Carl Hester geeft kampioenen een leven in de wei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Carl Hester geeft kampioenen een leven in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 20:19

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Carl Hester en Fame tijdens de Grand Prix op het EK Dressuur 2023 in Riesenbeck.
Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr

Het horsemanship van de Britten is vaak de standaard voor het op een goede manier houden van paarden. Carl Hester geeft het goede voorbeeld: ook topsportpaarden kunnen een mooi paardenleven leiden, zonder dat je ze in bubbeltjesplastic hoeft te wikkelen.

Tijdens de persconferentie op de Europese kampioenschappen dressuur spraken Charlotte Dujardin en Carl Hester over hoeveel hun paarden buiten komen.

“Mijn paarden lopen de hele nacht buiten, samen met een ander paard en dat bijna het hele jaar door. Alleen niet tijdens overstromingen”, vertelt Charlotte. Mill Farm, de boerderij van Carl Hester, staat vlak naast een rivier. Deze overstroomt soms en dan lopen de weilanden onder.

Het buitenleven
Carl geeft duidelijk aan dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zijn paard een paardenleven te gunnen met voldoende tijd buiten in de wei, maar dit is hun persoonlijke keuze voor het mentale en fysieke welzijn van hun paarden.

“Niet iedereen bevindt zich in een situatie zoals wij, waarin dit mogelijk is voor de paarden”, legt hij uit. “Ik kom van een eiland (Sark) en daar zijn geen stallen. Laat staan hoofdstellen en zadels. Voor mij was het heel gewoon, dat toen ik op het vasteland kwam wonen, dat de paarden een normaal leven konden leiden.”

“Ik weet dat dit niet bij elk paard past. Valegro kan niet 24 uur per dag buiten zijn, omdat hij dan te dik wordt en hij teveel van eten houdt. Dus hij kan helaas geen echt buitenpaard zijn. Maar voor paarden als Vogue en Imhotep, de meer gespannen paarden, is het een briljante manier om ze te houden.”

Gras is natuurlijk
“Gras is heel natuurlijk. Mensen zijn verbijsterd en ik weet dat ze me niet geloven als ze naar de boerderij komen en de paarden samen in de wei zien lopen. Ik doe dat niet met alle paarden, maar ik probeer wel om daar zo goed mogelijk voor te zorgen.”

De Grand National
Hester geeft toe dat het niet altijd makkelijk is als hij zijn paarden hoort rennen, maar de voordelen wegen zwaarder dan de angst voor een mogelijke blessure.

“Ik ben degene die op die boerderij woont, dus ik hoor hoe ze ’s nachts de Grand National lopen. Niemand anders hoeft zich er zorgen over te maken dat ze rondgalopperen”, zegt hij. “Ik besteed mijn leven door uit het raam te hangen en me af te vragen of ze allemaal de volgende ochtend nog heel zijn!”

“Zie wat het voor onze paarden doet”
“Maar ik ben blij voor ons dat ze zo’n leven hebben. Ik weet dat het niet voor iedereen is weggelegd. We leggen onze wensen niet op aan anderen, zeggen niet dat je dit moet doen, maar kijk wat het voor onze paarden doet. Dat zegt eigenlijk alles al. Voor mij is dit heel natuurlijk, we zien er de resultaten van en dat is waarom we het doen. Het past niet bij elk paard, maar voor degene waar het wel bij past, is het geweldig.”

“En het is een goedkope manier, in tijden waarin levensonderhoud duur is. Zo hou je de kosten laag!” grapt hij.

Afbeelding

Popstra

Re: Carl Hester geeft kampioenen een leven in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:04

Heel mooi. Daar worden de paarden alleen maar sterker en beter van.
Dikke pluim voor deze man.

Vind het ook leuk dat er eens een positief verhaal hier staat ipv altijd maar hoe slecht al die topsport paarden het hebben!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:01

Dit gebeurt al heel lang daar op stal , lekker buiten ! Mogen veel stallen een voorbeeld aan nemen ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:40

Dit is niet echt nieuws nee, gebeurt daar al heel lang.
Net als buitenritten met trensje of bitloos, zelfs met de grooms. Lekker galopperen door de weilanden, heuveltje op en af, relaxed stappen door de omgeving. Lekker buiten ravotten op de wei. Topleven hebben ze daar.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:24

Ik wist niet dat ze het zó goed hadden, wat fijn dat iemand uit de topsport zo naar buiten treedt!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:28

Ik vind het ook top!!

Zag ook dat op Facebook werd gedeeld, dat zij dit doen.
Ze werden uitgemaakt als geiten wollen sokken... en ook reacties geplaatst als "als jullie paarden het zo fantastisch doen, waarom wordt je dan nooit eerste?!"

