Jager ziet paard aan voor wild zwijn en schiet het dier dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Jager ziet paard aan voor wild zwijn en schiet het dier dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 20:58

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet het doodgeschoten paard.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Een fout met tragische gevolgen: in het plaatsje Bauler, in de Eifel, is een paard doodgeschoten door een 46-jarige jager. Deze zag het tweejarige westernpaard per ongeluk aan voor een wild zwijn. Dit gebeurde in de nacht van 8 op 9 september, rond 2:30 uur. Opmerkelijk hieraan is dat het paard achter een wildhek liep, in het gezelschap van drie andere paarden.

De eigenaren zijn verdrietig, geschrokken en boos. “Hier mag alleen geschoten worden als er met absolute zekerheid is vastgesteld dat het om wild gaat”, zo laat een van hen weten aan Wochenspiegel Live. “Een bevriende jager vertelde me dat ze tegenwoordig jagen met nachtkijkers en andere moderne technieken. Dan had hij de witte gloed ook moeten zien.” De verwarring met een wild zwijn is volgens haar dan ook niet te verklaren.

"De jager heeft zich bij mij verontschuldigd, hij is wanhopig", vervolgt ze, maar ze wil de zaak toch openbaar maken. "Zoiets mag niet per ongeluk gebeuren", zegt ze nadrukkelijk. "Voordat je de trekker overhaalt, moet je er zeker van zijn dat wat je voor je hebt wild is."

Vanwege een overtreding van de dierenwelzijnswetten en het vernielen van andermans eigendom heeft de politie een onderzoek ingesteld. Over wat er gaat gebeuren met de jacht- en wapenvergunningen van de jager, is nog niets bekend.

Gebruikte bronnen:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Jager ziet paard aan voor wild zwijn en schiet het dier dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:59

Hoe kun je een paard aan zien voor een wild zwijn? :?
Wat vreselijk! Je zult de eigenaar maar zijn :\

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:00

Heeft die jager uberhaupt eerder een wild zwijn gezien of gokt ie maar wat?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:01

Ongeloofelijk rot voor de eigenaren, je zal dat maar mee moeten maken. Y;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:12

Is niet de eerste keer. Ik vertrouw voor geen meter op het onderscheidingsvermogen van jagers, doe altijd lampen aan in de paddock.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:17

Verschrikkelijk zeg :-(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:18

Mag er in Duitsland 's nachts worden gejaagd? In Nederland is dat volgens mij verboden...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:31

Wat ongelofelijk triest… Zo’n fout mag inderdaad echt niet gebeuren. Heel veel sterkte voor de eigenaar van het paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:46

Heeft zeker een bril nodig dan!?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:02

Ibbel schreef:
Mag er in Duitsland 's nachts worden gejaagd? In Nederland is dat volgens mij verboden...

In het donker wel hoor.
Hoorde net nog een schot vlakbij. Vaak rond deze tijd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:10

Ibbel schreef:

Nee hoor dat mag. Kennis van mij zit in Brabant regelmatig snacht in een hoogzit om zwijnen te jagen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:11

Popstra schreef:
Heeft zeker een bril nodig dan!?

Nou en een hele sterke.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:27

Gruwelijk om je dier zo te verliezen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 00:58

Ibbel schreef:

Hier (NH) wordt 's nachts op vossen geschoten. Men vindt mijn hond wat vos-achtig dus in het donker altijd tuigje aan en lampje om...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 02:38

Wat conformatie betreft lijkt een paard natuurlijk enorm op een zwijn 8)7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:27

Je zou er 's avonds laat nog maar even je hond uitlaten :=

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:04

Ibbel schreef:

Als je op de site van de jagersvereniging kijkt mag je een geweer enkel gebruiken tussen zonsopgang en zonsondergang, tenzij er een speciale ontheffing is verleend.
https://www.jagersvereniging.nl/vragen/ ... e%20dieren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:50

Forcalquier schreef:

Sja in Berlijn zagen ze een zwijn aan voor een leeuwin

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:48

Rivendell schreef:
Forcalquier schreef:

Sja in Berlijn zagen ze een zwijn aan voor een leeuwin

Dat filmpje heb ik gezien en ik zag daar echt geen zwijn in. Ook geen leeuw trouwens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:50

Forcalquier schreef:

Liggend paard lijkt best op een zwijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:50

Wintu schreef:
Ibbel schreef:

Als je op de site van de jagersvereniging kijkt mag je een geweer enkel gebruiken tussen zonsopgang en zonsondergang, tenzij er een speciale ontheffing is verleend.
https://www.jagersvereniging.nl/vragen/ ... e%20dieren.

