Iris van der Horst op EK Endurance: 'Intens gelukkig als ik galoppeer'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Iris van der Horst op EK Endurance: 'Intens gelukkig als ik galoppeer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 18:07

RTV Drenthe
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Slechts 22 van de 75 gestarte combinaties haalden gisteravond de finish bij het EK endurance over 160 kilometer in Ermelo. Ook Iris van der Horst (58) uit Gasselte moest de strijd al na 38 kilometer staken. Na de eerste lus werd bij haar 11-jarige ruin Kazan d'Havenne een stijve bilspier geconstateerd. En bij twijfel wordt een paard uit de wedstrijd gehaald.

"Ik ben teleurgesteld. Het kost heel veel voorbereiding en er zijn allemaal mensen hier speciaal voor mij hier naartoe gekomen om me te helpen. Ik hoop gewoon heel erg dat mijn teamgenootjes van het Nederlands team een goed resultaat neerzetten", zegt ze meteen na afloop. Maar ook dat bleek niet het geval. Want van de 22 gefinishte combinaties was Michelle Nooijen de enige Nederlandse.

Wereldwijd grote discipline
In Nederland mag het met duizend leden dan een kleine sport zijn, maar internationaal is endurance een hele grote discipline binnen de paardensport. Op dit EK gaan al 75 ruiters uit 20 verschillende landen van start. Wereldwijd is endurance een stuk groter dan springen en dressuur. "Het is in de Arabische landen heel groot. De Arabische volbloed is ook bij uitstek het beste paard voor deze sport. Maar in Europa zie je ook dat het in Spanje, Frankrijk en Italië heel groot is", zeg Van der Horst.

Keuring
Het EK gaat over 160 kilometer. De afstand is verdeeld over zes lussen. Na iedere lus keren de combinaties terug naar het hoofdterrein. Wanneer de hartslag van het paard tot onder de 64 slagen per minuut is gedaald, moet hij naar de dierenarts voor een uitgebreide keuring. "Er wordt gecontroleerd op darmgeluiden. De dierenarts voelt zijn rug en ook wordt er gecontroleerd op uitdrogingsverschijnselen en er wordt naar de slijmvliezen gekeken. Vervolgens moet je je paard op de locomotie-baan laten draven. Dan wordt gekeken of je paard honderd procent goed loopt. Al hij iets kreupel is of op één van de parameters afwijkt, word je uit de wedstrijd gehaald. Het is dus altijd wel een beetje spannend."

Gewicht
Om de onderlinge competitie zo eerlijk mogelijk te houden worden alle ruiters vooraf gewogen. Ze moeten inclusief kleding en zadel, minimaal 75 kilo wegen. En dat betekent voor Van der Horst dat ze met een verzwaard borsttuig en drie stukken lood in haar dek moet rijden. Via een steekproef wordt tijdens de wedstrijd het minimale gewicht opnieuw gecontroleerd. De zege in Ermelo ging gisteren naar de Duitse Sabrina Arnold. Zij kwam tot een gemiddelde snelheid van 20,6 kilometer per uur.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Sherivey

Re: Iris van der Horst op EK Endurance: 'Intens gelukkig als ik galoppeer'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:37

Nou ben ik best een leek als het op internationale endurance aankomt, maar ik vraag me dan iets af; waarom maken ze de endurancezadels zo licht mogelijk, om vervolgens lood toe te voegen om aan het minimum gewicht te komen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:50

Dat is heel erg combinatie afhankelijk. Er zijn ruiters die de 75 kg al halen zonder zadel, dus die zullen een heel licht zadel willen hebben om de belasting voor het paard zo laag mogelijk te houden. En er zijn ruiters die er niet eens in de buurt komen. Die zullen minder belang hechten aan een heel licht zadel.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:28

Het was zaterdag bij ons in het westen al 32 graden. Het zal in Ermelo eerder nog warmer zijn geweest. Ik snap wel dat maar 22 van de 75 de finish halen. Wordt dit niet afgelast bij zulke hoge temperaturen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:37

Het managen van je paard onder wisselende en soms extreme omstandigheden is het grootste onderdeel van de sport. Als je alleen onder optimale omstandigheden zou rijden dan zal het zwaartepunt van de sport meer en meer verschuiven naar het zijn van een race inplaats van het managen onder diverse omstandigheden. Ik schreef het volgende daarover in een ander topic:

Waar ik het wel over wil hebben is de 'hoge uitval'. Want wat ik daarin vaak 'proef' is dat mensen in basis denken dat iedereen de finish zou moeten halen en dat, als je dat niet lukt, uitvallen dus betekent dat er iets flink mis is gegaan. En dit is simpelweg niet waar. Uiteraard zijn er de enorme pech gevallen en de enkele uitschieter die het echt alleen om winnen gaat en die het paard uit het oog verliest. Dat zijn echter uitzonderingen en geen regel. In de endurance is de uitspraak "To finish is to win" gevleugeld. Het houd in dat de finish halen een enorme prestatie op zich is.