Ik ben blij dat steeds meer paarden gewoon buiten komen. Ook de toppaarden.

Ik hoop ook dat mensen in gaan zien, dat 20 uur op stal en 4 uurtjes buiten, niet okey zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:46

maralyn schreef:
Ik vind het ook top!!

Ze werden uitgemaakt als geiten wollen sokken... en ook reacties geplaatst als "als jullie paarden het zo fantastisch doen, waarom wordt je dan nooit eerste?!"

Ik hoop ook dat mensen in gaan zien, dat 20 uur op stal en 4 uurtjes buiten, niet okey zijn.

Het ergste is dat Albert Voorn dat zei...die man is bij mij gedaald tot ver onder het nulpunt in achting.

Hij vond dat paarden zich maar moesten aanpassen aan het gemak van de mens. :(

Carl geeft een super voorbeeld en ik hoop dat meerdere dit gaan volgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:07

maralyn schreef:
Ik vind het ook top!!

Wie zei dat en is die persoon blind :)) ?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:11

Elisa2 schreef:
maralyn schreef:
Ik vind het ook top!!

Het ergste is dat Albert Voorn dat zei...die man is bij mij gedaald tot ver onder het nulpunt in achting.

Hij vond dat paarden zich maar moesten aanpassen aan het gemak van de mens. :(

Carl geeft een super voorbeeld en ik hoop dat meerdere dit gaan volgen.

Echt waar :wow: ! Hij heeft zeker het tijdperk Valegro gemist }:0 .

En de proeven van Carl als van Charlotte waren een toonbeeld van harmonie. Zo fijn om naar te kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:12

Citaat:
“Ik ben degene die op die boerderij woont, dus ik hoor hoe ze ’s nachts de Grand National lopen. Niemand anders hoeft zich er zorgen over te maken dat ze rondgalopperen”, zegt hij. “Ik besteed mijn leven door uit het raam te hangen en me af te vragen of ze allemaal de volgende ochtend nog heel zijn!”

GE-WEL-DIG

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:18

Wat ik me alleen afvraag hoe hou je ze dan zo netjes? Wanneer mijn paarden buiten liepen zaten ze onder de dazen bulten, distels in de staart. En al poets ik ze nog zo hard ze blijven van die bruine zweet korsten krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:22

Roodvos schreef:
Echt waar :wow: ! Hij heeft zeker het tijdperk Valegro gemist }:0 .

En de proeven van Carl als van Charlotte waren een toonbeeld van harmonie. Zo fijn om naar te kijken.

Afbeelding

Helaas echt waar...sukkel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:23

Jennyj01 schreef:
Wat ik me alleen afvraag hoe hou je ze dan zo netjes? Wanneer mijn paarden buiten liepen zaten ze onder de dazen bulten, distels in de staart. En al poets ik ze nog zo hard ze blijven van die bruine zweet korsten krijgen.

Nou dat ligt misschien aan de omgeving? hier worden ze viezer op stal dan in de wei. En uiteraard worden alle paarden voor zo'n concour gewassen en netjes gemaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:25

Hij kan nog niet lezen ook... Carl zegt wel 3x dat het niet voor ieder paard werkt en dat-ie niemand verplicht ook het zo te doen.
Ik had 'm ook hoger ingeschat - wat een sukkel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:42

maralyn schreef:
Ik vind het ook top!!

Ze hebben de afgelopen jaren gemist dan veronderstel ik? :+

Vind het al jaren prachtig hoe zij hun paarden behandelen. Zo kan topsport mooi zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:36

Jennyj01 schreef:

Dekens :D
Staart houd je netjes in een staartzak, evt met franje tegen de vliegen.
Die van mij loopt ook zo snel insectenbulten op idd, maar glimt nu als een spiegel met 24/7 buiten.

Fijn om te lezen dit iig (ook de nuancering dat het niet voor ieder paard past), goed voorbeeld doet goed volgen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:42

Is dat dezelfde Albert Voorn waar Karel de Lange zo'n fan van is?

Ik denk zeker wel dat paarden die hele dagen of langer op de wei lopen gezonder en gelukkiger zijn.
Ik vind dat paarden zich al genoeg aan de mens hebben aangepast dus laten we aub er voor zorgen dat paarden zich zo veel mogelijk paard kunnen zijn. Dus lekker de wei op. :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:04

Ik kan me voorstellen dat je een hartverzakking krijgt als je 's nachts je miljoenenpaarden in de wei met elkaar hoort donderjagen ja _O-

