbane was daar voor een routinecontrole, samen met zijn ruiter en nog een agent te paard. Candemir kon zijn hond niet onder appèl houden volgens de politie. Het dier viel zonder reden aan en alleen door tussenkomen van een voorbijganger, die de hond wist weg te trekken van het paard, kon de aanval gestopt worden. Op videobeelden van de aanval is te zien dat de man met een stok probeerde om hond en paard uit elkaar te krijgen, voordat het dier in het been van Urbane beet en vasthield. Hierdoor begon het paard te bokken. De hond was niet aangelijnd en kon uiteindelijk weg worden getrokken. De agent stapte daarna van Urbane af en riep de eigenaar toe dat hij het dier moest aanlijnen.

De hond zou een American Bully XL zijn geweest, de Britse regering heeft beloofd om dit ras aan het einde van dit jaar te verbieden. Het dier is na de aanval in beslag genomen door de politie.

Urbane liep acht bijtwonden op. De wonden op zijn voorbenen, borst en onder de buik moesten gehecht worden. Het incident riep publieke verontwaardiging op. Het paard moest drie maanden revalideren bij de faciliteit van de bereden politie in Imber Court en in de paddocks van een paardenkliniek, voordat hij terugkeerde naar de stallen in Bow. Afgelopen juni gaf de politie een video vrij, waarin Urbane weer terug is in Victoria Park, hij “voerde overvalpatrouilles uit” en was in een goed humeur. “Urbane verwerkte het allemaal in zijn eigen tempo”, liet de politie weten. Het publiek was blij met zijn herstel, ze noemden hem een “dappere jongen” en een “prachtig paard”.

Afgelopen donderdag bekende Candermir schuld bij het Willesden Magistrates’ Court aan het niet onder controle hebben van een hond die als gevaarlijk te boek staat. Op een latere datum zal hij zijn straf horen. Candermir beweerde dat zijn hond Coco het paard begon te bijten omdat ze zich “geïntimideerd” zou hebben gevoeld. Die dag zou de hond voor het eerst een paard hebben gezien in het Victoria Park. Eerder vertelde hij al aan MailOnline: “Mijn hond dacht dat het paard haar probeerde aan te vallen. Als verdedigingsmechanisme probeerde ze voor zichzelf op te komen. Omdat het een politiepaard betrof, is het allemaal heel erg opgeblazen.”

Martin Kirby, hoofdinspecteur van de Taskforce van de politie, liet vrijdag weten: “Deze schokkende gebeurtenis kon eenvoudig voorkomen worden als eigenaar zijn verantwoording had genomen en het dier had aangelijnd. In plaats daarvan werd Urbane gebeten door een hond die niet onder controle was. Hierbij liep hij naar letsel op, inclusief scheur- en bijtwonden, terwijl hij zijn werk deed.” Tijdens het incident zou Candermir volgens de politie niets hebben gedaan om te helpen en zijn hond alleen aangelijnd hebben nadat de voorbijganger ingreep. Hoofdinspecteur Kirby vervolgt: “Urbane moest een aantal maanden uit de dienst teruggetrokken worden om te herstellen van de verwondingen, maar gelukkig is hij nu volledig gezond en patrouilleert hij weer in de straten van Londen. Hij was altijd erg rustig in de omgang met honden, we waren dan ook bezorgd dat deze aanval effect zou hebben op de manier waarop hij met andere dieren omgaat. Gelukkig is hij nog net zo relaxed met dieren als hij altijd was.” Ook laat hij weten trots te zijn op de agent, politie-sergeant Mann, die Urbane reed op het moment van de aanval. Volgens hem ging de ruiter professioneel en standvastig met deze moeilijke situatie om.

“Hoewel er nog altijd opmerkelijke en soms tragische situaties zijn waarin een hond die gevaarlijk gedrag vertoont in het openbaar, ben ik blij te kunnen zeggen dat meerderheid van hondeneigenaren wel zijn verantwoordelijkheid neemt. Deze zaak laat weer zien waarom het zo belangrijk is om je hond onder controle te hebben”, zo sluit hij af.

