Helgstrand moet bronzen medaille Deens Kampioenschap inleveren

Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Nieuwsredactie

Helgstrand moet bronzen medaille Deens Kampioenschap inleveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-23 11:51

Equnews
Sport
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Andreas Helgstrand met Jovian tijdens het EK in Riesenbeck 2023.
Foto: ©FEI/Leanjo de Koster

Het Beroepscomité van de DRF, de Deense paardensportbond, heeft Andreas Helgstrand met terugwerkende kracht gediskwalificeerd van het Deens Kampioenschap van 2023. De Deen reed er naar de bronzen medaille maar moet die nu, samen met het verdiende prijzengeld terug inleveren nadat hij medicijnen had toegediend zonder daar de juiste goedkeuring voor te hebben. Daarbovenop krijgt hij ook nog een boete van 5.000 Deense Kroon.

Het beroepscomité oordeelt dat de beklaagde, Andreas Helgstrand, de punt 23 van de Algemene Bepalingen van DRF heeft overtreden door zijn paard Jovian te behandelen voor (lichte) koliek, die niet vooraf was goedgekeurd door de Veterinair Consulent van DRF. Op het concours werden traumeel en duphalyte toegediend door middel van een sonde. De medicijnen zijn niet opgenomen op de FEI Dopinglijst.

De regels die werden overtreden waren onder andere het toedienen van medicijnen, die tevens niet de voorgeschreven medicijnen zijn voor het behandelen van koliek, op een wedstrijd zonder beoordeling en toestemming van de aanwezige veterinaire verantwoordelijken. Ook het toedienen van een sonde, waarop het paard dus niet vrijwillig de middelen opneemt, is verboden tenzij met goedkeuring van het veterinaire consulent en met uitzondering van levensbedreigende of ernstige situaties.

Hoewel Helgstrand beroep aantekende op de aanklacht, besliste de tuchtcommissie toch om over te gaan op een diskwalificatie. Het team werd gediskwalificeerd voor de betreffende DM-klasse op zondag 4 juni 2023 en moet de ontvangen prijzen teruggeven, en ontvangt een boete van 5.000 DKK.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 22-09-23 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Duhelo

Re: Helgstrand moet bronzen medaille Deens Kampioenschap inleveveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:45

Dus de toegediende medicijnen staan niet op de dopinglijst (hebben dus maw geen invloed op de prestaties) en waren dan nog effectief om een koliek te behandelen en niet om te sjoemelen?
Dan vind ik het wel beetje vergaand eerlijk gezegd...

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:08

Het zit Helgstrand niet mee de laatste tijd :')

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:10

Duhelo schreef:
Dus de toegediende medicijnen staan niet op de dopinglijst (hebben dus maw geen invloed op de prestaties) en waren dan nog effectief om een koliek te behandelen en niet om te sjoemelen?

Nou bij het artikel op Horses staat dat er veel te grote dosis traumeel is gebruikt inwendig, dat is ontstekingsremmend.

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... afgenomen/

Ik denk dat het wel terecht is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:15

Elk toegediend medicijn heeft invloed op de prestaties. Veel harder aanpakken dit soort acties.

Dit is toch duidelijk mag je veronderstellen:

De regels die werden overtreden waren onder andere het toedienen van medicijnen, die tevens niet de voorgeschreven medicijnen zijn voor het behandelen van koliek, op een wedstrijd zonder beoordeling en toestemming van de aanwezige veterinaire verantwoordelijken. Ook het toedienen van een sonde, waarop het paard dus niet vrijwillig de middelen opneemt, is verboden tenzij met goedkeuring van het veterinaire consulent en met uitzondering van levensbedreigende of ernstige situaties.

Pantykous

Re: Helgstrand moet bronzen medaille Deens Kampioenschap inleveveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:21

Moet je überhaupt willen starten als je paard net koliek heeft gehad…

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:22

Dat is ethisch hoogst verwerpelijk. Dit maakt gelijk duidelijk dat het welzijn van een paard niet zo belangrijk is voor deze man, wel de pecunia.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:33

Pantykous schreef:

Want? Als koliek een scheet is die dwars zit, is het een kwestie van scheet laten en verder gaan met je leven. Datzelfde geldt voor veel vormen van koliek. Als het over is, is het over.

Anders had je hier vorige week ook even politieagent mogen komen spelen. Ik haal mijn oudje uit de kliniek na een weekendje koliek opvolging en die begint gelijk de wei lekker te verbouwen. Pijn weg, paard weer kip lekker.

