Europese primeur: allereerste IVF-veulen geboren in Gent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Europese primeur: allereerste IVF-veulen geboren in Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 12:35

Vilt
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Gent in Merelbeke is het allereerste Europese paard geboren dat verwekt is met in-vitrofertilisatie (IVF). De geboorte van het veulentje biedt veel mogelijkheden voor de paardenhouderij.

Het veulen kreeg de naam PIVFI Dracarys DI08 en is nog maar het tweede IVF-veulen in de wereld. Eerder werd al een veulen in Amerika geboren, wat van PIVFI Dracarys meteen ook een primeur van Europa maakt. "Bij paarden was het moeilijk om te achterhalen hoe we het sperma, de eicel konden laten bevruchten met de in-vitrotechniek”, duidt Marion Papas, postdoctoraal onderzoeker UGent aan AVS. “Maar recent heeft een collega uit de Verenigde Staten gevonden hoe het moet. We hebben de techniek geleerd van haar en na wat proberen hebben we nu dit schattige veulen".

Nieuwe techniek
Tot nu toe konden paarden al verwekt worden met de ICSI-techniek, een techniek die moeilijk en duurder was dan de nieuw ontdekte IVF-techniek. Want anders dan bij een mens, zijn de zaadcellen van een paard niet sterk genoeg om in een laboratoriumomgeving door de barrières te raken van een eicel waardoor een bevruchting telkens uitblijft. Een Amerikaanse onderzoekster ontwikkelde een stof die dit wel mogelijk maakte. De ontwikkelde IVF-techniek is hierdoor minder ingrijpend en goedkoper dan ICSI.

Ons land is erg gekend in de wereld voor het kweken van sportpaarden, ongeveer één paard op drie op de Olympische Spelen komt uit België. Deze nieuwe techniek biedt heel wat mogelijkheden in de toekomst. Zo kunnen bijvoorbeeld nakomelingen van een waardevolle sportmerrie verwekt worden zonder dat die merrie zelf drachtig moet zijn. Op deze manier kan de merrie zelf verder bouwen aan haar sportcarrière.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:38

Citaat:
Zo kunnen bijvoorbeeld nakomelingen van een waardevolle sportmerrie verwekt worden zonder dat die merrie zelf drachtig moet zijn. Op deze manier kan de merrie zelf verder bouwen aan haar sportcarrière.

Daar hadden we al ET voor.
Wat is de meerwaarde van IVF? Die is er alleen als een merrie niet drachtig kan worden (want dan vallen er geen embryo's te spoelen).
Waarom zou je met onvruchtbare merries willen fokken?

Elisa2

Re: Europese primeur: allereerste IVF-veulen geboren in Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:43

De enige meerwaarde die ik zie is als een merrie net overleden is oid. Dat er dan nog eicellen te oogsten zijn en IVF mogelijk is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:44

Dan moet die merrie maar net een ei op springen hebben, anders valt er weinig te oogsten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:18

Ik zie trouwens het verschil niet met isci. Kan iemand mij het verschil tussen die 2 uitleggen. Voor mij zijn het allebei proefbuisveulens.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:28

Bij ISCI kun je direct na overlijden van een merrie dacht ik nog wel eitjes "oogsten" (dat moet je maar willen op dat moment, maar dat even terzijde)?

Ik snap ook niet helemaal hoe dit anders is dan ICSI inderdaad. Want dan wordt het eitje ook bevrucht buiten de merrie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:53

Bij ICSI breng je 1 spermacel met een naald in in een eicel.
Bij IVF zwemmen de spermacellen gewoon zelf en bevrucht de eerste spermacel die zelf door de zone pellucida heen komt het eitje.
Kennelijk kunnen paardenspermacellen in een petrischaaltje niet (meer) zelf door die zona heen komen en moet er eerst een stofje worden toegevoegd aan de vloeistof waarin het hele spul zwemt om die zona te verwijderen oid.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:27

We gaan echt tever. Gewoon natuurlijk of ki en dan gewoon klaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:54

StalNollie schreef:

Mijn idee ook....wat een gefrut met die paarden. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:59

Waren er niet al zorgen over gezondheids en vruchtbaarheidsproblemen bij mensen die met dit soort hulp geboren worden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:05

tamary schreef:
Waren er niet al zorgen over gezondheids en vruchtbaarheidsproblemen bij mensen die met dit soort hulp geboren worden?

