Algemeen

Annabella Pidgley hier met Espe. Foto: FEI Lukasz Kowalski
De 8-jarige KWPN-gefokte hengst Kadans is verkocht naar Groot-Brittannië. De bruine zal zijn sportcarrière voortzetten onder Europees kampioene Young Riders, Annabella Pidgley.
Kadans is een in 2015 geboren KWPN-hengst van Franklin uit Ciolita II C (v. Jazz x Krack C). Hij is gefokt door G.J. Rijper.
Reserve kampioen KWPN Hengstenkeuring
Kadans kwam voor het eerst in de schijnwerpers tijdens de KWPN Hengstenkeuring 2018, waar hij werd voorgesteld door de fokker in samenwerking met Stoeterij 't Centrum. Hij werd uitgeroepen tot reservekampioen van de keuring.
Op deze keuring kocht Helgstrand privé de kampioen (Kremlin MD), reservekampioen (Kadans) en het als vijfde geplaatste hengstveulen (Knock Out). Hoewel ze ook Deens warmbloed goedgekeurd waren, werden ze geen van allen grote fokhits in Denemarken, zoals KWPN-hengst Franklin of de hengsten die Andreas in Duitsland kocht.
De Deense KWPN-hengst Kadans was eigendom van Helgstrand samen met het investeringsbedrijf "Sunday Partners Aps" (Tonni Vozny Bager en Thomas Langkjær Gellert), een bedrijf dat zijn geld verdiende in de groene energiesector.
Kadans verhuisde in het voorjaar van 2018 naar Denemarken, werd goedgekeurd voor Deens Warmbloed en deed de 2018 Danish Warmblood Autumn Stallion Performance Test, waar hij de vierde hoogste score in de groep behaalde.
Sportcarrière
Kadans werd tot nu toe slechts één keer uitgebracht in zijn carrière. Onder de Spanjaard Eric Guardia Martinez scoorde hij 78,6% in een kwalificatiewedstrijd voor vierjarigen voor de Deense kampioenschappen voor jonge paarden.
In de zomer van 2021 verhuisde hij naar de Duitse tak van de handelsstal in Syke, waar hij werd gereden door Leonie Richter. Zij startte hem in 2022 in enkele PSG-paardenklassen in ontwikkeling en bracht hem uit tot Intermediaire II-niveau. In mei 2023 wonnen ze de klasse S***-niveau in Haftenkamp met 71,526%.
Verkocht aan Groot-Brittannië
Kadans is nu verkocht aan Annabella Pidgley, Europees kampioen Young Riders in 2023. "Ik hou gewoon heel erg van zijn karakter op de grond. Hij is een super lieve hengst en fijn in de omgang. Hij is een heel vriendelijk en aanhankelijk paard", vertelde Pidgley aan Eurodressage. "Om te rijden is hij krachtig en expressief, dus hij geeft me echt een fijn gevoel."
Dit jaar heeft ze ook op senior Grand Prix-niveau gereden met olympisch bronzen medaillewinnaar Gio en wereldkampioenschap zilveren medaillewinnaar Vamos Amigos.
Toen haar werd gevraagd naar haar showplannen voor 2024, legde Annabella uit dat ze graag Under 25 wil proberen. "Ik wil me gewoon met hem vestigen, dus er zijn geen vaste doelen", zei ze. "Met Espe blijf ik mogelijk bij Young Riders of doe ik de U25. Met Gio en Vamos wil ik me meer vestigen en het Grand Prix-werk uitbouwen."
Hoewel de Olympische Spelen het ultieme langetermijndoel zijn, wil Annabella zichzelf niet vervloeken door Parijs als doel van het jaar te stellen. "Ik weet dat het competitief is, maar op een dag zeker", zei ze.