[FOTO] Europees Kampioenschap Endurance Ermelo 2023

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

[FOTO] Europees Kampioenschap Endurance Ermelo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 20:06

* Bokt
Sport
Foto's en tekst door Muurp

Donderdag 7 september vond het Europees kampioenschap Endurance plaats in Ermelo.
79 combinaties uit 20 landen streden om de welbegeerde titel! Zij reden de koningsafstand, namelijk 160 kilometer door de Ermelose bos en hei.

Ik was erbij als fotograaf vanuit de organisatie. Een zware, maar dankbare taak.

Hieronder volgt een sfeerimpressie van deze dag, veel plezier ermee!

We begonnen de dag met een waanzinnige zonsopgang... Zelden zo'n prachtige zonsopgang gezien, en het moment viel ook precies goed! <3 Droom even samen met me mee...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Endurance gaat over management, en gezien de warmte was het zeer zeer nodig om de paarden goed te koelen. Ook dat leverde mooie plaatjes op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele plaatjes van onderweg:

Afbeelding
De Nederlandse Carmen Römer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De Spaanse Maria Alvarez Ponton met Bolchoi El Akim, dit paard won uiteindelijk de 'best condition', dit betekent dat dit paard de beste hersteltijden had van de dag. Een zeer knappe prestatie met deze warmte!

De laatste ronde was erg spannend, welgeteld 8 ruiters gingen binnen een tijdsbestek van 2 minuten na elkaar weg, zij konden dus allemaal kans maken op de uiteindelijke titel.
In de laatste kilometers zijn er 3 ruiters vooruit gereden, een Franse, Spaanse en een Duitse ruiter.

Uiteindelijk werd de winst behaald middels een heuse eindsprint.

Afbeelding
De Duitse Sabrina Arnold en haar paard Easy El Boheira wonnen uiteindelijk deze sprint en uiteindelijk, na de laatste veterinaire keuring, de titel! *\o/*

De beste Nederlandse ruiter was Michelle Nooijen, zij werd uiteindelijk knap 14e!

Afbeelding

Sherivey

Re: Europees Kampioenschap Endurance Ermelo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:32

Prachtige foto's :D

boeflover

Re: [FOTO] Europees Kampioenschap Endurance Ermelo 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 06:04

Hele gave foto’s! Die zonsopgang foto’s zijn echt geweldig!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 06:16

Wat een prachtig verslag zo! Heel gaaf gedaan <3

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 09:01

Het spijt me, de foto's zijn mooi maar ik vind het echt belachelijk dat met deze temperaturen een 160km verreden wordt. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik weet heus wel dat paard en mens het soms gewend zijn etc etc etc, maar ik vind persoonlijk dat met deze temperaturen die we hier niet gewend zijn en wanneer andere evenementen voor oa mensen afgelast worden het absurd dat dit wel doorgang vindt.

En hier vermeld men alleen de mooie resultaten maar niet de meldingen hoe enorm veel er uitgevallen zijn .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:08

Ik wil hier toch nog wel even op reageren. En dan niet om mijn mening te verkondigen of het over de temperatuur te hebben en of je dan wel of niet zou moeten rijden. Daar zijn veel meningen over en dat is logisch. We geven allemaal om paarden en hebben verschillende achtergrondkennis.

Waar ik het wel over wil hebben is de 'hoge uitval'. Want wat ik daarin vaak 'proef' is dat mensen in basis denken dat iedereen de finish zou moeten halen en dat, als je dat niet lukt, uitvallen dus betekent dat er iets flink mis is gegaan. En dit is simpelweg niet waar. Uiteraard zijn er de enorme pech gevallen en de enkele uitschieter die het echt alleen om winnen gaat en die het paard uit het oog verliest. Dat zijn echter uitzonderingen en geen regel. In de endurance is de uitspraak "To finish is to win" gevleugeld. Het houd in dat de finish halen een enorme prestatie op zich is.

Deze sport draait namelijk om het zo managen van je paard, onder alle omstandigheden, dat die zo fit over de finish komt dat hij in theorie nog een rondje zou kunnen lopen. Dit is waarom er elke ronde weer dierenarts controle is. En die controle is streng. Bij elke verdenking van problemen lig je uit de wedstrijd. Dit gaat dan om te weinig darm geluiden of een hele kleine onregelmatigheid in de gang (niet voor niets dat er in dat geval minimaal twee dierenartsen tegelijkertijd beoordelen!). In de overgrote meerderheid van de gevallen zouden de meeste paardenmensen het niet eens hebben opgemerkt. Deze paarden zouden vaak een dag later volledig goedgekeurd worden. Soms zelfs al eerder.

Als je dezelfde kritische meetlat zou gebruiken in elke tak van de paardensport of gewoon in de rijbak van een willekeurige pensionstal dan zou de uitval daar ook enorm zijn. Hij is natuurlijk zo hoog in de endurance omdat de risico's op langdurig letsel door de enorme afstanden verhoogd zijn.

Kort samengevat: de finish halen is in de endurance geen gegeven. Dat is het einddoel. En om dat verantwoord te doen wordt elk paard met ook maar een kleine verdenking van afwijkingen die een probleem op kunnen leveren voortijdig uit de wedstrijd gehaald. Dit is geen falen van de sport maar juist een voortvloeing van de extreem goede controle op de deelnemende paarden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:25

Malenka, ik heb zelf endurance gereden en weet waar ik over praat!

Het gaat mij hier puur om de hitte en dan 160km rijden op hoge snelheden..... en ik heb andere info dan alleen hier vermeld wordt via diverse fb pagina's. En ik vind het gewoon vreemd dat er alleen over de "hoogtepunten" geschreven wordt....

Ik houd van de endurance sport, maar niet zoals het nu hier verreden is, en ook over de sport in de arabische landen en hun deelnemers heb ik een mening.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 12:53

En dat is ook je goed recht :) Iedereen mag zijn of haar mening hebben.

In dit geval schrijf ik echter geen verslag over de wedstrijd inhoudelijk, ik plaats alleen een fotoverslag omdat ik er als fotograaf aanwezig was. :) het verslag zelf is enkel alleen in grote lijnen beschreven om de foto’s wat meer uit te leggen.