Anika zwaait laatste paarden uit: enige manege in Nieuwegein sluit

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Anika zwaait laatste paarden uit: enige manege in Nieuwegein sluit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-23 08:38

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Nieuwegein - Paardenliefhebbers in Nieuwegein weten het al even, maar nu is het dan echt zover: de enige manege in de stad gaat vandaag dicht. Na een conflict met de verhuurder sluiten de deuren van manege Rijnenburg. Tot verdriet van 'paardenmeisje' Anika.

"Hier stonden Bobby, Silver en Spring Fire", zegt Anika Oldenbeuving, terwijl ze langs de lege stallen loopt. Aan die stallen, een paar verdwaalde laarzen en een scheefhangend bordje met de naam 'Joep' erop kun je nog wel zien dat je in een manege bent, maar paarden zijn er vrijwel niet meer.
De afgelopen tijd heeft Anika keer op keer afscheid van ze moeten nemen. "Ik heb veel gehuild", zegt ze, "het is zwaar als je al die paarden weg ziet gaan. Eigenlijk heb ik op elk paard wel een keer gereden." Anika noemt zichzelf een echt paardenmeisje. Ze komt al van jongs af aan bijna elke dag op de manege en geeft inmiddels ook les.

Liefde voor paarden
Ze houdt eigenlijk meer van paarden dan van mensen. "Bij paarden kun je altijd jezelf zijn. Ze zullen je nooit veroordelen." En als Pebbles – een allemansvriend, populair bij zowel de beginnende als gevorderde ruiters – smakkend wat stro naar binnen werkt, zegt ze: "Hier word ik zo zen van."

Ook voor andere leden was het slikken toen bleek dat de manege dicht moest. De eigenaresse en de verhuurder van het gebouw zijn verwikkeld in een conflict, waardoor het huurcontract niet wordt verlengd. Gevolg: honderden leden raken hun 'tweede thuis' kwijt.

"Vooral voor die tienermeiden was het zeer verdrietig", antwoordt eigenaresse Rianca Willekes op de vraag wat het met de leden doet. Ze mochten laatst nog één keer met hun favoriete pony of paard op de foto. Voor alle paarden is inmiddels een nieuwe plek gevonden, voornamelijk bij maneges in de regio.

Nieuwe plek voor tientallen paarden
Of ze gaan met pensioen, vertelt Anika, wijzend naar Pebbles. "Die mag lekker in de wei gras gaan eten", zegt ze lachend. Zelf heeft ze ook een nieuwe plek gevonden om les te gaan geven. "Ik weet dat de paarden een fijn plekje krijgen; dat is het belangrijkste."

Op de website van RTV Utrecht zijn foto's en een filmpje te zien.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 01-10-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:48

Treurig wel...
Ik hoop voor Anika ze haar draai op de andere manege kan vinden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sweetgirl1

Re: Annika zwaait laatste paarden uit: enige manege in Nieuwegein sluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:23

Ik ben vroeger ooit begonnen op deze manege. Mijn 1e les pony is helaas overleden.
Vindt t zo jammer dat ze weg moeten daar

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Annika zwaait laatste paarden uit: enige manege in Nieuwegein sluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:36

Ik heb er vaak gejureerd, was altijd een fijne manege. Jammer dat het zo moet eindigen voor ze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:51

Goh jeetje, dat is toch wel een schok. Ik heb daar jaren op pension gestaan voordat het een manege werd. Manege was toen in aanbouw. Heb er later nog weleens een paar inval-lessen gegeven en ook mijn juryopleiding gehad. Wat zonde dat het sluit. Geen duidelijke afspraken over het onderhoud begrijp ik. Tja nu het leegstaat brengt het niks op dus ik denk dat de huidige eigenaar de boel toch moet opknappen wil er weer een manege in kunnen komen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:59

Bellatrix schreef:
Ik heb er vaak gejureerd, was altijd een fijne manege. Jammer dat het zo moet eindigen voor ze.

Ik ben er ook regelmatig geweest en heb me toen oprecht zeer positief verbaasd over de ontzettend goede kwaliteit van de manege paarden. En dat de ruiters dus de kans hadden om KNHS te starten met hun manegepaard. Daar zaten dieren tussen die ik zó gekocht zou hebben, echt heel fijn!

We hebben bij ons op stal een paard ervandaan staan, leuk dier ook en huidige eigenaresse reed deze al geloof ik zes jaar dus superfijn dat ze die over heeft kunnen nemen.

Het hele verhaal is triest en zonde want er is zo weinig in die omgeving.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie