Algemeen
Open training Horseboarden 23-09-2023

Inleiding:
Horseboarding zoals wij dat doen, met een mountainboard en een ruiter op het paard, is een sport die in 2017 naar Nederland is overgewaaid vanuit Engeland. Men rijdt met een mountainboard met bindingen en heelstraps achter een paard en word aan een wakeboardlijn voortgetrokken wat weer vastzit aan een harnas /pad/borsttuig. De ruiter bestuurd het paard. Het is een drie-eenheid en communicatie is key! Zo kun je recreatief rijden, wedstrijden en shows. Wij trainen normaal gesproken met ons eigen team; Het Horseboarding Showteam, en geven shows in binnen- en buitenland! We halen snelheden van 53 km/h maar meestal een stukje rustiger hoor! Een hecht vriendenteam waardoor de tripjes haast voelen als ponykamp vroeger. Maar dan met allerlei veel te relaxte en nuchtere (figuurlijk dan, ik zou ze niet laten blazen) kerels erbij.
In alle jaren dat wij nu demo's en shows geven zijn er wel 10.000 dingen mis gegaan, all in the game, maar de laatste maanden vielen de boarders eigenlijk nooit meer... en we hebben wat gekke dingen verzonnen hoor!

Dus wat is er nou leuker dan stunten met je eigen ervaren Showteam? Stunten met mensen die het nog nooit hebben gedaan natuurlijk!! zodoende besloten wij een crash test dummy race... sorry... ik bedoel een open training horseboarden te organiseren.

We vinden het heel leuk om mensen kennis te laten maken van deze tak van lolmetjeknol. We doen het met dergelijke trainingen heel rustig aan, geen stunts, geen topsnelheden en geen gekkigheid.
We wilden vooral ook kijken of er wellicht aanstormend talent met een doodswens bijzat (boarders) en wellicht wat leuke ruiters en paarden voor shows in de toekomst. Een extra team is nooit weg met al die drukke levens van iedereen. En jeetje wat gaf deze groep ons keuze! Want hoewel de aanmeldingen in eerste instantie storm liepen, via onze socials, zeiden er toch wat mensen af. Geeft niks, maar geeft wat gepuzzel. Dus naïeve ik dacht "ik plaats een oproepje op bokt", dat heb ik geweten... uiteindelijk hadden we een wachtlijst van 12 personen! Maar belangrijker: we hadden een fantastische en zeer gevarieerde groep paarden present zaterdag!

Precies zoals we het graag willen want:
Welke rassen zijn geschikt voor Horseboarding? Alle. Als ze er maar lol in hebben. Als je puur kijkt naar welke paarden eerder een race-parcours winnen dan zijn quarters wel heel geschikt, maar we hebben van alles in de gelederen. De 1 is weer beter in een slalom, de ander in schansspringen en weer een ander vind het wakeboarden te gek! Rustig opbouwen en niet gelijk uren gaan boarden is heel belangrijk want vergis je niet, het is loei en loeizwaar! Echter is er bij ons nog nooit een horseboard gerelateerd blessure ontstaan bij de paarden (over de boarders zeg ik maar niets) of 1 die terug te geleiden is naar het systematisch overvragen. En dat houden we graag zo! De paarden zijn heilig!

Wat heb je ervoor nodig en waar halen de deelnemers dat vandaan? Om aan te schaffen zou ik het niet weten. Wij laten het zelf maken. Maar voor de trainingen leveren wij alle spullen die men gewoon bij ons kan lenen. Niks huren, niks kopen, gewoon lekker onze spullen gebruiken en genieten. Ook de training zelf is kosteloos.
Afijn, wat je dus nodig hebt: Een ingekorte wakeboardlijn met veiligheidssluiting, bescherming voor de boarder zoals helm, oogbescherming en/of kniebescherming, een mountainboard (zijn veel verschillende, stuur een berichtje als je meer wil weten), een zadelharnas of speciale pad (zie vorige opmerking) met borsttuig en een safety-release tuig welke wederom bedacht is in Engeland en onmisbaar is om echt veilig te kunnen horseboarden. Dit systeem voorkomt dat als de ruiter van het paard zou vallen, het paard over het strand rent met een wapperende lijn achter zich aan of tussen de benen! Bovendien stelt het je in staat je boarder of losse lijn met een simpele handbeweging los te gooien. Iets wat boarder Tim hier uitlegt aan de nieuwe ruiters tijdens de open training (ideaal zo'n zakformaat pony):

