Bejaarde boer in de cel na verwaarlozing paarden

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Nieuwsredactie

Bejaarde boer in de cel na verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-23 13:37

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vier honden mag hij nog houden, maar daar blijft het bij. Een 83-jarige boer uit Nieuwleusen verwaarloosde honderden dieren jarenlang in slechte, vieze stallen met te weinig water. Daarvoor krijgt hij een taakstraf. Maar omdat de man in 2019 al een voorwaardelijke celstraf kreeg en gewoon doorging met het houden van dieren, moet hij die eerder opgelegde gevangenisstraf van een maand uitzitten.

De afgelopen jaren kwam bij meerdere inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit aan het licht dat de dieren niet goed gehouden werden. Van kalveren tot paarden en van kippen tot konijnen. Meerdere keren worden er dieren in beslag genomen, in totaal ruim vierhonderd.

Vorig jaar werden op de boerderij tientallen kippen, duiven, konijnen, geiten, honden en paarden die er verwaarloosd uitzagen in beslag genomen. Begin februari van dit jaar kwam de NVWA weer bij de man en weer was het foute boel. Vieze drinkbakken, vervuilde en slecht onderhouden stallen en dieren met gezondheidsproblemen werden aangetroffen. En opnieuw werden er dieren in beslag genomen.

De rechtbank legde de man een verbod op voor zes maanden, maar in een schuur die hij iets verderop huurt, was hij een maand later opnieuw aan de slag met dieren.

Verbod
Voor de rechtbank was de maat vol. De man moet een taakstraf van 180 uur uitvoeren en krijgt vier maanden voorwaardelijk cel met een proeftijd van drie jaar. Ook mag hij geen dieren meer houden voor zichzelf of een ander, met uitzondering van vier honden. De NVWA en de politie houden in de gaten of de man niet weer in de fout gaat.

Celstraf
Omdat de man eerder is veroordeeld en in zijn proeftijd opnieuw in de fout ging, is zijn voorwaardelijke celstraf van een maand omgezet in een onvoorwaardelijke straf. Dat betekent dat hij een maand de gevangenis in moet en ook een geldboete van 750 euro moet betalen.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Popstra

Re: Bejaarde boer in de cel na verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:35

Arme honden dan!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:11

Belachelijk weer. Wees dan gewoon consequent en leg een algeheel verbod op. Wat een slappe hap weer, dit land wordt steeds erger.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:33

En waarom die honden wel dan? Zeker 4, da's ook niet niks om goed te verzorgen...

Workin' in the fields till you get your back burned, workin' 'neath the wheel till you get your facts learned.[...]
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king, and a king ain't satisfied till he rules everything.[...]
I wanna go out tonight, I wanna find out what I got.[...]
We'll keep pushin' till it's understood, and these badlands start treating us good.
~Bruce Springsteen - Badlands, 1978

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:38

Bescherm de dieren en bescherm die man tegen zichzelf. Gewoon een verbod op het houden van dieren, klaar.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:32

Bijzonder dat dit zo lang kan door sudderen inderdaad. Hopelijk komt hij in de gevangenis een beetje tot bezinning en zorgt hij daarna wel goed voor die 4 honden..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:36

Een boer die niet goed voor zijn dieren zorgt -
"dat kan bijna niet".
Een normale boer lééft met en voor zijn dieren.

Vreselijk dat dit zo lang gesudderd heeft en beroerd dat het dan politie en justitie zijn die (op zich terecht!) ingrijpen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:00

En die man krijgt straf in plaats van hulp omdat?

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:03

Foaly schreef:

Waarschijnlijk omdat hij nog bekwaam genoeg werd geacht door de rechter.

We kennen de boer niet. Niet iedere 83 jarige is een zielige oude bejaarde die het niet meer overziet en aankan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:37

Suzanne F. schreef:
Bescherm de dieren en bescherm die man tegen zichzelf. Gewoon een verbod op het houden van dieren, klaar.

Eens. Het zal de man echt niet bewust gegaan zijn, maar compleet over het hoofd gegroeid. Man heeft hulp nodig en enige oplossing is alle dieren bij een ander onderbrengen. Zéker als dit al jaren suddert.

Onze Boeren, ons Nederland

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:50

De kantonrechter is een te respecteren jurist, maar niet verplicht om de psychische gesteldheid van de verdachte te laten onderzoeken.

Daar kan de verdachte zelf wel om vragen, maar dan moet je dat wel weten en er zelf actie op ondernemen.

(... de verhalen die ik ken over 'eigenwijze boer, die eigenlijk tot het plafond in nood zit' stemmen mij niet vrolijk.)

[o]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:00

Foaly schreef:

Als die man bewust een eindje verderop een schuur huurt om daar illegaal dieren te houden terwijl hij een houdverbod heeft dan heeft die echt geen hulp nodig maar een flinke schop onder zijn hol..
Die boete en het maandje cel is echt een lachertje, en aan het houdverbod heeft ie dus schijt.
Die had al veel eerder flink aangepakt moeten worden _-:(

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:33

8nnemiek schreef:
Foaly schreef:

Als die man bewust een eindje verderop een schuur huurt om daar illegaal dieren te houden terwijl hij een houdverbod heeft dan heeft die echt geen hulp nodig maar een flinke schop onder zijn hol..
Die boete en het maandje cel is echt een lachertje, en aan het houdverbod heeft ie dus schijt.
Die had al veel eerder flink aangepakt moeten worden _-:(

Nou inderdaad. Die heeft in dit geval niet eerst hulp nodig. Moedwillig dieren verwaarlozen, daar is in mijn ogen een flinke straf op zijn plaats. En dat ie wel 4 honden mag houden, tsja, eigenlijk te bezopen voor woorden, maar de rechter zal er zijn redenen voor hebben.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 23:39

En de leeftijd heeft er niks mee te maken? Die man is erg oud ! Als de man voor zichzelf kan zorgen is al een prestatie . Laat staan de dieren er nog bij

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:04

.... we weten niet of en hoe moedwillig dit was.

