Paarden, handelaren en feest: Roldermarkt is springlevend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paarden, handelaren en feest: Roldermarkt is springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 12:26

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Theo Stikkelman/Flickr

Zo'n honderd paarden, enkele ezels en alpaca's staan op de Brink in Rolde. Daar tussendoor lopen handelaren. Als je goed luistert, hoor je handen klappen. Handel. Het bruist op de Roldermarkt en dat was de afgelopen jaren geen vanzelfsprekendheid.

Organisator Margé Emmens kijkt even na zeven uur 's ochtends tevreden om zich heen. Ze is niet alleen blij met het vele publiek dat al vanaf zes uur 's ochtends over de markt loopt, ook de aanvoer van paarden maakt haar blij. "Er zijn er nu zo'n honderd en ik begreep dat er nog enkele vrachtwagens met paarden onderweg zijn naar Rolde."

Op een paardenmarkt draait het om de aantallen. En daarbij is het aantal paarden doorgaans belangrijker dan de hoeveelheid publiek. Tijdens de Roldermarkt hield dat in de afgelopen tien jaar niet over. Stonden er in 2014 nog 73 paarden, in de jaren daarna werden het er steeds minder. In 2016 waren het er nog 34, twee jaar later bereikte de paardenmarkt het absolute dieptepunt: twee paarden. Maar met hogere premies voor de paardenhandelaren kwamen de paarden terug.

Desondanks blijft het lastig, zegt Emmens. "We weten dat de aantallen paarden teruglopen. Desondanks proberen we de schouders eronder te zetten om de paardenmarkt in de benen te houden." De ouderwetse paardenmarkt heeft onder meer last van de handel via internet. Maar de traditionele handel blijft iets bijzonders. "Dat gaat van generatie op generatie. Het is ook een stukje gezelligheid, hier treffen mensen elkaar."

Wollige Zuid-Amerikaanse verschijningen
Rond een uur of tien loopt er opvallende verschijning over de markt. Eén? Eigenlijk twee. En nee, het is niet de man die opvalt, maar zijn handelswaar. "Ik heb net twee alpaca's gekocht. Gewoon voor de heb", lacht hij. Het zijn niet zijn eerste Zuid-Amerikaanse wolharige dieren. "Ze komen in het land te lopen bij vier anderen."

Even verderop struinen vader en zoon uit Elim richting de paardenmarkt. "Ik ben hier zeker al vijftig keer geweest", lacht de oudste van de twee. "Het is niet enige paardenmarkt die ik bezoek. Ik ga ook vaak naar Zuidlaren en ook naar Brabant. Een enkele keer koop ik wat. Of de prijs goed is? Geen idee, ik ben er pas net."

Dierenwelzijn
Een vreemde eend in de bijt tussen de handelaren en het publiek is dierenarts Aaltje de Jong. Zij houdt het welzijn van de dieren op de markt in de gaten. "Dieren mogen niet de dupe worden van iets dat wij als mensen leuk vinden. Eerder stonden paarden bij wijze van spreken de hele dag in de brandende zon. Tegenwoordig vinden we het belangrijk dat de dieren tevreden zijn."

En dat zijn ze in Rolde, volgens de dierenarts. "Alle paarden waren bij aanvoer gezond. Ze zien er goed uit. Ik heb geen gekke dingen gezien, geen paarden die hoesten of snotteren. Ze hebben bovendien te eten en te drinken. Ik ben tevreden."

Springen
Waar de paardenhandel rond een uur of elf grotendeels achter de rug is, gaat de Roldermarkt volop door. Een warenmarkt, land- en tuinbouwbeurs en een paardenfestijn met clinics en demo's. En waar het de paarden om twee uur stoppen met springen, kan de rest van Rolde beginnen met springen tijdens de feestmiddag met onder meer Papa di Grazzi.

Vanaf 4:26

NienSCHaap

Re: Paarden, handelaren en feest: Roldermarkt is springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:49

Het was mooi om te zien dat er weer leven ingeblazen worden. Ze hadden het netjes voor elkaar.