Zaak in beslag genomen pony leidt tot kamervragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Zaak in beslag genomen pony leidt tot kamervragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 19:47

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een Shetlandpony, dit is niet Farfalla of Murphy. Foto: Bokker Amanda/Bokt Wiki

De zaak rondom de in beslag genomen pony Farfalla en haar terugkeer naar de eigenaar, leidt nu tot kamervragen. Een levend dier wordt bij inbeslagname door de Rijksoverheid namelijk nog altijd gezien als een voorwerp, net als bijvoorbeeld een fiets, auto, televisie of koffer. Hierdoor weet de eigenaar van het dier soms lange tijd niet hoe het met het dier gaat en dat is zorgelijk, vindt Frank Wassenberg, Tweede Kamerlid voor de PvdD. Hij heeft dan ook schriftelijk kamervragen gesteld aan Dilan Yeşilgöz, demissionair Minister van Justitie en Veiligheid.

Aanleiding hiervoor is de zaak rondom de 32-jarige Shetlandpony Farfalla. Zij werd in mei 2023 in beslag genomen, haar maatje Murphy (43) mocht wel bij de eigenaar blijven. De rechter oordeelde begin juli dat Farfalla terug naar huis moest, maar het duurde vervolgens nog weken voordat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de pony weer terug bracht. Pas begin augustus was de merrie weer thuis. Intussen ging Murphy kapot van verdriet en was de eigenaar radeloos. Hij wist niet eens of Farfalla nog in leven was, en hoorde ook steeds maar niets. Uiteindelijk bleek onduidelijkheid over het paspoort de oorzaak voor deze vertraging.

Volgens de heer Wassenberg zijn er ook al eerder vergelijkbare zaken geweest. Eigenaren kregen toen ook niets te horen van de RVO en het OM, ook niet of het dier nog leefde of wellicht al was doorverkocht. Daarom wil hij nu dat er regels worden opgesteld rondom in beslag genomen dieren, zodat deze niet meer worden gezien als voorwerpen. Ook wil hij dat baasjes voortaan beter worden geïnformeerd over hun dieren. ‘Begrijpt u dat deze gebrekkige informatie leidt tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij de eigenaar?’, schrijft hij. Ook hoopt hij dat de demissionair minister in gesprek gaat met de RVO en het OM, met als doel vast te stellen wat er in dit geval mis ging. Om er zo voor te zorgen dat dit in de toekomst niet weer gebeurt.

De kamervragen zijn hier te lezen. De demissionair minister heeft op 1 september 2023 laten weten dat ze niet meteen kan antwoorden op de vragen. Mede namens de demissionair Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, laat ze weten dat ze meer tijd nodig heeft. Ze heeft de benodigde documenten nog niet compleet, maar streeft ernaar om de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. De brief hierover kun je hier lezen.

Gebruikte bronnen:

Zinzi_jewel

Re: Zaak in beslag genomen pony leidt tot kamervragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 22:56

Minister, het kabinet is demissionair. Maar goed , inderdaad hoogtijd dat dieren NIET als dingen worden gezien, daarmee kan mishandeling ook meteen veel harder aangepakt worden!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 23:20

Ik vraag me af waarom het dier in beslag is genomen, doet men ook niet zomaar, lijkt me.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 06:25

Dier was te mager heb ik begrepen maar is ook een oude pony.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 06:42

De eigenaar zegt in het filmpje dat de pony een vergroeid voetje heeft. Dat dat opgevallen was bij een voorbijganger en daardoor de pony - zonder dat de eigenaar op de hoogte is gebracht - is weggehaald.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 06:50

Dat lijkt me wel heel sterk. Wij zijn jaren bezig geweest met instanties om verwaarloosde paarden weg te halen bij de eigenaar maar ondanks dat de basiszorg jarenlang niet werd gegeven mochten ze gewoon blijven. En dan zou deze pony vanwege een vergroeid voetje worden opgehaald?

Los daarvan zouden dieren inderdaad niet meer als dingen gezien moeten worden, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 06:53

Ik schrijf enkel wat de eigenaar zegt hè, ik weet het niet. Want ik vond het dan vreemd dat er maar 1 pony is weggehaald en niet beiden of alle.

Met je laatste alinea helemaal mee eens

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 06:55

Snap ik hoor! Het was ook meer een reactie op wat de eigenaar beweert, niet op jou :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:04

Blijft een feit als een rechter beslist dat het dier terug mag naar de eigenaar dat er niet eerst weken gezocht moet worden waar het dier intussen gehuisvest is .
Zo zijn er ook al honden etc verloren geraakt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:36

Zinzi_jewel schreef:
Blijft een feit als een rechter beslist dat het dier terug mag naar de eigenaar dat er niet eerst weken gezocht moet worden waar het dier intussen gehuisvest is .
Zo zijn er ook al honden etc verloren geraakt.

Zelfs kinderen zijn spoorloos in het systeem…. Na uithuisplaatsing door problemen nav de toeslag affaire. Vraag me dan ook hard af als ze kinderen al kwijtraken of ze ondanks andere wetgeving niet alsnog dieren ook misplaatsten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:28

In Frankrijk is een dier voor de wet inmiddels een 'être'. Een wezen. Niet meer een ding. Maar het maakt geen bal uit dieren worden nog steeds als dingen behandeld. Zoals als je een dier vindt, moet hij 7 dagen in een kennel. Wordt hij binnen die periode niet opgeëist (alsof het een gevonden voorwerp is) kan hij afgemaakt worden.