Deze sport draait namelijk om het zo managen van je paard, onder alle omstandigheden, dat die zo fit over de finish komt dat hij in theorie nog een rondje zou kunnen lopen. Dit is waarom er elke ronde weer dierenarts controle is. En die controle is streng. Bij elke verdenking van problemen lig je uit de wedstrijd. Dit gaat dan om te weinig darm geluiden of een hele kleine onregelmatigheid in de gang (niet voor niets dat er in dat geval minimaal twee dierenartsen tegelijkertijd beoordelen!). In de overgrote meerderheid van de gevallen zouden de meeste paardenmensen het niet eens hebben opgemerkt. Deze paarden zouden vaak een dag later volledig goedgekeurd worden. Soms zelfs al eerder.

Als je dezelfde kritische meetlat zou gebruiken in elke tak van de paardensport of gewoon in de rijbak van een willekeurige pensionstal dan zou de uitval daar ook enorm zijn. Hij is natuurlijk zo hoog in de endurance omdat de risico's op langdurig letsel door de enorme afstanden verhoogd zijn.

Kort samengevat: de finish halen is in de endurance geen gegeven. Dat is het einddoel. En om dat verantwoord te doen wordt elk paard met ook maar een kleine verdenking van afwijkingen die een probleem op kunnen leveren voortijdig uit de wedstrijd gehaald. Dit is geen falen van de sport maar juist een voortvloeing van de extreem goede controle op de deelnemende paarden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:53

Malenka schreef:
Het managen van je paard onder wisselende en soms extreme omstandigheden is het grootste onderdeel van de sport. Als je alleen onder optimale omstandigheden zou rijden dan zal het zwaartepunt van de sport meer en meer verschuiven naar het zijn van een race inplaats van het managen onder diverse omstandigheden. Ik schreef het volgende daarover in een ander topic:

Waar ik het wel over wil hebben is de 'hoge uitval'. Want wat ik daarin vaak 'proef' is dat mensen in basis denken dat iedereen de finish zou moeten halen en dat, als je dat niet lukt, uitvallen dus betekent dat er iets flink mis is gegaan. En dit is simpelweg niet waar. Uiteraard zijn er de enorme pech gevallen en de enkele uitschieter die het echt alleen om winnen gaat en die het paard uit het oog verliest. Dat zijn echter uitzonderingen en geen regel. In de endurance is de uitspraak "To finish is to win" gevleugeld. Het houd in dat de finish halen een enorme prestatie op zich is.

Deze sport draait namelijk om het zo managen van je paard, onder alle omstandigheden, dat die zo fit over de finish komt dat hij in theorie nog een rondje zou kunnen lopen. Dit is waarom er elke ronde weer dierenarts controle is. En die controle is streng. Bij elke verdenking van problemen lig je uit de wedstrijd. Dit gaat dan om te weinig darm geluiden of een hele kleine onregelmatigheid in de gang (niet voor niets dat er in dat geval minimaal twee dierenartsen tegelijkertijd beoordelen!). In de overgrote meerderheid van de gevallen zouden de meeste paardenmensen het niet eens hebben opgemerkt. Deze paarden zouden vaak een dag later volledig goedgekeurd worden. Soms zelfs al eerder.

Als je dezelfde kritische meetlat zou gebruiken in elke tak van de paardensport of gewoon in de rijbak van een willekeurige pensionstal dan zou de uitval daar ook enorm zijn. Hij is natuurlijk zo hoog in de endurance omdat de risico's op langdurig letsel door de enorme afstanden verhoogd zijn.

Kort samengevat: de finish halen is in de endurance geen gegeven. Dat is het einddoel. En om dat verantwoord te doen wordt elk paard met ook maar een kleine verdenking van afwijkingen die een probleem op kunnen leveren voortijdig uit de wedstrijd gehaald. Dit is geen falen van de sport maar juist een voortvloeing van de extreem goede controle op de deelnemende paarden.

Mooi uitgelegd! :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:46

dioni schreef:
Het was zaterdag bij ons in het westen al 32 graden. Het zal in Ermelo eerder nog warmer zijn geweest. Ik snap wel dat maar 22 van de 75 de finish halen. Wordt dit niet afgelast bij zulke hoge temperaturen?

Helemaal mee eens

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:46

Jemig, moet er nou overal deze discussie gevoerd gaan worden?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:11

Wat grappig dat niets van de titel van dit topic in de tekst staat. Ik was nog benieuwd juist naar haar enthousiasme over het galopperen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:42

Veel te warm!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:49

Deze paarden zijn gewend om onder allerlei omstandigheden getraind te worden en het management er omheen is goed uitgedacht. Veel van deze paarden lopen ook wedstrijden in de woestijn bv. Er was bv extra ijswater om te koelen en idd de keuringen en pauzes na elke loop zijn er niet voor niets.