Vrijdag-zondag mee doctoren. Zondag middag weer door de wei aan het rennen. Die is dinsdag (dat is zijn vaste dag) gewoon weer onder het zadel het bos in geweest.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:41

Het verbouwen van de wei, doet paard in vrijheid. Daarnaast regels zijn regels ,als je, je er niet aanhoudt dan moet het e.e.a. afgedwongen worden. Dat is hetgeen wat hier gebeurt is.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 22-09-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:46

nikkel schreef:
Het verbouwen van de wei, doet paard in vrijheid. In het onderhavige geval, klom de ruiter er naar een uurtje weer op. (dan wordt het paard gedwongen). Daarnaast regels zijn regels ,als je, je er niet aanhoudt dan moet het e.e.a. afgedwongen worden. Dat is hetgeen wat hier gebeurt is.

Dat medicijn gebruik is een ander punt. heb ik geen oordeel over omdat ik de werking van de genoemde middeltjes niet (genoeg)ken. Dat oordeel laat ik lekker een de daar voor benoemde instantie.
Al maakt het voor mijn persoonlijke mening wel iets uit wat het doel was van wat je toediende.

Waarom is rijden gedwongen beweging?
Ik doe het liever in de vorm van bewegen op verzoek.
En in ons geval wat het ook bewegen op uitnodiging van zijn weidegenootjes dus dat verschil is zo groot niet als jij het nu schetst.

Je gaat voorbij aan het punt: als de koliek weg is, is het in veel gevallen gewoon weg. (een enkele koliek oorzaak daargelaten)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-09-23 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:47

pol013 schreef:
Pantykous schreef:

Vrijdag-zondag mee doctoren. Zondag middag weer door de wei aan het rennen. Die is dinsdag (dat is zijn vaste dag) gewoon weer onder het zadel het bos in geweest.

Onder het zadel naar het bos vs. een Grand Prix proef rijden, valt i.m.o. niet te vergelijken. Bos = ontspanning, Grand Prix proef = hard werken.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:49

ZwarteHeks schreef:
Onder het zadel naar het bos vs. een Grand Prix proef rijden, valt i.m.o. niet te vergelijken. Bos = ontspanning, Grand Prix proef = hard werken.

Dan heb je nog nooit op een razende 27 jarige oudje een bosrit gemaakt. Maar goed dit gaat off topic.

Mijn punt blijft. Als de scheet of draaiing weg is, is de koliek ook weg. Dus waar ben je dan voorzichtig mee aan het doen?
En blijkbaar voelde het beest zich goed genoeg om 3e te worden.

Of dat door de middeltjes kwam of die daar een mogelijke invloed op gehad hebben kan ik niet inschatten: nogmaals dat oordeel laat ik aan de deskundigen. Als het niet mag, mag het niet. Is vrij simpel.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:54

pol013 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Dan heb je nog nooit op een razende 27 jarige oudje een bosrit gemaakt. Maar goed dit gaat off topic.

Dan nog, als athleet wil je de beste voorbereiding. Stel je voor je moet de EK 400m rennen, maar de avond ervoor heb je flinke buikpijn. Als mens kan je zeggen, niet de beste voorbereiding, maar ik ga ervoor, dat is mijn keuze.

Wij moeten als mens verstandige keuzes maken voor paarden, daar waar zij geen keuze hebben. Als je dit even als buitenstaander zo bekijkt, was dit nou echt zo eerlijk tegenover het paard? Zeker omdat een dierenarts medicatie heeft moeten toedienen om het te verbeteren... ik zou dan (hoe flink balen het dan ook is), mij hebben afgemeld.

Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:02

Duhelo schreef:

Kom op, Helgstrand is geen broekkie, die kent de regels. Als hij gewoon via de aanwezige DA gegaan was, was het ook behandeld en geen probleem geweest. Dat hij dat niet gedaan heeft is zijn eigen keuze geweest waarvan hij ongetwijfeld de consequenties kende. Maar als je het risico neemt ala "als ik niet gepakt wordt kan het geen kwaad." dan kan het ook eens tegen zitten. :+

Je kan stellen dat het paard niet is beoordeeld kunnen worden als "fit to compete" door dat de aanwezige DA's niet ingeschakeld zijn. En dus heeft hij mee gereden met een paard dat niet meer voldeed aan de regels.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:05

En blijkbaar voelde het beest zich goed genoeg om 3e te worden. Met deze stelling ben ik het hartgrondig oneens. Om dat te bereiken waren er middeltjes nodig, zonder deze middeltjes had het paard hoogst vermoedelijk niet kunnen starten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:07

@zwarte heks. Ik vind dat soort zogenaamde tegenstellingen echt te zwart wit.

