Algemeen

Isabell Werth en DSP Quantaz tijdens de veterinaire controle bij de Europese
kampioenschappen dressuur 2023 in Riesenbeck. Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr
Ronan Murphy, de gloednieuwe directeur dressuur van de FEI, heeft de eerste intercontinentale kampioenschappen in zijn nieuwe rol gehad: de FEI Europese kampioenschappen dressuur in Riesenbeck. Tijdens een persconferentie, die werd gehouden op 10 september, de afsluitende dag van de kampioenschappen, deelde de Ier zijn gedachten over het concours en de toekomst van de dressuur.
Murphy begon op 1 juli 2023 aan zijn nieuwe taak en kwam naar Riesenbeck om alle aandeelhouders in de dressuur en paradressuur te ontmoeten.
Over het EK
“Het waren fantastische kampioenschappen hier in Riesenbeck. En bovenal: het waren geweldige mensen. Karl, Ludger en het hele team, maar ook het personeel van de FEI, de medewerkers, de vrijwilligers en de ruiters. Het was een fantastisch kampioenschap. Overal kom je uitdagingen tegen, maar het gaat erom hoe je daarmee omgaat en ze oplost. Ik moet zeggen, deze week was het mogelijk met deze ‘we-kunnen-dit-houding’. Het maakte niet uit wat er op ons pad kwam. Ik denk dat dit een keerpunt kan zijn in onze sport, om zo’n hoog niveau te halen. We moeten de lat nog hoger leggen, dat is waar we in de toekomst op mikken.”
Over de FN-stewards
Tijdens het CDIO Aken in 2019 werd voor het eerst het concept van FN info-stewards uitgerold. Sindsdien wordt dat elk jaar herhaald. Experts in de sport staan ter beschikking om vragen van het publiek over de training in de losrijbaan te beantwoorden.
“Als je kijkt naar de ruiters in alle disciplines, in ons geval de dressuur, de paradressuur, de verschillende Grades – het belangrijkste is de band tussen de ruiters en hun paarden. Het maakt niet uit in welke klasse je uitkomt, er is gewoon een band. Soms zijn we erg gefocust op wat we zien aan uiterlijk vertoon en soms voelt iemand dat ook van binnen, maar we moeten aan de mensen blijven uitleggen en communiceren wat er werkelijk gebeurt. Zo staan we hen toe echt een kijkje in de sport te nemen. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Dit initiatief van de Duitse Paardensportfederatie (FN) is volgens mij aan te bevelen. Hoe meer we daarvan kunnen doen, hoe beter we iedereen kunnen leren over onze sport.”
Over de toekomst van jureren, het gebruik van AI
“Ik denk dat AI en technologieën altijd interessant zijn, ze ontwikkelen zich ook snel. Ik denk ook dat het fout zou zijn om zeggen dat het of-of wordt, maar we blijven deze technieken evalueren, verbeteren en ondersteunen. Onze sport vertrouwt sterk op onze juryleden en volgens mij was de jurering deze week in Riesenbeck absoluut fantastisch. Dat is echt een belangrijk item om ervoor te zorgen dat we goede sport hebben. Deze technologieën zijn er om te assisteren. We gebruiken ze bij veterinaire controles en op vele andere manieren. Ik denk dat als ze iets zullen toevoegen aan de sport, we er zeker naar kijken. Maar op dit moment vertrouwen we volkomen op de kennis en expertise van onze fabuleuze juryleden.”
Inspraak van Isabell Werth
De Duitse olympiër woont de persconferentie bij waar Ronan deze woorden uitspreekt, en ook zij geeft haar mening over AI en jurering.
“Het is erg interessant om te zien hoe het verbetert en hoe we het als gereedschap kunnen gebruiken, maar ook als assistentie bij het jurysysteem”, zegt Werth. “Er kan altijd iets verbeterd worden, er is altijd iets om over te discussiëren. Ik denk dat als er iets is dat we kunnen gebruiken om het objectiever en meer transparant te maken, en dat werkt, dan kan het een goed idee zijn.”