Welke voorbereiding treffen de deelnemers van een open training? We vragen de ruiters hun paarden bekend te maken met lijnen over de billen. Dat kunnen ze in het begin best spannend vinden. Paarden die al beleerd zijn voor de wagen vinden het vaak appeltje-eitje. Anderzijds hebben we tot nu toe nog nooit een paard gehad die het niet binnen twee trainingen oppakte! Ook kan het handig zijn vooraf al achter het paard met ruiter te gaan lopen met een lijn van de een naar de ander (deze niet vastmaken!!). Zo wennen ze eraan dat ze iemand met zich mee trekken. De ruiters krijgen het advies beenbescherming om te doen bij hun paarden en zelf verplicht een cap en zo'n safety tuigje en ze moeten een borsttuig meenemen voor hun paard. Die hebben wij ook wel, maar zelden de juiste maat..

Wat voor paarden mogen er meedoen?
Een paard moet tenminste een jaar onder het zadel zijn ivm balans en kracht, in het dagelijks leven gezond en fit zijn, tenmínste 4 jaar en de ruiters moeten vriendelijk rijden, de organisatie staat het vrij mensen te verwijderen die dat niet doen. Ieder zijn eigen trainingsmethode en rijstijl, maar het moet wel eerlijk zijn! Ik ben daar kritischer op dan misschien nodig is en heb diverse keren mensen opbouwend aangesproken in het verleden, maar het paardenwelzijn staat naast plezier enorm hoog op de prioriteitenlijst. Iedereen leert en iedereen probeert zich te ontwikkelen, maar onder onze vlag geen narigheid.

Het Horseboarding Showteam geniet al jaren van een unieke trainingslocatie op het strand van IJmuiden, in goed overleg met de gemeente mochten we ook nu weer een ruime week eerder dan het gebruikelijke seizoen (wat start op 1 oktober) op het schitterende strand onze training houden, want; "Er komt met dit weer toch geen hond" Nou bleken die er juist wel te zijn, maar ook maar in kleine getale en er heeft er maar 1 in de staart van een paard gehapt (...), verder wat blaf-, opjaag- en "Bruno hierrrr, Bruno toe nou, Brrruno koekie? Bruno klaar nou, Bruno kom alsjeblieft hier" taferelen maar niks out of the ordinary. Geen van de paarden gaf een sjoege. Goede uitgangspositie.
Bij het betreden van het strand, of tenminste van de plek waar strand zou moeten zijn, sloeg de schrik ons om het hart. Want WAAR WAS HET STRAND?!

Het hele strand stond volledig blank! Ik woon al ruim 39 jaar vlakbij de kust of zelfs direct aan het strand maar nog nooit heb ik gezien dat regenwater op het strand bleef liggen terwijl het bijna helemaal eb was en alleen maar 'ebber' werd. Tot zaterdag. Bizar! Want hoewel wakeboarden achter het paard wel op de planning stond, wilden we toch eigenlijk starten met landboarden. Bovendien hadden we maar 1 pad wat geschikt is voor wakeboarden en 9 paarden... Gelukkig besloot de natuur uiteindelijk niet flauw te doen en zakte het water voldoende om te kunnen trainen. Gaf de vallen wel wat extra jeu!

Na een uitgebreide briefing voor de boarders én de ruiters die door alle deelnemers geconcentreerd (mensen dan haha) werd gevolgd, konden we rustig starten!