Één van de ingewikkeldste uitspraken in het christendom luidt: 'Haat de zonde maar bemin de zondaar'.

Zoiets als dat een mens niet totaal samenvalt met zijn /haar daden.
Het gedrag vind ik beslist strafwaardig.

... maar de verhalen rond boeren in de problemen kennende, verwacht ik dat hier een baaierd aan problemen achter zit.
Als die problemen niet worden opgemerkt in de petoet, zie ik de bui hangen dat de boet omdat hij nu eenmaal boer is weer dieren neemt (die hij vervolgens om reden X niet goed kan verzorgen etc etc).

[o]

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:18

Ik heb wel een aantal vragen bij het lezen van zo'n bericht.

Waarom is een 83 jarige man nog boer? is dat noodgedwongen? (geen pensioen?) Is dat omdat het iemand is die van het werk houdt? Is het bedrijf nog in functie? Of doet hij wat anders met de dieren?

Vierhonderd dieren van verschillende soorten vind ik best apart.

In ieder geval goed dat ze hem zo in de gaten hebben en houden, ookal mogen de straffen van mij ook wel wat strenger. Ik hoop alleen ook wel dat ze weten wat ze doen wbt de 4 honden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:24

Zinzi_jewel schreef:
En de leeftijd heeft er niks mee te maken? Die man is erg oud ! Als de man voor zichzelf kan zorgen is al een prestatie . Laat staan de dieren er nog bij

Ga nou toch. Ik ken verschillende mensen van boven de 80 die nog uitstekend in conditie zijn. Op die leeftijd sta je heus nog niet met 1 been in het graf. En deze man is al een paar keer gedwongen gestopt en begint gewoon stiekem weer. Als het hem boven het hoofd gegroeid zou zijn of het lichamelijk niet meer zou kunnen, was dat vast niet gebeurd.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:30

Elisa2 schreef:
Ik heb wel een aantal vragen bij het lezen van zo'n bericht.

Waarom is een 83 jarige man nog boer? is dat noodgedwongen? (geen pensioen?) Is dat omdat het iemand is die van het werk houdt? Is het bedrijf nog in functie? Of doet hij wat anders met de dieren?

Vierhonderd dieren van verschillende soorten vind ik best apart.

In ieder geval goed dat ze hem zo in de gaten hebben en houden, ookal mogen de straffen van mij ook wel wat strenger. Ik hoop alleen ook wel dat ze weten wat ze doen wbt de 4 honden.

Een echte boer die het om het geld moet doen is het niet. Het zijn allemaal zgn hobbydieren en als jij een hok vol duiven oid hebt tellen de aantallen snel op.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:44

Bericht over de strafzaak gelezen, man blijft volhouden dat er niks mis is met de manier zoals hij met z’n dieren omgaat, hij vindt dat heel normaal. En verbetering zit er niet in, hij heeft veel kansen gehad maar wil gewoon niet. Zo deed hij dat z’n hele leven al en de dieren hadden het echt niet slecht .
Maw , die veranderd niet want hij wil het niet inzien. Dan houdt het een keer op.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:44

Wacht. VIERHONDERD DIEREN?! -O-

Géén gezeik, ik woon in Harderwijk!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:45

pillow schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ga nou toch. Ik ken verschillende mensen van boven de 80 die nog uitstekend in conditie zijn. Op die leeftijd sta je heus nog niet met 1 been in het graf. En deze man is al een paar keer gedwongen gestopt en begint gewoon stiekem weer. Als het hem boven het hoofd gegroeid zou zijn of het lichamelijk niet meer zou kunnen, was dat vast niet gebeurd.

Uiteraard zijn er mensen die nog prima te pas zijn met 80+ maar ook genoeg die het niet zijn !
Blijkbaar deze meneer wel , en wil z'n inzicht niet wijzigen.
Terecht dan geen dieren meer houden

Chasing Dreams ...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:22

Er zijn ook genoeg mensen van 30 die niet prima te pas zijn en daar is dat ook geen excuus voor slecht houderschap. Leeftijd in deze is een non-argument

What does the fox say?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 12:53

Zonder het verhaal van de andere kant is maar de helft bekend...
geen idee waarop gebaseerd wordt dat deze meneer nog goed wist wat ie deed.
Dat hij vond dat hij het goed deed, wil niet zeggen dat hij wist waar hij het over had..

Als men had gezegd 'er is besloten dat het voor deze man en de dieren beter is, dat hij geen dieren meer houdt' klinkt het al heel anders dan "De man moet een taakstraf van 180 uur uitvoeren en krijgt vier maanden voorwaardelijk cel met een proeftijd van drie jaar."
Ik ben wel benieuwd wat voor taakstraf iemand van 83 nog doet.

En als hij echt verward zou zijn, mag ik hopen dat de politie op een andere manier had ingegrepen, maar volgens mij moet het dan best ver heen zijn, willen ze dat mogen/doen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:07

Schuur_ schreef:
Er zijn ook genoeg mensen van 30 die niet prima te pas zijn en daar is dat ook geen excuus voor slecht houderschap. Leeftijd in deze is een non-argument

Dierverwaarlozing is nooit goed te praten! Maar 84 jaar zijnen een hoop dieren dan gaat het makkelijker mis .
Hopelijk een definitief houdt verbod voor deze man

Chasing Dreams ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:22

Taakstraf...? Cel, geldboete en toezicht van de NVWA.

[o]