Scholtens en Van Baalen schitteren in EK-finale

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Scholtens en Van Baalen schitteren in EK-finale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 17:27

KNHS
Sport

Afbeelding
Marlies van Baalen met Habibi DVB. Foto: ©FEI/Leanjo de Koster

Het EK Dressuur kwam vanmiddag tot een absolute climax tijdens de afsluitende kür op muziek. De Nederlandse amazones Emmelie Scholtens en Marlies van Baalen eindigden respectievelijk op een twaalfde en vijftiende plaats en lieten zien bij de dressuurtop van Europa te horen. Met scores van boven de 90 procent werden de medailles gewonnen door Jessica van Bredow-Werndl met TSF Dalera BB (92.818%), Charlotte Fry met Glamourdale (92.379%) en Charlotte Dujardin met Imhotep (91.396%).

Emmelie Scholtens stelde de indrukwekkende Indian Rock sterk voor. Ondanks dat de amazone er zelf tweemaal een langere poos uitlag, heeft Indian Rock tijdens zijn tweede internationale kampioenschap veel progressie laten zien. Met een heel vriendelijk, opwaarts beeld liep de krachtpatser naar een score van 80.936%, een nieuwe PR-score.

Jongste paard
Wanneer ook de fouten uit de galopseries zijn, gaat deze combinatie zeker nóg hogere ogen gooien. De 10-jarige hengst is samen met twee andere 10-jarigen het jongste paard van het deelnemersveld en zal alleen maar aan kracht winnen. Voor nu mogen zij meer dan tevreden zijn met de twaalfde plek in dit Europees Kampioenschap, dat misschien nog nooit eerder zo’n sterk deelnemersveld kende.

Internationaal kampioenschapsdebuut
Regerend Nederlands Kampioen Marlies van Baalen reed een foutloze proef met Habibi DVB. Ook zij verbeterden zichzelf gedurende het kampioenschap, het eerste internationale kampioenschap van dit duo. Met het mes tussen de tanden stuurde Van Baalen haar grootbewegende vosruin naar een score van 78.882% en een uiteindelijke vijftiende plaats.

Zeer goede basis
TeamNL kan positief terugkijken op het EK Dressuur. Door het uitvallen van Dinja van Liere en Lynne Maas kort voor het EK, werden Van Baalen en Devenda Dijkstra opgeroepen. Beide dames hebben gereden voor wat ze waard zijn. Een vijfde plaats in de Landenwedstrijd was voor dit jaar het hoogst haalbare en met twee combinaties in de top 15 van Europa is er een zeer goede basis aanwezig met het oog op de Olympische Spelen van volgend jaar.

Lees hier meer over de Landenwedstrijd.
Lees hier meer over de Grand Prix Special.

Uitslag EK Dressuur, Grand Prix Kür op Muziek
1. Jessica von Bredow-Werndl (Dui), TFS Dalera BB (v.Easy Game), 92.818%
2. Charlotte Fry (GBR), Glamourdale (v.Lord Leatherdale), 92.379%
3. Charlotte Dujardin (GBR), Imhotep (v.Everdale), 91.396 %
12. Emmelie Scholtens (Gorinchem), Indian Rock (v.Apache), 80.936%
15. Marlies van Baalen (Brakel), Habibi DVB (v.Don Schufro), 78.882%

Bekijk hier alle resultaten.

JessicaD88

Re: Scholtens en Van Baalen schitteren in EK-finale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:24

Tja ik moet zeggen ben nooit zo'n fan van Dalera ☺️

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:26

Ik vind de score voor Indian Rock wel hoog, al is het kwalitatief misschien het beste paard wat mee was..bij de wissels liet hij continu zijn achterbenen staan.

Marlies wat ondergewaardeerd, zou iets meer rust in mogen komen nog.

Voor de rest was het een prachtige wedstrijd met enorm veel talentvolle combinaties die aan elkaar gewaagd waren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:27

JessicaD88 schreef:

Niet? Ik vind de combinatie echt prachtig en fascinerend om
naar te kijken, zo harmonieus <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:29

BloemBloem schreef:
JessicaD88 schreef:

Vind ik ook, zo licht en vriendelijk ook allemaal.