Met name bij ICSI-kinderen dacht ik :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:06

Dat je ver gaat met mensen snap ik. Als je een kinderwens hebt en het lukt niet, dan trek je alle registers open. Maar je maakt mij niet wijs dat een merrie een veulenwens kan hebben. Ze kan het in ieder geval niet duidelijk maken, en eitjes oogsten is bij mensen verrekte pijnlijk, heb ik me door een ervaringsdeskundige laten vertellen en ik zou niet weten waarom dat bij paarden anders zou moeten zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:48

Als ik ervaringen hoor over ICSI bij paarden is dat bij een paard net zo pijnlijk Ibbel.
En aangezien je voor IVF net zo goed eicellen moet oogsten, je niet het (vnl economische) voordeel hebt dat je potentieel meerdere embryo's uit 1 rietje sperma kunt halen en het door alle fratsen die nodig zijn waarschijnlijk ook niet veel goedkoper zal zijn dan ICSI zie ik het voordeel nog niet zo :+
Voor de merrie sowieso niet (maar ik ben ook geen voorstander van ICSI), maar voor de fokker mis ik de toegevoegde waarde ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:08

Cowgirl schreef:
StalNollie schreef:

Mijn idee ook....wat een gefrut met die paarden. -O-

Vind ik ook. Niet leuk voor de paarden en het zal ook heel duur zijn, veel duurder dan natuurlijke voortplanting, waardoor de paarden ook steeds onbetaalbaarder worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:15

Afgezien van onbetaalbaar, ze worden ook minder gezond en vruchtbaar, maakt niet alleen de aanschaf een kostenpost, maar ook de DA en dat alles nu niet bepaald ten voordele van de dieren zelf.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:22

Beetje idioot allemaal .
Gezonde merrie , gezonde hengst en dan hopelijk na een goede dracht een gezond veulen.
Al dat gerommel met draagmerries en spoelen etc vindt ik er vaak al over gaan .
Nu cellen oogsten en in n schaaltje bevruchten en vervolgens laten uitbroeden in een merrie ook.
Nog even en je fokt op bestelling .

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:34

Tjonge jonge, ik vind het nou niet iets om trots op te zijn. Hoe ver moet het gaan, vind dit echt tien bruggen te ver.
Allemaal voor de inhalige mens en dieren moeten het maar weer ondergaan.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 00:09

Absurd, ze slaan weer door

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:35

Zinzi_jewel schreef:
Beetje idioot allemaal .
Gezonde merrie , gezonde hengst en dan hopelijk na een goede dracht een gezond veulen.
Nu cellen oogsten en in n schaaltje bevruchten en vervolgens laten uitbroeden in een merrie ook.

Merrie uitspoelen tot daar aan toe. Ben het nu zelf aan het overwegen voor volgend jaar. De rest zie ik toch niet zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:49

petraaken schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Beetje idioot allemaal .

Merrie uitspoelen tot daar aan toe. Ben het nu zelf aan het overwegen voor volgend jaar. De rest zie ik toch niet zitten.

Gaat ook niet altijd simpel , toch gehoord van mensen dat de gespoelde merrie anders gedrag heeft laten zien na het hele gebeuren.
Persoonlijk zou ik het niet doen , maar ieder z'n keuze .

Avany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:53

Ibbel schreef:
tamary schreef:

Met name bij ICSI-kinderen dacht ik :j

Tot nu toe zijn ICSI kinderen gewoon gezond en niet anders dan andere baby’s. Het enige wat soms voor kan komen is dat mannelijke ICSI kinderen iets minder zaadcellen hebben, maar hierdoor ben je niet gelijk onvruchtbaar. Ivf en ICSI is bij mensen gewoon een bewezen techniek welke gezonde baby’s geeft. Voor de mensen die dit ondergaan is het wellicht niet zo leuk alle uit de lucht gegrepen vooroordelen hierover te lezen.

Ivf heeft wel de voorkeur tegenover ICSI, omdat er bij ivf nog enigszins natuurlijke selectie optreedt. Ik vermoed dat de onderzoekers daarom blij zijn met deze doorbraak. Daarentegen vraag ik me wel af of dit bij paarden ingezet zou moeten worden, gezien er bij de paarden geen emotionele factor meespeelt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:58

Wat je zegt, mensen maken de keuze zelf als het gezin stichten op de natuurlijke manier niet wil lukken .
De dieren zal het niet uitmaken of ze zich nu wel of niet voortplanten .

Als mensen naar de dieren toe , gaat het te ver Imo
Dit is ook een vorm van proefdieren gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:00

"De ontwikkelde IVF-techniek is hierdoor minder ingrijpend en goedkoper dan ICSI."

Dit staat er in het artikel, ik ga er vanuit dat het dan ter vervanging is van ICSI en dat het dan beter is op alle fronten? Minder ingrijpend en goedkoper?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:13

Ik vind het nogal wat om een paard aan te doen.
Met het risico dat ik ze vermenselijk. Maar het is humaan al een heel zwaar traject, de hormonen, het oogsten van de eicellen.
En dan weet een mens waar ze het voor doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:29

Elisa2 schreef:
"De ontwikkelde IVF-techniek is hierdoor minder ingrijpend en goedkoper dan ICSI."

Dit staat er in het artikel, ik ga er vanuit dat het dan ter vervanging is van ICSI en dat het dan beter is op alle fronten? Minder ingrijpend en goedkoper?

Niet minder ingrijpend voor het paard.
Wel goedkoper, want in plaats van dat een labtechneut met een naaldje 1 spermacel moet oppikken en onder een microscoop een eicel moet aanprikken en daar die spermacel in moet zien te droppen kun je gewoon het kwakje bij de eicel in een petrischaal doen.
'And let the best man - uhm - sperm win!'

Dat is een stuk minder arbeidsintensief dan die labmedewerker moeten laten prutsen.