Extreem verwaarloosde pony in beslag genomen in Kasterlee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Extreem verwaarloosde pony in beslag genomen in Kasterlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 19:51

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Kasterlee is een verwaarloosde pony in beslag genomen. Het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder heeft het dier vorige week donderdag geëvacueerd. Daar proberen ze de pony er terug bovenop te krijgen door het dier mondjesmaat aangepaste voeding te geven, maar het is er nog altijd slecht aan toe.

De Vlaamse Inspectiedienst Dierenwelzijn heeft een zwaar verwaarloosde pony in beslag genomen en ondergebracht in het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder. "Het dier was mager tot op de graat", zegt Rudi Oyen van het opvangcentrum.

"Het gaat hier om een extreem geval van dierenverwaarlozing", vertelt Oyen. "Het dier kon nog moeilijk op zijn benen blijven staan. We spreken dan van een cachectische toestand, dat is extreem uitgemergeld dus." Het dier is er nog lang niet bovenop. "Op dit moment hangt het leven van het beestje nog aan een zijden draadje. Het zou me niet verwonderen als we plots van de ene op de andere voederbeurt een dood dier aantreffen."

De pony at zijn eigen uitwerpselen om te proberen overleven. "Het gebeurt wel meer dat paarden die geen voeding krijgen hun eigen uitwerpselen of die van hun soortgenoten beginnen op te eten, maar deze toestand van dierenverwaarlozing is eerder uitzonderlijk. Ik kan er geen tijd op plakken, maar zonder onze tussenkomst was het dier toch zeker een paar dagen later gestorven", klinkt het.

Zeedraakje

Re: Extreem verwaarloosde pony in beslag genomen in Kasterlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:04

Dat arme dier, mijn hart huilt als ik zoiets zie |( hopelijk heeft het diertje 100 beschermengelen op zijn magere schoudertjes en heeft hij nog een liefdevol leven voor de boeg :knuffel:

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:08

Wat een verschrikking! On-ge-lofelijk dat dit kan gebeuren. Hopelijk komt het merrietje er bovenop en mag ze een geweldig huisje krijgen. Ik zou er zo mijn stallen en weilanden voor openzetten.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:32

Schrok me wezenloos van de foto , arm arm ding :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:38

:knuffel: arm diertje. Dat hij nog leeft :oo ik heb zelfs nog nooit fotos gezien van zo n magere pony

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 20:54

Daar zit geen velletje meer op, hoe kan het in hemelsnaam toch zo ver komen... Waar zitten mensen zoals dit met hun hoofd, blijft onbegrijpelijk.
Hopelijk knapt het diertje goed op, fijn dat ze hem hebben gered.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:07

Ik vraag me af hoe het zover is kunnen komen. Meestal is er toch al vaker controle van FAVV over de vloer geweest. Waarom is er dan niet eerder ingegrepen?

Heb ook nog steeds vragen bij het laatste stuk wat op hun FB pagina als extra erbij staat. Is dit paard vanuit het buitenland geïmporteerd voor de show en opendeurdagen om geld in te zamelen?
Indien dat zo is vind ik dat walgelijk. Een dier misbruiken om geld in te zamelen.

Het bericht op de fb pagina
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7&sfnsn=mo

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:14

Wooow wat extreem...
En niemand die het ooit gezien heeft?
Hopelijk komt ze er bovenop en krijgt ze een fijn leven.
En mag de eigenaar nooit geen enkel dier meer houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:15

DuoPenotti schreef:
Wooow wat extreem...
En niemand die het ooit gezien heeft?
Hopelijk komt ze er bovenop en krijgt ze een fijn leven.
En mag de eigenaar nooit geen enkel dier meer houden.

Helaas zijn ze er zo streng niet op hier.

In een manege in diezelfde gemeente zijn ze 2x geweest en 2x dieren moeten weghalen wegens verwaarlozing.
Ik snap dan ook niet dat die manege mocht blijven bestaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:17

Hier helaas net zo min. Maar hoop het elke keer.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:19

Dit is wel heel extreem. Hoop dat hij het haalt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:19

Ach gut, dat dit dier nog overeind staat mag een wonder heten..
Ik mag hopen dat ze de medische kosten op de eigenaar verhalen. Schandalig gewoon..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:27

Verbaasd me niet eigenlijk. Ik zie op tv en fb vaker zulke schrijnende gevallen die nog op hun benen staan.
Maar het is wel zeer erg voor die dieren dat het zover moet komen voor er ingegrepen wordt.

Ik heb er ook al in het echt gezien. Ben een tijdje als tiener vrijwilliger geweest bij deze instantie.
Hoe het zit met medische kosten weet ik niet.
Eigenaar krijgt sowieso wel een boete van het FAVV

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:48

En dan zo’n dier in een stal met stro als bodem bedekking zetten, heel slim.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 21:58

Dat dat zo lang onopgemerkt kan blijven gaan.. -O- (ja eigenlijk vrij gemakkelijk als het beestje altijd binnen staat, helaas).