Helemaal durchlassig.

Het is niet het mooiste of meest spectaculaire paard maar daar gaat het imo ook niet om.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 08:09

BloemBloem schreef:
JessicaD88 schreef:

Ik vind een woest zwaaiende staart er niet harmonieus uitzien. Wat mij betreft had zij onder de beide Charlottes gestaan

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:44

Dat vond ik ook, FriesWytske. Ik werd er niet heel enthousiast van en had echt het idee dat het thuisvoordeel meespeelde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:37

Kwaliteit van de galop van Imhotep zit echt onder die van Dalera (niet bergopwaarts), Dujardin stuurde echt heel knap maar op dit niveau speelt de kwaliteit van de paarden ook een rol.

Glamourdale komt er aan maar zou naar mijn mening wat meer durchlassigheid en souplesse mogen laten zien. Ook mag het wat minder strak aan de voorkant. Als ze dat voor elkaar krijgt dan gaat ze Dalera wel verslaan want kwaliteit heeft Glamourdale genoeg!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:10

BloemBloem schreef:
JessicaD88 schreef:

Grappig want dat zeggen veel mensen terwijl dat het op mij niet zo overkomt. Ze zwaait continue met dr staart, dan nr 1 worden vind ik bijzonder

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:48

Fitzroy schreef:
Dat vond ik ook, FriesWytske. Ik werd er niet heel enthousiast van en had echt het idee dat het thuisvoordeel meespeelde.

Thuisvoordeel speelde zeker mee. Niet alleen bij haar, maar ook bij de andere 2 Duitsers.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:03

Jammer dat Indian Rock inderdaad de wissels niet goed doorspringt achter. Misschien toch maar eens van trainer wisselen ? Bijna alle paarden van Gal hebben dit probleem, zelfs Totilas had ( zoals wij het hier noemen “ tootjes” )en liet beide achterbenen staan.
Iets van voor te strak vasthouden ?.
Wat een heerlijk gezicht is dan het rijden van de Engelsen om te zien <3
Maar nog knap gedaan van dit team 5e

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:04

Carl en Dujardin hadden gister imo de paarden die op de kleinste hulpen geconcentreerd, durchlassig hun werk deden.
En dat is waar dressuur voor mij om gaat. Klimke kan dat idd ook fantastisch.

Vond gister Dalera iets "te gevoelig" / "on fire" tonen. Maar kwaliteit, kracht etc hebben zowel zij, als Glamourdale in overschot.

En dan gaat een cijfer sneller richting de 8/9.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:07

JessicaD88 schreef:
Grappig want dat zeggen veel mensen terwijl dat het op mij niet zo overkomt. Ze zwaait continue met dr staart, dan nr 1 worden vind ik bijzonder

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze ook vind dat Lottie hem had mogen hebben. Ik vind Dalera juist altijd erg strak tonen.. :o

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:23

Citaat:
Met een heel vriendelijk, opwaarts beeld
:\
Ik vind Indian rock een supertalentvol dier, maar werd echt een beetje verdrietig van zijn moeizame ademhaling die je boven de muziek uithoorde in de kur, had echt het idee dat hij met heel veel kracht in elkaar getrokken werd, althans zo toonde het :( .

Dalera vond ik mooi om naar te kijken, niet het meest mooie ontspannen paard maar echt een typische pittige merrie die echt keihard haar best aan het doen was, ik hou daar wel van :D .

Vond qua ontspanning en harmonie Zepter er wel bovenuit steken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:25

Ja die zware ademhaling van Indian Rock viel mij ook op. Denk dat zij ook wel een paar lesjes bij Rieky kunnen gebruiken. Marlies is ook weer aangenamer om naar te kijken nu ze die overstap heeft gemaakt.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:56

Ayasha schreef:
JessicaD88 schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze ook vind dat Lottie hem had mogen hebben. Ik vind Dalera juist altijd erg strak tonen.. :o

Helemaal mee eens. Juist Dalera oogt naar mijn mening wat strak