Stel rijdt van Amsterdam naar Parijs met paard en wagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stel rijdt van Amsterdam naar Parijs met paard en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 04:49

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Van Amsterdam naar Parijs met paard en wagen, net als Napoleon. Het klinkt gek, maar Gerard en Gerjanne durven het wel. Zondag eindigen ze hun reis bij de Eiffeltoren. "Maar eerst even rond de Arc de Triomphe rijden."

Het reisplan zat al langer in Gerards hoofd. "Hij is gek op Napoleon en heeft meerdere boeken over hem gelezen", vertelt Gerjanne aan Editie NL. "Hij zou graag de route willen volgen die Napoleon in 1807 en 1809 ook aflegde. Zijn broer Lodewijk was destijds koning van Nederland."

Gerjanne vond het in eerste instantie een absurd plan. "Dat leek mij te optimistisch. Maar als Gerard iets in zijn hoofd heeft, laat hij het niet los. Dus besloot ik hem te helpen. Al heb ik eigenlijk niets met paarden”, lacht ze.

Etappes
Om het makkelijker te maken, verdeelde het stel de route in vier etappes. Ze begonnen al in 2020 en reisden van Amsterdam naar Oostmalle, België. "Daarna zijn we met de koets en al met de pont naar Schoonhoven gegaan", herinnert Gerjanne zich.

Het jaar daarop vervolgden ze hun route van Oostmalle naar Maubeuge in Frankrijk en in 2022 reisden ze van Maubeuge naar Cuts. Momenteel werken ze aan "la grande finale" van Cuts to Paris. "We hadden van te voren al de hele route in de auto gereden om na te denken over hoe het rijtuig gereden moest worden. Alle herkenningspunten heb ik met de hand genoteerd, zodat er voor het rijtuig alleen nog aantekeningen nodig waren."

Zondag eindigt het stel bij de Eiffeltoren. "Maar eerst rijden we rond de Arc de Triomphe en over de Champs Elysées."

Meerijders op de koets
Gerjanne vindt het een geweldige ervaring. "Elke dag komen er andere vrienden die een stuk meerijden op de koets. We maken er echt een feestje van."

Klik hier voor een foto.

Gebruikte bronnen:

Popstra

Re: Stel rijdt van Amsterdam naar Parijs met paard en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:14

Ze zijn al 3 jaar onderweg dus.

Michellette

Re: Stel rijdt van Amsterdam naar Parijs met paard en wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:00

Wat ontzettend gaaf!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:16

Popstra schreef:
Ze zijn al 3 jaar onderweg dus.

Ja, maar niet continu (dan zouden ze wel heel langzaam gaan)
Beetje zoals mijn schoonouders het Pieterpad lopen, elk weekend een etappe (maar alleen bij mooi weer)