RTV Drenthe
Algemeen
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de markt uit het artikel.
Foto: Roel van Deursen
In alle vroegte door het centrum van Roden struinen biedt doorgaans weinig vertier. Behalve in die ene week in september, als de Rodermarkt op het programma staat. Zo ook deze gisterochtend, als de paardenmarkt om 06.00 uur van start gaat.
Was de Rodermarktdinsdag vorig jaar nog kletsnat, ditmaal zijn de weersomstandigheden prima. Voor zonsopgang worden de eerste deals al gesloten.
"Ik had rekening gehouden met drukte en reuring, maar het is juist een heel gemoedelijk gebeuren", constateert verslaggever Aaldert Oosterhuis als hij zich rond 08.00 uur een weg baant tussen de paarden, handelaren en het publiek dat zich dan al op straat begeeft. Ondertussen wordt er onderhandeld - het blijft tenslotte een paardenmarkt - en gaat het bier al druk over de toog. Het is de Rodermarkt ten voeten uit.
'Dat blijf ik apart vinden'
De gemoedelijkheid die Oosterhuis constateerde ziet ook marktmeester Albertus Lieffering, die tevreden om zich heen kijkt: "Die gemoedelijkheid hangt hier gewoon in de lucht, het is Roden-eigen", vindt hij. "Die sfeer is elk jaar heel apart, daar kun je geen verklaring voor geven. Maar," benadrukt hij, "de sfeer is de hele week al geweldig, vanaf het moment dat de Rodermarkt vrijdag gestart is. Zaterdag was geweldig en zondag was het ook geweldig."
Als Lieffering gevraagd wordt naar de aanvoer van het aantal paarden, spreekt zijn grijns boekdelen. "Die cijfers zijn altijd heel belangrijk voor kranten, televisie en radio hè? Dat blijf ik apart vinden. Het gaat mij er nooit om hoeveel paarden er zijn, maar of de markt een beetje gezellig is", zegt hij lachend. Toch krijgt Oosterhuis het antwoord waar hij naar zocht.
"In eerste instantie was het even rondbellen hoeveel paarden zo her en der zouden komen, maar we zitten op tweehonderd-plus. En dan denk ik: hoe is het weer mogelijk?", aldus een ietwat verbaasde marktmeester. Het zijn getallen waar hij helemaal mee in zijn nopjes is. "Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag er is, krijg je automatisch ook wel aanbod. Mensen zoeken elkaar toch wel weer op en - niet onbelangrijk - er vallen wat centjes te verdienen. En de markt heeft ook een functie hè", stelt hij.
De tijd dat een paardenboer werd benaderd om een paard voor het beeld maar een poosje op de markt neer te zetten is volgens hem wel geweest. "Ik denk dat het vooral een kwestie is van dat de markt weer belangrijk is. Als je vroeger 25 euro voor een pony bood, kreeg je er ook nog eentje gratis bij. Maar dat is niet meer."
Spuugzat
Een man uit Vledder die met een pony op de paardenmarkt rondloopt, wil het dier eigenlijk niet kwijt. "Maar ja, anders vreten de wolven 'm op", zegt hij als Oosterhuis hem vraagt naar de reden van de verkoop. De man is de wolven spuugzat, zoveel wordt duidelijk. "Ja, ik heb een wolvenraster. Maar daar gaan die beesten nog steeds doorheen."
De man kijkt sip, terwijl hij zijn uitleg doet. "Ik heb al bijna zestig jaar pony's, ik heb er nog een paar en verkoop nu alles. Wat deze pony moet kosten? Zevenhonderd."
'Gezellig én uniek'
"Kijk", zegt Lieffering, "Dat rijtje paarden is al verkocht. Die gaan straks op transport en dan zijn ze weg. En de paardenmarkt is nog maar een deel van wat zich vandaag afspeelt, want verderop staat nog anderhalf kilometer aan warenmarkt. Als je hier bent geweest en je komt met lege handen thuis, heb je iets fout gedaan", zegt de marktmeester lachend.
Niet alleen op de paarden- en warenmarkt zijn tevreden gezichten te zien, ook op de kermis heerst tevredenheid, al ligt die op de vroege ochtend nog plat. "We hebben gisteravond een rondje gedaan langs kermisexploitanten en de mondhoekjes gingen heel ver uit elkaar van het lachen kan ik je vertellen. Ze vinden de Rodermarkt gezellig en uniek."
"We zijn geen overdreven grote plaats, maar door de markt is er een unieke kermis. Zoiets horen doet ons goed", klinkt Lieffering tevreden. "Vanmiddag gaat het hier weer verder los en morgen volgt de kortebaandraverij. Dan rennen de paardjes door de straat. En zo gaan we lekker nog een paar dagen door."
Klik op de bron voor een foto en een filmpje.