Gerelateerd artikel: [VN] Brits politiepaard aangevallen door hond

Gebruikte bronnen:

JameyDL

Re: Eigenaar bekent schuld nadat zijn hond een politiepaard aanviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:36

half jaar geleden dit filmpje gezien en was best schokerend de eigenaar deed er echt niks aan om zijn hond eraf te krijgen en de hond ging een goede 5 min door todat een voorbij ganger hem te pakken kreeg ( er waren er een stuk of 4-5 mee bezig)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:57

Sommige hondeneigenaren... :x
Had er afgelopen weekend 5 (!) achter mijn pony aan...2 neuzen haar beide achterbenen, 1 stond voor haar neus te stuiteren, 2 waren aan het omcirkelen.... Er ging geen agressie uit van deze honden, maar mijn pony stond helemaal strak, op randje van ontploffen. Domme doos van eigenaresse liep geen pas harder, na meerdere keren op ruime afstand roepen uiteindelijk de honden terug, en bleef gewoon net zo relaxed doorwandelen alsof er niets gebeurde. Totaal niet reageren op mijn aanspreken. Ja, ik heb gevloekt. Vond dit zo onverantwoord, mijn merrie heeft om minder getrapt. Er had heel gemakkelijk een hondenschedel ingedeukt kunnen worden. Wat voorkomen had kunnen worden als dr roedel beter luisterden of aangelijnd was (dit was geen losloopgebied). Hebben we het er verder maar niet over dat ik echt met vliegwerk in het zadel heb kunnen blijven, en mijn pony anders in dr eentje 2 80klm wegen over ging steken... %)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 06:49

Vreselijk, heb het filmpje gezien,klein stukje maar ,kon niet verder kijken

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:51

De man heeft ook geen keus om niet of wel te bekennen. Het is wel heel duidelijk en ook dat hij niks doet im het beest te pakken. Gewoon bang voor zijn eigen hond. Zou die ingeslapen zijn?

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:57

Heftig filmpje.
Eigenaar lijkt echt nauwelijks zijn best te doen de hond bij het paard weg te krijgen. Zeker zelf bang om gebeten te worden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:31

Citaat:
“Mijn hond dacht dat het paard haar probeerde aan te vallen. Als verdedigingsmechanisme probeerde ze voor zichzelf op te komen. Omdat het een politiepaard betrof, is het allemaal heel erg opgeblazen.”

Als het een "ongetraind" burgerpaard zou zijn geweest was het waarschijnlijk veel erger afgelopen.

Wijsneus_DP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:51

Die eigenaar is een idioot, hij deed niets om zijn hond bij het paard weg te houden. Wat ik mis is welke straf hij gekregen heeft en wat er met de hond is gebeurd.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:59

JameyDL schreef:
half jaar geleden dit filmpje gezien en was best schokerend de eigenaar deed er echt niks aan om zijn hond eraf te krijgen en de hond ging een goede 5 min door todat een voorbij ganger hem te pakken kreeg ( er waren er een stuk of 4-5 mee bezig)

Ja, het was echt verschikkelijk, hoop dat er een flinke straf gegeven is.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:58

Het is verschrikkelijk wat met het paard is gebeurd. Daar staat mijn reactie los van.
Maar om de hond nu direct te laten inslapen vindt ik te. De eigenaar moet flink boeten hiervoor en in training gaan (verplicht) met zijn hond. Nogmaals het is verschrikkelijk voor Urban het paard, dit had niet mogen gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat de hond elk paard aanvalt, daar moet ook onderzoek naar gedaan worden. Waarom ik dit zeg, zal ik uitleggen. 3 jaar geleden kregen wij laat (tegen half 11 in de avond) telefoon. De persoon zei mijn hond is bij jullie op het terrein geweest. Kijk even of er wat is. Nou wij gaan kijken met de zaklamp maar konden niets zien, tot de lampen aangemaakt werden. Dacht in een nachtmerrie terecht te zijn gekomen. 3 van de 4 paarden verwond en 1 zo ernstig dat ze per direct naar de kliniek moest, het hele oor was eraf. In de kliniek kreeg ze een hartstilstand door de shock. Direct zei de da (ze hing al in de takel) spring tegen haar borstkas. Dat ging gelukkig weer aan de gang. De operatie met 4 da's duurde 4 uur en al die tijd zijn wij, maar ook de eigenaar vd hond erbij gebleven. Het is uiteindelijk goed gekomen, maar ze heeft maar een half ook, waar ze wel alles mee kan. De da was begrijpelijk uiterst woedend op de hondeneigenaar. Maar hij heeft continue contact blijven houden, en zelfs nu nog contact met hem. De andere paarden waren minder erg op wat hechtingen na in orde. De hond loopt nu gemuilkorft rond en dit betreft een Duitse herder. Geef die hond toch nog een kans, gebeurt er nog wat, maakt niet uit wat dan wordt het een ander verhaal.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 05:51

Natuurlijk zouden alle moraalridders van bokt er tussen springen en zichzelf laten bijten als hun hond ineens gedrag zou vertonen wat ze niet van hem kennen :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:15

Ik herinner me dit filmpje nog, eigenaar deed inderdaad niks en was in eerste instantie boos op de politie en gaf hun de schuld. Fijn dat hij uiteindelijk wel bij gedraaid is.