Dat dus.
In NL mag in principe echt niet in het donker gejaagd worden. En ook niet op zondag trouwens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:20

Gebeurt hier wel degelijk. En kan me niet voorstellen illegaal want allemaal landgoederen met beheer en subsidies.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 00:19

mysa schreef:
Gebeurt hier wel degelijk. En kan me niet voorstellen illegaal want allemaal landgoederen met beheer en subsidies.

Je kunt een ontheffing aanvragen, maar je mag niet zomaar in de nacht gaan jagen met een geweer. Ik neem aan dat de jagersvereniging dat ook wel weet en daar geen onduidelijkheden over op hun site plaatst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:56

Er gebeurt op hele hoop illegaals met jagen.
Hier jaren last van een jager gehad die op en over ons terrein heen ging (had-ie geen toestemming voor) en met hagel schoot dat makkelijk 500 meter verder kwam (mag ook niet). Die valhagel viel zelfs bij de buren in het zwembadje waar z'n jonge kinderen inzaten. In de buurt van woningen mag je ook niet jagen, juist vanwege die valhagel.
Heeft jaren geduurd voordat de man wegens illegaal wapenbezit werd opgepakt, hoewel ik er ettelijk malen melding van gemaakt had.

'Jachtseizoen' is trouwens ook een lachtertje. Je mag nl buiten het seizoen ook jagen om schade aan je oogst te bestrijden en - nu komt het! - toekómstige schade aan je oogst te bestrijden.
Dus je mag midden in het broedseizoen duiven schieten omdat ze in september je graan zullen gaan opvreten.

Je mag geen voer strooien om je prooi te lokken, maar als je je graan laat staan tot de aren leeggevallen zijn op de grond, daarna je stro oogst en er vervolgens 2000 duiven op je lege veld neerstrijken, kan jij gewoon 'legaal' prijsschieten terwijl je je verbergt tussen de mais in het perceel ernaast. Je verbergen door vanuit een auto te schieten mag niet, maar in het mais gaan zitten, tja, daar zegt niemand niets over.

Meegemaakt. Allemaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:19

Ibbel schreef:
Er gebeurt op hele hoop illegaals met jagen.
Hier jaren last van een jager gehad die op en over ons terrein heen ging (had-ie geen toestemming voor) en met hagel schoot dat makkelijk 500 meter verder kwam (mag ook niet). Die valhagel viel zelfs bij de buren in het zwembadje waar z'n jonge kinderen inzaten. In de buurt van woningen mag je ook niet jagen, juist vanwege die valhagel.
Heeft jaren geduurd voordat de man wegens illegaal wapenbezit werd opgepakt, hoewel ik er ettelijk malen melding van gemaakt had.

'Jachtseizoen' is trouwens ook een lachtertje. Je mag nl buiten het seizoen ook jagen om schade aan je oogst te bestrijden en - nu komt het! - toekómstige schade aan je oogst te bestrijden.
Dus je mag midden in het broedseizoen duiven schieten omdat ze in september je graan zullen gaan opvreten.

Je mag geen voer strooien om je prooi te lokken, maar als je je graan laat staan tot de aren leeggevallen zijn op de grond, daarna je stro oogst en er vervolgens 2000 duiven op je lege veld neerstrijken, kan jij gewoon 'legaal' prijsschieten terwijl je je verbergt tussen de mais in het perceel ernaast. Je verbergen door vanuit een auto te schieten mag niet, maar in het mais gaan zitten, tja, daar zegt niemand niets over.

Meegemaakt. Allemaal.

Op reeën wordt het jaar rond gejaagd, de ene periode enkel op bokken, de andere op geiten.

Ik vind het altijd zo flauw in Groningen zag ik dat altijd, die drijfjacht op hazen, was ook prijs schieten. Of wanneer het mais er af ging zaten de jagers er op een klapstoel achter om vossen te schieten, die er uit kwamen schieten.

Jacht prima, maar dat sneue gedoe...