Wat ik gedaan zou hebben? Mijn paard zeer nauwlettend in de gaten hebben gehouden. Hoe eet hij, hoe drinkt hij, hoe reageert hij. hoe graag stapt hij etc etc Als ik het idee had dat het hem goed ging zou ik hem wellicht gezadeld hebben en zijn gaan stappen. Als dat goed gegaan zou zijn gaan draven etc. etc. Dus ik zou wellicht als mijn paard verder weer helemaal fit en normaal reageerde wellicht wél een wedstrijd hebben gereden.
Wellicht had ik signalen gekregen waar ik toch door zou zijn gaan twijfelen en had ik me terug getrokken.
Geen idee. Ik heb geen strak omlijnde scenarios bij dit soort dingen. Behalve kijken, voelen, evalueren en het per situatie beoordelen.
En in dat hele scenario heeft mijn paard prima een stem. Namelijk de continue feedback loop tussen paard en verzorger of paard en ruiter. Hoezo heeft die niks te kiezen?

En misschien, heel misschien doen meer mensen dat zo.
Of stond je erbij dat ze zeiden: geen gezanik, rijden met dat beest? Want dat zou ik wél stom gevonden hebben.
Citaat:
Je kan stellen dat het paard niet is beoordeeld kunnen worden als "fit to compete" door dat de aanwezige DA's niet ingeschakeld zijn. En dus heeft hij mee gereden met een paard dat niet meer voldeed aan de regels.

Dit is ook waarom het wel goed is dat hij bestraft is. Als je hier discussie over kunt gaan hebben, hebben 'we' afgesproken dat je bij twijfel uitgesloten wordt. En dat is prima.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-09-23 14:12, in het totaal 4 keer bewerkt

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:08

Ben ik de enige die valt over het feit dat dus zonder dierenarts een sonde bij een dier wordt geplaatst?
Ik denk dat ik daar nog bijna het meeste over val namelijk. Hoe erg een lichte koliek is, is voor elk paard anders en zal voor elk mens ook anders zijn door zijn/haar ervaringen in het verleden.

Hij is ook gewoon stom om dingen niet volgens de regels te doen in mijn ogen, je ligt al onder een dik vergrootglas.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:09

Als dit gebeuren volgens de officiële weg had gegaan, had het paard niet kunnen starten. Daar ben ik van overtuigd.

Wat mij persoonlijk nog het meest raakt, is dat hij zich verschuilt achter: Ik wist het niet, dat paard behandeld was. In de rensport maken ze gelukkig daar heel korte metten mee. De straf zou daar ook aanmerkelijk hoger hebben uitgevallen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 22-09-23 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:10

Freyr schreef:
Ben ik de enige die valt over het feit dat dus zonder dierenarts een sonde bij een dier wordt geplaatst?
Ik denk dat ik daar nog bijna het meeste over val namelijk. Hoe erg een lichte koliek is, is voor elk paard anders en zal voor elk mens ook anders zijn door zijn/haar ervaringen in het verleden.

Hij is ook gewoon stom om dingen niet volgens de regels te doen in mijn ogen, je ligt al onder een dik vergrootglas.

Ik vermoed dat met een stal als die van Helgstrand dat er vast wel iemand mee was met medische knowhow. Maar dat veranderd niets aan het feit dat hij echt de regels wel kent dus dan kan je je af vragen waarom hij zo zijn best lijkt te doen om het zichzelf zo moeilijk te maken.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:13

Het lijkt mij een bewuste keuze om het paard te laten behandelen door je eigen dierenarts en de veterinair consulent die dat volgens de reglementen hoort te beoordelen buitenspel te zetten.

Dat mag dus gewoon niet en dus is de veroordeling terecht.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:17

Ook bijzonder dat niemand uit het team van Helgstrand hem op de hoogte heeft gebracht van de koliek.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:21

pol013 schreef:
@zwarte heks. Ik vind dat soort zogenaamde tegenstellingen echt te zwart wit.

Wat ik gedaan zou hebben? Mijn paard zeer nauwlettend in de gaten hebben gehouden. Hoe eet hij, hoe drinkt hij, hoe reageert hij. hoe graag stapt hij etc etc Als ik het idee had dat het hem goed ging zou ik hem wellicht gezadeld hebben en zijn gaan stappen. Als dat goed gegaan zou zijn gaan draven etc. etc. Dus ik zou wellicht als mijn paard verder weer helemaal fit en normaal reageerde wellicht wél een wedstrijd hebben gereden.
Wellicht had ik signalen gekregen waar ik toch door zou zijn gaan twijfelen en had ik me terug getrokken.
Geen idee. Ik heb geen strak omlijnde scenarios bij dit soort dingen. Behalve kijken, voelen, evalueren en het per situatie beoordelen.
En in dat hele scenario heeft mijn paard prima een stem. Namelijk de continue feedback loop tussen paard en verzorger of paard en ruiter. Hoezo heeft die niks te kiezen?

