Groot dopingschandaal in Ierland: trainer drie jaar geschorst

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Groot dopingschandaal in Ierland: trainer drie jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-23 20:59

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Een renpaard op de renbaan. Dit is niet een van de paarden uit dit artikel.
Foto: Bokker Waikiki/Bokt Wiki

De Ierse paardentrainer en miljardair Luke Comer is voor drie jaar geschorst en moet een hoge boete betalen, net als de proceskosten van de zaak tegen hem. In totaal gaat het om een bedrag van €840.754. Deze straf krijgt hij voor het gebruik van doping. Twaalf van zijn renpaarden werden positief getest op anabole steroïden. Dit is het grootste dopingschandaal ooit in de Ierse rensportwereld. Comer is ook een zakenman en een grote sponsor in de rensport.

Afgelopen donderdag werden de details in deze zaak vrijgegeven door de Irish Horseracing Regulatory Board (IHRB). Bij de paarden werden sporen van methandienone (MD) en methyltestosterone (MT) gevonden. Een van hen is He Knows no Fear, die in 2020 met 300-1 de hoogst genoteerde winnaar werd in de geschiedenis van de Ierse en Britse rensport. Bij hem werd in 2021 een haarmonster genomen na afloop van de Listed Trigo Stakes in Leopardstown. De andere elf werden buiten de races om getest, dit gebeurde in november 2021 bij de stallen van Comer. Ook He Knows no Fear werd hier nogmaals getest.

Comer ontkent dat hij of zijn personeel de doping aan de paarden heeft gegeven. Ook de onderzoekers konden niet vaststellen hoe dit in de paarden terecht is gekomen. Comer voerde als motivatie aan dat het wellicht gaat om het hooi dat de paarden kregen. Dit hooi was wellicht bemest met drijfmest van varkens. De IHRB was van mening dat het onwaarschijnlijk was dat de sporen die in de haarmonsters waren aangetroffen, werden veroorzaakt door omgevingsinvloeden. Volgens hen heeft Comer een flinke som geld uitgegeven om vast te stellen hoe zijn paarden positief konden testen op de anabole steroïden, maar hij kon de commissie nog niet overtuigen. Deze gaf aan dat de bewijslast bij de trainer ligt, maar dat deze niet in staat was om vast te stellen hoe dit kon gebeuren. Ook zijn er geen redelijke maatregelen genomen om een overtreding te voorkomen. Volgens hen was het ongekend dat er zoveel paarden op één erf positief testten. Wel vonden ze het netjes dat Comer uiteindelijk accepteerde aansprakelijk te zijn voor het overtreden van de regels.

Het is overigens niet de eerste keer dat Comer in aanraking komt met de autoriteiten. In 2017 kreeg hij al een boete van €50.000 omdat hij de regels overtrad. Zo liet hij de medewerkers van de IHRB niet toe bij zijn stallen, was er geen adequaat toezicht op de paarden, was het medicijnenregister niet op orde, waren er tekortkomingen qua management en zijn personeel gaf verkeerde informatie over waar de paarden op dat moment waren.

De driejarige schorsing van Luke Comer gaat in op 1 januari 2024.

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

lideli

Re: Groot dopingschandaal in Ierland: trainer drie jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:21

Zo dan… dat is niet niks :oo

Billy

Re: Groot dopingschandaal in Ierland: trainer drie jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:31

Waarom nog maanden wachten voor de schorsing ingaat?

Goedgekeurd onderschrift :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:07

Hij kan nog civiel rechterlijk in bezwaar gaan.

AnnedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:17

Citaat:
miljardair Luke Comer is voor drie jaar geschorst en moet een hoge boete betalen, net als de proceskosten van de zaak tegen hem. In totaal gaat het om een bedrag van €840.754.
Wisselgeld. :+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie