Paard slaat op hol bij ringsteken, drie mensen gewond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard slaat op hol bij ringsteken, drie mensen gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 18:41

Omroep West
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij de najaarsfeesten in Hillegom zijn zondagmiddag drie mensen gewond geraakt door een op hol geslagen paard. Het beest ging er bij het ringsteken vandoor en had een karretje achter zich. Meerdere ambulances en een traumahelikopter werden opgeroepen vanwege het incident.

Waarom het dier op hol sloeg, is niet duidelijk. Het paard kon even later tot stilstand worden gebracht. Drie mensen raakten gewond op het Henri Dunantplein. Hoe ernstig hun verwondingen zijn, is niet bekend. Volgens een woordvoerder van de politie waren ze wel aanspreekbaar.

Het is zondag de laatste dag van de jaarlijkse najaarsfeesten in Hillegom. Daarbij zijn de harddraverij en ringsteken vaste onderdelen. Ook is er een kermis in het dorp.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 00:03

Hier staat meer informatie en een kort filmpje.
Paard is trouwens een groot woord, ging om een pony'tje.
Volgens deze bron schrok pony van het applaus van het publiek.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... 2-gewonden

Citaat:
Een ringsteekevenement in Hillegom kreeg zondagmiddag een heel andere afloop dan gepland. Een paard schrok zo van het applaus dat het dier losbrak en het publiek in rende. De paniek was groot. Twee mensen raakten zo gewond dat ze naar het ziekenhuis moesten, zo meldt een correspondent ter plekke.

Het paardje liep juist met aanspanning een ererondje omdat het dier met koetsiers de publieksprijs gewonnen had. Dat kon uiteraard rekenen op een flink applaus, maar daar schrok het paard - dat meer op een pony leek - zo van dat het op hol sloeg en de hekken in rende. De twee vrouwen die op de bok zaten en een omstander raakten gewond.

Behoorlijk wat paniek
Twee ambulances, politie en een traumahelikopter kwamen volgens een correspondent ter plaatse. De twee vrouwen die op de bok zaten werden met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, maar waren volgens de organisatie wel aanspreekbaar. Een omstander raakte ook gewond maar die werd doorverwezen naar de huisartsenpost.

Burgemeester Arie van Erk was ook bij het evenement aanwezig en tegenover het Leidsch Dagblad verklaart hij dat er behoorlijk wat paniek was: “Er waren ook nogal wat kinderen in de buurt en eer zo’n beest weer rustig is...”. De gemeente gaat het evenement nog evalueren, aar ziet in eerste instantie nog niet dat er fouten gemaakt zouden zijn gemaakt met de inrichting van het plein.

Poekkie

Re: Paard slaat op hol bij ringsteken, drie mensen gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 06:50

Ik kan het filmpje niet openen, maar ‘een paard dat meer op een pony leek’ is wel vaag. ‘T verschil tussen een d-pony en een shet met een karretje lijkt me erg groot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 06:50

Fijn dat de verwondingen mee lijken te vallen.

Het blijven natuurlijk vluchtdieren..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:54

Het karretje is te zien in het filmpje. Zo te zien een traverse, dus ik ben verrast dat er niks krom lijkt te zien. Maar duidelijk dus een formaat shetlander die ervoor heeft gestaan. Maar ook die kunnen veel schade aanrichten bij grote paniek. Heel veel sterkte voor de gewonden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:20

Jorex schreef:
Het karretje is te zien in het filmpje. Zo te zien een traverse, dus ik ben verrast dat er niks krom lijkt te zien. Maar duidelijk dus een formaat shetlander die ervoor heeft gestaan. Maar ook die kunnen veel schade aanrichten bij grote paniek. Heel veel sterkte voor de gewonden.

Ik kan het filmpje ook niet openen. Wat is een traverse, een sulky?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:52

Jorex schreef:

Als het formaat shetlander is, dan vind ik het een ongelofelijk misleidend en slecht geschreven artikel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:02

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20230917_61129236

In het artikel staat dat het paardje een schofthoogte had van 1.05m. Het was de kleinste combinatie die mee deed.

Sneu, er staat ook in dat het dier net de publieksprijs had gewonnen en een ererondje liep. Dan gaat het eigenlijk zo goed en dan loopt het zo af :(:)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:04

pillow schreef:
Jorex schreef:

Ik kan het filmpje ook niet openen. Wat is een traverse, een sulky?

Traverse is de koets/vierwieler vorm van de tweewieler cavalettie. Dus slechtere kwaliteit materiaal waardoor het mooi goedkope koetsjes zijn. Dus wel hele leuke beginners karretjes, maar een marathon moet je er niet mee willen rijden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:40

Afbeelding

Hier zie je hem op de achtergrond.
Echt een miniding

Gewoon shetje geweest. Ik dacht een Belg die ff door een hek denderde.

Mijn welsh van 1.22 past hier niet voor dus het is sowieso heel klein geweest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:30

Zag het bericht op Facebook waar de eigenaar had gereageerd.

Het was een pony, ze hadden herhaaldelijk gevraagd of mensen niet wilden applaudisseren omdat het dier daar spanning door kreeg maar men deed het toch en zo is het dier over zijn theewater geraakt.