En misschien, heel misschien doen meer mensen dat zo.
Of stond je erbij dat ze zeiden: geen gezanik, rijden met dat beest? Want dat zou ik wél stom gevonden hebben.
Citaat:

Dit is ook waarom het wel goed is dat hij bestraft is. Als je hier discussie over kunt gaan hebben, hebben 'we' afgesproken dat je bij twijfel uitgesloten wordt. En dat is prima.

We hebben het niet over een Z1 proef hé? We hebben het over een Grand Prix proef. Paard heeft zich in de laatste 24 uur niet goed gevoeld = niet starten. Klaar is klaar. Een sonde plaatsen is toch een behoorlijke ingreep.

Ik blijf me verbazen over hoe makkelijk er over een dier wordt gedacht. Echt wauw. :?

Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:23

pol013 schreef:
Pantykous schreef:

Want? Als koliek een scheet is die dwars zit, is het een kwestie van scheet laten en verder gaan met je leven. Datzelfde geldt voor veel vormen van koliek. Als het over is, is het over.

Anders had je hier vorige week ook even politieagent mogen komen spelen. Ik haal mijn oudje uit de kliniek na een weekendje koliek opvolging en die begint gelijk de wei lekker te verbouwen. Pijn weg, paard weer kip lekker.

Beetje simplistisch gedacht, niet elke koliek is een scheet die dwars zit!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:37

@zwarte hek: en ik verbaas me er over hoe makkelijk er over mensen wordt gedacht en geoordeeld op basis van weinig gegevens.
Over mijn paarden denk ik geenszins licht. En dat omschrijf ik ook heel duidelijk.

In neem aan dat die grand prix proef gereden wordt met een dier dat fit is op dat niveau. Dus ik maak me ook niet bovenmatig veel meer zorgen over een GP proef ten opzichte van een Z proef er van uitgaande dat beide op hun eigen niveau presenteren. Ik denk zomaar dat beide na een score van 75% (geen idee welke hij hier haalde) met een even hoge hartslag uit de ring komen. Anders klopt er iets niet aan de training van je GP paard.

@charley T: en aangezien je er niet naast stond heb je geen idee om welke koliek vorm het in het bovengenoemde geval gaat. Dus jouw aanname is net zo goed als die van mij.

Al doe ik geen aanname, ik heb een algemene opmerking dat koliek ook gewoon klaar is klaar kan zijn. En die wordt alleen maar ingegeven door 2 opmerkingen die zeggen dat je niet kunt gaan rijden met een paard wat koliek gehad heeft. En ik zeg: dat ligt er aan.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:44

pol013 schreef:
@zwarte hek: en ik verbaas me er over hoe makkelijk er over mensen wordt gedacht en geoordeeld op basis van weinig gegevens.
Over mijn paarden denk ik geenszins licht. En dat omschrijf ik ook heel duidelijk.

In neem aan dat die grand prix proef gereden wordt met een dier dat fit is op dat niveau. Dus ik maak me ook niet bovenmatig veel meer zorgen over een GP proef ten opzichte van een Z proef er van uitgaande dat beide op hun eigen niveau presenteren. Ik denk zomaar dat beide na een score van 75% (geen idee welke hij hier haalde) met een even hoge hartslag uit de ring komen. Anders klopt er iets niet aan de training van je GP paard.

@charley T: en aangezien je er niet naast stond heb je geen idee om welke koliek vorm het in het bovengenoemde geval gaat. Dus jouw aanname is net zo goed als die van mij.

Al doe ik geen aanname, ik heb een algemene opmerking dat koliek ook gewoon klaar is klaar kan zijn. En die wordt alleen maar ingegeven door 2 opmerkingen die zeggen dat je niet kunt gaan rijden met een paard wat koliek gehad heeft. En ik zeg: dat ligt er aan.

De koliek was dusdandig dat er een sonde is ingebracht. Informatie genoeg lijkt mij? Dat is een behoorlijke ingreep en echt niet prettig voor een paard. Om vervolgens 12 uur later een Grand Prix proef te rijden, heb je naar mijn inziens toch echt een verkeerde hobby uitgekozen. Maargoed, wie ik ben ik. :')

Phillipe Karl
www.dekendokter.nl