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:11

Maar paarden die hele dagen op de wei lopen hebben die behoeft niet om te rennen.
Dat doen wel paarden die lang op stal hebben gestaan en dan ineens naar buiten mogen. Die zijn dan fris.
Mijn eigen paard zie ik eigenlijk nooit meer rennen. Behalve als ze de wolf ruiken. Dan is er paniek en moeten ze noodgedwongen een nachtje op stal slapen.
Ik denk dat wanneer paarden te weinig ruimte in de wei hebben of met te veel paarden staan ze dan wel meer klooien met elkaar.
Laatst bijgewerkt door HorsePassion op 14-09-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:13

HorsePassion schreef:
Maar paarden die hele dagen op de wei lopen hebben die behoeft niet om te rennen.
Dat doen wel paarden die lang op stal hebben gestaan en dan ineens naar buiten mogen. Die zijn dan fris.
Mijn eigen paard zie ik eigenlijk nooit meer rennen. Behalve als ze de wolf ruiken. Dan is er paniek en moeten ze noodgedwongen een nachtje op stal slapen.

Wat een onzin. Op de stal waar mijn paarden stonden was ook een groep die 24/7 buiten liep en die hadden echt hun dolle uurtje iedere dag waarbij ze flink tekeer gingen. Dat jouw paard dat niet doet wil niet zeggen dat dat voor alle paarden geldt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:15

Albert Voorn is altijd een misselijke ventje geweest en dit bewijst het wel weer. Ik heb hem nooit hoog gehad.
Stond hier in de buurt altijd alleen op concours met een chagrijnig gezicht. Zich te veel voelend voor het gepeupel.
Terwijl Piet Raymakers en Eric van de Vleuten altijd vriendelijk tegen iedereen waren en hordes mensen om zich heen hadden.
Dus ik heb vanaf tiener al een ander beeld van die man :D

HorsePassion schreef:

Dat is toch echt paard verschillend.
Ken er een heleboel die elke dag rennen, meerdere keren per dag, zelfs bij 24/7 buiten.
En de ruinen gaan ook nog flink stoeien, die laten het niet bij rennen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:15

Hier zijn ze zo nu en dan met 24/7 buiten alsnog aan het donderjagen, maar eigenlijk nooit zo onbenullig als een paard wat net 12+ uur op stal heeft gestaan.

Wat is die Albert Voorn een ontzettende KNEUS, gatverdamme wat een dikke vette plaat voor z'n kop

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:18

Hier om me heen ook hoor. Vroegere buurman had Shetten, die hadden iedere dag de zoomies en hielden dagelijks de Shetland derby met hun dikke donders :D
Overbuurman heeft Gelderse paarden, die lopen nog vaker met de staart over de rug te snuiven en te showen dan mijn volbloed arabieren ooit gedaan hebben.
Mijn eigen zootje loopt ook regelmatig te rauzen en niet alleen de jonge paarden...
En alles staat hier 24/7 buiten, ook bij de buren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:20

Jennyj01 schreef:

Mijn schimmel is schoner 24/7 buiten dan dat ze op stal was :D

Heel bizar dat je sportpaard buiten zetten dan wordt gezien als 'geitenwollensokken gedrag' :') Dan ben je volgensmij ook aangekomen op een punt dat je een paard letterlijk niet meer ziet als levend wezen maar als gebruiksvoorwerp.

Hier ook elke dag een gek uurtje op de wei trouwens. Maar ik vraag me af wat schadelijker is, een paard dat van de energie in de stal begint te klieren of dan een sprint trekt op de wei... Muren zijn hard en het paard heeft maar een kleine ruimte om in te draaien en te doen, dan is een blessure ook snel gebeurd. Blessureleed is hier allemaal op stal ontstaan.
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 14-09-23 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:21

Jennyj01 schreef:

Hier geen last van distels in de staart of bruine zweet korsten. Waarom zou dat erger zijn bij buiten paarden als stalpaarden? Ze zweten allebei haha
Maar tegen insecten bulten staat de mijne in de dekens(of eerder omdat ze gek wordt van vliegen en voordeel is dus geen bulten haha). Geen staart zak, want dat vind ik sneu in de zomer, maar staart blijft gewoon schoon genoeg. Na het werken afspuiten of sponsen om zweet eraf te halen. En sowieso wassen voor elke wedstrijd. :')

Ik snap die reactie van Albert Voorn ook niet. Er staat in het artikel ook dat niet elk paard 24 uur per dag buiten staat en kan en dat zij er ook wat op stal hebben die dus korter staan. Maar het is toch al jaren bekend dat zij het zo doen?

Dat rennen doen ze hier allemaal wel hoor. Degene die 24 uur per dag staan, degene die 's nachts staan en degene die overdag staan. Ze hebben allemaal een keer de gekke 5 minuten. Niet als ze losgelaten worden na nacht op stal oid maar ze gaan toch elke dag een rondje door het land heen. Vind ik juist geweldig om te zien.