De facebookpagina lijkt te zijn verwijderd? Via de Link hierboven en via google kom ik er niet?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:05

Dat deze merrie überhaupt nog recht op haar benen kan blijven staan.... Dit is echt de zwaarste vorm van vermagering die ik ooit heb gezien. Arm arm beest... Hopelijk red ze het.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:10

Art_Ificious schreef:
Heb ook nog steeds vragen bij het laatste stuk wat op hun FB pagina als extra erbij staat. Is dit paard vanuit het buitenland geïmporteerd voor de show en opendeurdagen om geld in te zamelen?
Indien dat zo is vind ik dat walgelijk. Een dier misbruiken om geld in te zamelen.

Neen, ik lees dat als kritiek op een ander Vlaams natuurhulpcentrum dat pas nog een witte leeuw uit Frankrijk gehaald heeft, maar bijv. ook beren en luipaarden heeft, en pas een opendeurdag had en adverteerde met hun exotische dieren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:11

Nyaleti schreef:
Dat dat zo lang onopgemerkt kan blijven gaan.. -O- (ja eigenlijk vrij gemakkelijk als het beestje altijd binnen staat, helaas).

De facebookpagina lijkt te zijn verwijderd? Via de Link hierboven en via google kom ik er niet?

https://m.facebook.com/profile.php/?id=100064757828417

Hier staan de foto's nog.
En ook het verhaal. Te erg.

En die lotgenoten hoe is het daarmee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:19

Eilandje schreef:
Art_Ificious schreef:

Neen, ik lees dat als kritiek op een ander Vlaams natuurhulpcentrum dat pas nog een witte leeuw uit Frankrijk gehaald heeft, maar bijv. ook beren en luipaarden heeft, en pas een opendeurdag had en adverteerde met hun exotische dieren.

Omg dat meen je niet. Die andere instantie volg ik nie dus wist daar ook niks van. Wel walgelijk dat ze adverteren met die exotische dieren. Da's toch nie waar het hier in Vlaanderen om gaat hier zijn al genoeg dieren die hulp nodig hebben waarom dan plaats laten innemen door buitenlandse dieren. :n

Idd DuoPenotti over die lotgenoten wordt niks gezegd. Zouden die dan misschien minder erg eraan toe zijn en daarom niet vetmeld worden of niet meegenomen zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:36

Weer een schrijnend geval van dierenverwaarlozing.Hoe is het toch in godsnaam mogelijk :x
En waar zijn die andere paarden dan gebleven ?

Toch ook even een kleine rechtzetting wat betreft het Natuurhulpcentrum...
Het Natuurhulpcentrum in Oudsbergen adverteert helemaal niet met exotische dieren voor hun opendeurdagen. Wie verzint zoiets toch ? :\
Ze hebben al jaren 3 zondagen opendeurdag omdat er zoveel mensen een kijkje willen komen nemen dat het in 1 of 2 dagen niet meer haalbaar is...

Ze hebben vorige maand een witte leeuw uit een circus in Zuid-Frankrijk opgehaald omdat de eigenaar failliet is en hij al weken zijn dieren niet meer kon verzorgen. De leeuw zit in quarantaine en het is helemaal niet zeker of de bezoekers hem zullen zien.

Het Natuurhulpcentrum werkt samen met alle dierenparken over de hele wereld om opgevangen en herstelde exotische dieren zo snel mogelijk een definitief onderkomen te kunnen geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:42

Deze is wel heel ernstig…Gelukkig herstellen paarden en pony’s heel snel van te mager zijn en ze staat nog dus ik gok wel op een goede afloop.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:59

Op hun fb pagina staan al meerdere inbeslagnames van een manege van kasterlee, deze is ook van kasterlee, ik ga er van uit dat dit dan terug van dezelfde plek komt? Hoe kan dat dan? Dan is die plek toch al in het vizier? Hoe kan het dan zo ver gaan voor bv dit arme dier voor ze weggehaald wordt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:01

Nee in de opmerkingen onder het bericht komt deze niet van die manege waar ze al vaker zijn geweest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:40

Afschuwelijk.

Dat het zo ver kan komen in een ontwikkelt land!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:40

Klopt het is meermaals gemeld dat het niet van die manege is.

Maar sowieso krijg je normaal meermaals controle van FAVV alvorens ze tot inbeslagname overgaan. Imo wachten ze er vaak te lang mee. Geef een paard 2 weken niks te eten dan zul je zien hoe snel ze graatmager staan. Daar hoeft dus geen maanden tijd overheen te gaan.