Wbt honden en hun gedrag, 9 v/d 10 keer is het de schuld van de baas/ opvoeding. Zo een hoort in ieder geval niet meer los te lopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:26

windsor14 schreef:
Het is verschrikkelijk wat met het paard is gebeurd. Daar staat mijn reactie los van.
Maar om de hond nu direct te laten inslapen vindt ik te. De eigenaar moet flink boeten hiervoor en in training gaan (verplicht) met zijn hond. Nogmaals het is verschrikkelijk voor Urban het paard, dit had niet mogen gebeuren. Maar dat wil niet zeggen dat de hond elk paard aanvalt, daar moet ook onderzoek naar gedaan worden. Waarom ik dit zeg, zal ik uitleggen. 3 jaar geleden kregen wij laat (tegen half 11 in de avond) telefoon. De persoon zei mijn hond is bij jullie op het terrein geweest. Kijk even of er wat is. Nou wij gaan kijken met de zaklamp maar konden niets zien, tot de lampen aangemaakt werden. Dacht in een nachtmerrie terecht te zijn gekomen. 3 van de 4 paarden verwond en 1 zo ernstig dat ze per direct naar de kliniek moest, het hele oor was eraf. In de kliniek kreeg ze een hartstilstand door de shock. Direct zei de da (ze hing al in de takel) spring tegen haar borstkas. Dat ging gelukkig weer aan de gang. De operatie met 4 da's duurde 4 uur en al die tijd zijn wij, maar ook de eigenaar vd hond erbij gebleven. Het is uiteindelijk goed gekomen, maar ze heeft maar een half ook, waar ze wel alles mee kan. De da was begrijpelijk uiterst woedend op de hondeneigenaar. Maar hij heeft continue contact blijven houden, en zelfs nu nog contact met hem. De andere paarden waren minder erg op wat hechtingen na in orde. De hond loopt nu gemuilkorft rond en dit betreft een Duitse herder. Geef die hond toch nog een kans, gebeurt er nog wat, maakt niet uit wat dan wordt het een ander verhaal.

Phoe wat een verhaal.
Maar dit is wel exact hoe je hoort te handelen als het dan toch verkeerd gaat. Je verantwoording nemen als hondeneigenaar! Ingrijpen, opvolgen, betrokken blijven en je gedrag veranderen.

Ben het met je eens dat het voor de hond zelf wel sneu is. Maar met een eigenaar die zo weinig compassie en begrip ten toon stelt na zo'n incident als met het politiepaard heb ik wel echt twijfels of een training voldoende verschil maakt. Er spreekt nog steeds enige onverschilligheid uit (de vertaalde) teksten van de hondeneigenaar. Dan zou voor mij nog de meest logische oplossing zijn: hond weg bij deze baas en in training.

Overigens lijkt mij ook dat het leven een stuk minder leuk wordt met je hond als je steeds op je hoede moet zijn. Zeker als je op zo'n drukke plek woont. Maar dat is misschien heel persoonlijk.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 07:56

Dorine92 schreef:
Natuurlijk zouden alle moraalridders van bokt er tussen springen en zichzelf laten bijten als hun hond ineens gedrag zou vertonen wat ze niet van hem kennen :?

Als je dat niet bij je eigen hond durft, heb je de verkeerde hond. Ja, ik weet dat er honden zijn die agressie tonen naar hun eigenaar in bepaalde situaties, dat is wat mij betreft een gevalletje verkeerde hond bij verkeerde eigenaar.
Ik vind het bijzonder dat een omstander het aandurfde een vreemde agressieve hond te pakken en bij het paard weg te halen. Ik denk niet dat ik dat had gedurfd. Als ik zou kunnen kiezen loop ik liever op een doordeweekse dag in mijn eentje na middernacht over de Amsterdamse Wallen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:52

herr_balou schreef:
Dorine92 schreef:

Als je dat niet bij je eigen hond durft, heb je de verkeerde hond. Ja, ik weet dat er honden zijn die agressie tonen naar hun eigenaar in bepaalde situaties, dat is wat mij betreft een gevalletje verkeerde hond bij verkeerde eigenaar.
Ik vind het bijzonder dat een omstander het aandurfde een vreemde agressieve hond te pakken en bij het paard weg te halen. Ik denk niet dat ik dat had gedurfd. Als ik zou kunnen kiezen loop ik liever op een doordeweekse dag in mijn eentje na middernacht over de Amsterdamse Wallen.