Onze eigen ervaren paarden Coos, Khalifa en Finch trokken eerst de onervaren boarders rond met eventueel een onervaren paard naast zich, zo kunnen ze wennen aan het geluid en zicht van iemand achter zich:

Of gewoon met hun vriendje naast zich, gezellig! (KWPN-ers Coos en Khalifa)

Sommige boarders begonnen in stap (heel zwaar maar minder eng), anderen in galop of gewoon een lekker drafje:

Tis toch moeilijker dan je denkt (zie de ironie van die trui ):

Meestal gaan de ervaren boarders eerst achter de onervaren paarden lopen, samen beslissen we wanneer het board erachter kan, maar dat ging duidelijk al heel snel bij blij ei Ursus:

En soms gaan onervaren paard en onervaren boarders ook al snel samen, uiteraard onder begeleiding en in een laag tempo:

Kleine pittige Monty, van Mandy's ponyplezier. Hij is een kruising van een Fellpony x shetlander, schattig fluffy hoopje fireball!! Zat een hoop pit en snelheid in:

Bulgaarse Mustang Mr Ed en zijn jonge ruiter Kim deden het fantastisch, ze wilden al heel lang meedoen en nu was het eindelijk zover:

Ik was zelf met PRE Finch, van een vriendin, soms rijdt ze zelf en soms rij ik. Helaas knapte 1 van de sluitingen van een safety waardoor ik aan het einde mijn eigen safety weg heb gegeven aan 1 van de nieuwelingen, laatste stukje zonder gereden, voelde heel kaal, doen we niet meer (maar wel een geinige foto haha, enne...raad de youtuber...):

Bloem is sinds kort lid van het Showteam, maar nu al onmisbaar!

(in het begin hadden de boarders het goed zwaar door het water)
Jonge ruin Denver was ontzettend stoer, maar vond de druk van de lijn op zijn kruis niet zo fijn, waardoor hij soms wat reactief was, de volgende keer krijgt hij een extra pad aan de achterkant bij de gesp en een Bontje over de lijn. Gelukkig hebben de ervaren boarders hem geholpen door de lijn wat hoger te houden, probleem gelijk over, goed gedaan mannen! Het leuke is dat wij als ruiters ons daar al niet meer mee hoeven te bemoeien. Ongemerkt worden het paardenmannen haha:

Spanjaard Apolo van bokker sjouk_L (Sjoukje) heeft al ervaring voor de wagen en vond dit een piece of cake, bij beide was de spanning een stuk lager dan zelf verwacht en ze deden het waanzinnig:

We boarden zo'n twee uur meestal, dat wil zeggen we zijn twee uur op locatie, maar effectief is het (voornamelijk voor de boarders haha) niet haalbaar om langer dan enkele minuten te boarden. Dus tussendoor veel stappen en relaxen.

Tijd om te gaan schansspringen, met de ervaren paarden en de eigen oude garde van boarders én een paar nieuwe boarders die ook rete goeie wakeboarders zijn:

Ze landen alles, hoe scheef ook in de lucht, geen probleem ofzo! Ik doe het ze niet na! Doodeng! Aan de andere kant... ze durfden de paarden niet te aaien haha, dus ieder zn eigen zorgen zullen we maar zeggen!
Aan het einde sloten we af met precies dat wakeboarden, dit deed powerhouse Bloem! Deze Friese bonk spier loopt met eigenaresse Nomi Z dressuur en daarnaast springen, crossen en mennen ze!

Zoals je ziet trekt ze de heren fluitend over de golven! Wat een paard!! Hier zie je de speciale pad die aan het borsttuig zit aangesloten, zodat het paard echt trekt met de boeg, wat nóg belangrijker is omdat het vele malen zwaarder is dan gewoon horseboarden. Voornamelijk het opstarten is pittig. Bloem is al gewend te trekken en dat scheelt in hoeveel je van zo'n paard mag verwachten/vragen. Zodra ze tekenen van vermoeidheid liet zien gaf Nomi aan dat ze klaar was. Daar luisteren we al-tijd direct naar. Schitterende plaatjes!

Het starten in het water ziet er altijd een beetje awkward uit

Uiteindelijk kwam iedereen moe maar voldaan bij de trailers terug en hebben we lekker nagekletst, bakkie en biertje gedaan en de paarden even laten grazen en daarna hun electrolytenslobbertje laten eten, alvorens we naar huis gingen. De balans opgemaakt; niemand gewond, niemand overvraagt, overal zand en iedereen vrolijk en enthousiast! Wat een heerlijke middag!
Oja, er waren ook meeuwen

Hopelijk hebben jullie genoten van dit fotoverslag. Hou het lief voor alle deelnemers, maar vragen zijn altijd welkom!
Enne, het leven is zo serieus als je het zelf wil maken:

Foto's door Linda Halsema en zonder toestemming niet te plaatsen op andere kanalen