Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95
Duhelo schreef:Dus de toegediende medicijnen staan niet op de dopinglijst (hebben dus maw geen invloed op de prestaties) en waren dan nog effectief om een koliek te behandelen en niet om te sjoemelen?
Dan vind ik het wel beetje vergaand eerlijk gezegd...
Pantykous schreef:Moet je überhaupt willen starten als je paard net koliek heeft gehad…
nikkel schreef:Het verbouwen van de wei, doet paard in vrijheid. In het onderhavige geval, klom de ruiter er naar een uurtje weer op. (dan wordt het paard gedwongen). Daarnaast regels zijn regels ,als je, je er niet aanhoudt dan moet het e.e.a. afgedwongen worden. Dat is hetgeen wat hier gebeurt is.
pol013 schreef:Pantykous schreef:Moet je überhaupt willen starten als je paard net koliek heeft gehad…
Vrijdag-zondag mee doctoren. Zondag middag weer door de wei aan het rennen. Die is dinsdag (dat is zijn vaste dag) gewoon weer onder het zadel het bos in geweest.
ZwarteHeks schreef:Onder het zadel naar het bos vs. een Grand Prix proef rijden, valt i.m.o. niet te vergelijken. Bos = ontspanning, Grand Prix proef = hard werken.
pol013 schreef:ZwarteHeks schreef:Onder het zadel naar het bos vs. een Grand Prix proef rijden, valt i.m.o. niet te vergelijken. Bos = ontspanning, Grand Prix proef = hard werken.
Dan heb je nog nooit op een razende 27 jarige oudje een bosrit gemaakt. Maar goed dit gaat off topic.
Duhelo schreef:Dus de toegediende medicijnen staan niet op de dopinglijst (hebben dus maw geen invloed op de prestaties) en waren dan nog effectief om een koliek te behandelen en niet om te sjoemelen?
Dan vind ik het wel beetje vergaand eerlijk gezegd...
Citaat:Je kan stellen dat het paard niet is beoordeeld kunnen worden als "fit to compete" door dat de aanwezige DA's niet ingeschakeld zijn. En dus heeft hij mee gereden met een paard dat niet meer voldeed aan de regels.
Freyr schreef:Ben ik de enige die valt over het feit dat dus zonder dierenarts een sonde bij een dier wordt geplaatst?
Ik denk dat ik daar nog bijna het meeste over val namelijk. Hoe erg een lichte koliek is, is voor elk paard anders en zal voor elk mens ook anders zijn door zijn/haar ervaringen in het verleden.
Hij is ook gewoon stom om dingen niet volgens de regels te doen in mijn ogen, je ligt al onder een dik vergrootglas.
pol013 schreef:@zwarte heks. Ik vind dat soort zogenaamde tegenstellingen echt te zwart wit.
Wat ik gedaan zou hebben? Mijn paard zeer nauwlettend in de gaten hebben gehouden. Hoe eet hij, hoe drinkt hij, hoe reageert hij. hoe graag stapt hij etc etc Als ik het idee had dat het hem goed ging zou ik hem wellicht gezadeld hebben en zijn gaan stappen. Als dat goed gegaan zou zijn gaan draven etc. etc. Dus ik zou wellicht als mijn paard verder weer helemaal fit en normaal reageerde wellicht wél een wedstrijd hebben gereden.
Wellicht had ik signalen gekregen waar ik toch door zou zijn gaan twijfelen en had ik me terug getrokken.
Geen idee. Ik heb geen strak omlijnde scenarios bij dit soort dingen. Behalve kijken, voelen, evalueren en het per situatie beoordelen.
En in dat hele scenario heeft mijn paard prima een stem. Namelijk de continue feedback loop tussen paard en verzorger of paard en ruiter. Hoezo heeft die niks te kiezen?
En misschien, heel misschien doen meer mensen dat zo.
Of stond je erbij dat ze zeiden: geen gezanik, rijden met dat beest? Want dat zou ik wél stom gevonden hebben.Citaat:Je kan stellen dat het paard niet is beoordeeld kunnen worden als "fit to compete" door dat de aanwezige DA's niet ingeschakeld zijn. En dus heeft hij mee gereden met een paard dat niet meer voldeed aan de regels.
Dit is ook waarom het wel goed is dat hij bestraft is. Als je hier discussie over kunt gaan hebben, hebben 'we' afgesproken dat je bij twijfel uitgesloten wordt. En dat is prima.
pol013 schreef:Pantykous schreef:Moet je überhaupt willen starten als je paard net koliek heeft gehad…
Want? Als koliek een scheet is die dwars zit, is het een kwestie van scheet laten en verder gaan met je leven. Datzelfde geldt voor veel vormen van koliek. Als het over is, is het over.
Anders had je hier vorige week ook even politieagent mogen komen spelen. Ik haal mijn oudje uit de kliniek na een weekendje koliek opvolging en die begint gelijk de wei lekker te verbouwen. Pijn weg, paard weer kip lekker.
Vrijdag-zondag mee doctoren. Zondag middag weer door de wei aan het rennen. Die is dinsdag (dat is zijn vaste dag) gewoon weer onder het zadel het bos in geweest.
pol013 schreef:@zwarte hek: en ik verbaas me er over hoe makkelijk er over mensen wordt gedacht en geoordeeld op basis van weinig gegevens.
Over mijn paarden denk ik geenszins licht. En dat omschrijf ik ook heel duidelijk.
In neem aan dat die grand prix proef gereden wordt met een dier dat fit is op dat niveau. Dus ik maak me ook niet bovenmatig veel meer zorgen over een GP proef ten opzichte van een Z proef er van uitgaande dat beide op hun eigen niveau presenteren. Ik denk zomaar dat beide na een score van 75% (geen idee welke hij hier haalde) met een even hoge hartslag uit de ring komen. Anders klopt er iets niet aan de training van je GP paard.
@charley T: en aangezien je er niet naast stond heb je geen idee om welke koliek vorm het in het bovengenoemde geval gaat. Dus jouw aanname is net zo goed als die van mij.
Al doe ik geen aanname, ik heb een algemene opmerking dat koliek ook gewoon klaar is klaar kan zijn. En die wordt alleen maar ingegeven door 2 opmerkingen die zeggen dat je niet kunt gaan rijden met een paard wat koliek gehad heeft. En ik zeg: dat ligt er aan.
Gebruikers op dit forum: Bytespider, DotBot, nijnthju en 5 bezoekers