Als hij dat gedrag nog nooit vertoond heeft, kom je er pas achter wanneer hij het wél vertoont. En dan zou je het moeten durven omdat het jouw hond is?
Als jouw paard ineens flipt en de tent afbreekt durf je ook alles, ten koste van jezelf?
Ik loop ook liever in m’n eentje ‘s nachts over de wallen dan dat ik een agressieve hond tot orde moet roepen

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:55

Dorine92 schreef:
Als hij dat gedrag nog nooit vertoond heeft, kom je er pas achter wanneer hij het wél vertoont. En dan zou je het moeten durven omdat het jouw hond is?
Als jouw paard ineens flipt en de tent afbreekt durf je ook alles, ten koste van jezelf?
Ik loop ook liever in m’n eentje ‘s nachts over de wallen dan dat ik een agressieve hond tot orde moet roepen

Heb je het filmpje wel gezien? Bizar dat je hier de eigenaar verdedigd..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:57

Marocje schreef:
Dorine92 schreef:

Nee ik heb geen filmpje gezien, er staat nergens een link. Maar een agressieve hond is eng, daar hoef je toch geen filmpje voor te zien om te kunnen zeggen dat ik het raar vind dat mensen verwachten dat een eigenaar er maar tussen springt met gevaar voor eigen leven?

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:03

Ja ik vindt van wel, je hebt gekozen voor een bepaald type hond waarvan je weet wat t kan doen als het mis gaat. Durf je dit niet ben je niet geschikt voor die hond. Als mijn hond dit zou doen zou ik er alles aan doen om mijn hond er af te krijgen en of jouw paard beschermen. En ja liever ik bijtwonden dan een ander.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:04

Marocje schreef:
Dorine92 schreef:

Nee ik heb geen filmpje gezien, er staat nergens een link. Maar een agressieve hond is eng, daar hoef je toch geen filmpje voor te zien om te kunnen zeggen dat ik het raar vind dat mensen verwachten dat een eigenaar er maar tussen springt met gevaar voor eigen leven?

Link maken lukt niet, maar hier een kranten artikel met het bijbehorende filmpje.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230328_97226306#:~:text=In%20Londen%20is%20donderdag%20een,maar%20dat%20lukte%20zeer%20moeizaam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:14

Dorine92 schreef:

Eh ja. Het is mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Lijk me logisch dat ik dan degene ben die desnoods incasseert. Zou de eerste keer ook niet zijn trouwens.

Als je honden zo ver komen dat ze schade doen zonder dat ze uitgelokt worden. (dus zich verdedigen tel ik hier niet onder.) dan ben je in fout en is de hond wellicht een maatje te groot voor je.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:20

Als jouw dier een ander wezen aanvalt en voor verwondingen aan het zorgen is, dan MOET je er tussen springen ja :j Of in ieder geval je stinkende best doen om dat beest te laten stoppen en niet dom gaan staan kijken van "dat is jouw probleem".

Want de andere optie is: die ander laten lijden onder de aanvallen van jouw hond. Terwijl je zelf lekker je handen er vanaf trekt want stel je voor dat hij zich op jou gaat richten.... het is jouw schuld dat die hond daar is. Het is jouw schuld dat die de kans kreeg om dit gedrag te gaan vertonen. Het is dan ook jouw verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk schade aan die ander te voorkomen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:47

Gisteravond in Op1 een heel item over het verbieden van risicohonden. Was best interessant.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:58

Dorine92 schreef:

Dat is nog geen eens het grote probleem, wel dat hij de politie/paard de schuld ervan geeft.
Zijn hond verdedigde zichzelf alleen maar omdat hij zich bedreigd voelde door het grote paard.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:00

pmarena schreef:
Als jouw dier een ander wezen aanvalt en voor verwondingen aan het zorgen is, dan MOET je er tussen springen ja :j Of in ieder geval je stinkende best doen om dat beest te laten stoppen en niet dom gaan staan kijken van "dat is jouw probleem".

Want de andere optie is: die ander laten lijden onder de aanvallen van jouw hond. Terwijl je zelf lekker je handen er vanaf trekt want stel je voor dat hij zich op jou gaat richten.... het is jouw schuld dat die hond daar is. Het is jouw schuld dat die de kans kreeg om dit gedrag te gaan vertonen. Het is dan ook jouw verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk schade aan die ander te voorkomen.

Dit. 100%.
Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid. Hij hoort onder jouw áppel te staan, en jij hoort alle risico te dragen, geen onschuldige voorbijganger.
Als je bang bent van je eigen dier dan is dat niet het juiste dier voor je. Of het nou een paard, hond of cavia is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:03

Dorine92 schreef:

Niemand zegt dat het niet eng is, niemand zegt dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt, maar als eigenaar is het wel jouw verantwoordelijkheid. Je eigen hachje boven dat van iemand anders stellen wanneer het jouw dier is, is een heel stevig voorbeeld van egoïsme.
Heel gek idee dat het oké is om als eigenaar passief toe te kijken wanneer jouw eigendom andermans eigendom vernielt.