Efteling-show Raveleijn opnieuw stilgelegd, acteur van paard gevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Efteling-show Raveleijn opnieuw stilgelegd, acteur van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 10:58

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Nick Geerlings/Flickr

Voor de zoveelste keer dit jaar is de stuntshow Raveleijn in de Efteling stilgelegd. Deze keer na een ongeluk met een ruiter. Zondagavond viel een acteur na een stunt van zijn paard en raakte daarbij gewond. Dat gebeurde tijdens de laatste voorstelling van de dag om half acht ’s avonds.

Het ongeluk gebeurde tijdens een onderdeel van de show waarbij de ruiters stunts bovenop de paarden doen. Een van de acteurs kwam daarbij ongelukkig ten val. Op een video van bezoekers die de pretparksite Looopings deelt, is te zien dat de man op de grond ligt, terwijl collega’s hem te hulp schieten.

De show is kort daarna stopgezet en het theater ontruimd. “We hebben de bezoekers verzocht het terrein te verlaten”, zegt woordvoerder Steven van Gils. “Medewerkers stelden de mensen gerust. Er waren geen heel heftige dingen te zien, dus het is rustig verlopen.” De acteur is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hoe het met hem gaat, kan de woordvoerder niet zeggen.

Het is niet de eerste keer dit jaar dat er wat mis gaat. Er brak al twee keer brand uit in het decor van Raveleijn. Een maand geleden verstoorden dierenactivisten de show. Ook struikelde er al eens een paard en moesten twee acteurs naar het ziekenhuis na mislukte stunts.

“Het is inderdaad ongelukkig”, zegt Van Gils. “Maar met dit soort stunts weet je dat het mis kan gaan. Hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is.”

De acteurs worden opgeleid door een Frans themapark, Puy du Fou. Zij zijn volgens de woordvoerder verantwoordelijk voor de show. “Het zijn professionele stuntmannen en vrouwen, die goed getraind worden. Maar het is het risico van het vak."

Of de Efteling met het bedrijf in gesprek gaat kan de woordvoerder niet zeggen. “Dat is iets tussen onze entertainmentafdeling en Puy du Fou. Maar ze weten echt wel wat ze doen. Het is lastig om ons daarmee te bemoeien."

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Efteling-show Raveleijn opnieuw stilgelegd, acteur van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:04

Hoe lang blijven ze dit nog uitmelken? Waar mensen met paarden werken gebeuren er nou eenmaal ongelukken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:06

Ik val ook wel eens van mijn paard. :D

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:06

xPabloBokt schreef:
Hoe lang blijven ze dit nog uitmelken? Waar mensen met paarden werken gebeuren er nou eenmaal ongelukken.

En niet alleen omtrent het paardengedeelte.. Als er vuur gebruikt wordt bestaat de kans nou eenmaal dat er een keer iets in brand vliegt..

Beterschap voor de ruiter/amazone in elk geval! :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:34

Sterkte voor de ruiter !
En jammer dat het steeds zo vervelend in het nieuws komt.. overal gebeurt wel eens wat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:09

Ja, ik denk dat de The Future Guys ook regelmatig weleens vallen en zich bezeren, hoort een beetje bij het beroep stuntman denk ik.

Al blijf ik het knap vinden wat ze allemaal kunnen en durven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:26

Ze zouden eens bij maneges moeten gaan turven hoeveel er af liggen in een week....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:56

Ik las op een andere site reacties van mensen die erbij waren en die gaven aan dat er mensen in het publiek met fel licht of een flitser bezig waren. En dat het toen is gebeurd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:10

Tancreda4 schreef:
Ze zouden eens bij maneges moeten gaan turven hoeveel er af liggen in een week....

:')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:20

Tieme schreef:
Ik las op een andere site reacties van mensen die erbij waren en die gaven aan dat er mensen in het publiek met fel licht of een flitser bezig waren. En dat het toen is gebeurd.

Lekker dan..daar zou de Efteling wel wat aan kunnen doen.

Paarden blijven schrik en vluchtdieren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:47

Niet alleen de paarden ook de stuntmannen en acteurs worden dan verblind en uit hun concentratie gehaald. Dan krijg je dus zeker ongelukken. Zelfs bij een simpele carroussel gebeurt er wel eens iets. Tjonge wat maken ze weer van een mug een olifant.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:37

Bij kunstschaatsen valt er ook nooit eens iemand zeker, zelfs bij hardlopen struikelen de beste nog wel eens.
Wat een gedoe!!

Vroeger zaten we ons massaal voor de buis te verkneuteren bij Fiets em dr in, ter land ter zie en in de lucht. Blij dat ik glij etc etc.. De ongelukken die daar aan de lopende band gebeurde!

Er is maar één oplossing voor de Efteling: stunt mannen/vrouwen én paarden in bubbelfolie!

P.s hoevaak zijn jullie van je paard geknettert in je leven?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:27

Ben er zelf al genoeg van gevallen. Altijd onvrijwillig. Soms met paard en al gevallen zelfs in een droge binnenbak. Mijn draver moest leren aanspringen in galop en daarbij ging hij om een of andere reden onderuit. Paard verbaasd, ik verbaasd en mijn instructeur nog verbaasder want het duurde even voor hij bij mij was om te checken of iedereen ok was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:31

... mompelt iets over voetballers enzo...