Ezel met hartproblemen krijgt succesvol een pacemaker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Ezel met hartproblemen krijgt succesvol een pacemaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 20:45

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Een ezel. Dit is niet de ezel uit het artikel. Foto: lifaya/Bokt Wiki

Een jonge ezel met een hartaandoening, waardoor hij steeds flauwviel, kreeg met succes een pacemaker aangemeten. Nu, zeventien maanden later, heeft de ezel geen inzinkingen meer gehad. De succesvolle behandeling van de Duitse ezel in wordt beschreven in een case report in het tijdschrift Animals.

De twee jaar ezelhengst viel telkens flauw. Dit gebeurde tot wel 16 keer per dag tijdens een periode van een half jaar, zo rapporteerden onderzoekers. Het dier werd gehouden in een box met stro en had altijd hooi ter beschikking.

Een klinisch onderzoek toonde een onregelmatig terugkerende bradycardie - een lage hartslag. Neurologisch en orthopedisch onderzoek toonden geen afwijkingen. Hematologie en bloedonderzoek waren normaal. Elektrocardiografie op lange termijn toonde periodes van onderbrekingen aan, waarin geen elektrische impulsen van de boezem naar de hartkamer waren, te midden van lange periodes met normaal ritme. Dit treedt op wanneer de geleide impuls van de boezems naar de kamers vertraagd of geblokkeerd wordt. Het normale ritme vindt zijn oorsprong in de sinusknoop en beschrijft de karakteristieke slag van een gezond hart.

Deze blokkades duren tot één minuut. Uiteindelijk werden deze impulsen spontaan hervat met een voorafgaande escape-slag vanuit de hartkamers. Uit onderzoeken bleek dat er geen omkeerbare oorzaak was. De diagnose paroxismaal atrioventriculair blok werd gesteld. Episoden werden spontaan geïnitieerd of door een milde tachycardie - een snelle hartslag.

Onder algehele narcose werd vervolgens een permanente eenkamerpacemaker geïmplanteerd. Het apparaat is ingesteld op een modus om verdere episodes van flauwvallen van de ezel te voorkomen. Omdat de ezel niet meer flauwviel tijdens de follow-up periode van 17 maanden, werd deze behandeling als succesvol beschouwd. Klinisch relevante bradycardie is zeldzaam bij paardachtigen. Volgens de onderzoekers was het de eerste keer dat deze diagnose werd gesteld bij een ezel.
Er zijn eerder pacemakerimplantaties beschreven bij paarden met sick sinus syndroom, bij ezels en paarden met een derdegraads atrioventriculair blok en bij gezonde paarden. Er zijn echter geen rapporten gepubliceerd over ezels met een paroxysmaal atrioventriculair blok. In het geval van de ezel toonde echocardiografie 40 dagen en 17 maanden na de operatie aan dat de pacemakerkabel naar het hart op de juiste plaats zat met nauw contact met het hartvlies. Er waren geen structurele veranderingen in de hartspier zichtbaar. Röntgenfoto's bevestigden het verloop en de locatie van de elektrode en de pacemaker. De functie van de linkerhartkamer bleef onveranderd tijdens de follow-up-periode en de batterij zou nog tien jaar opgeladen zijn.

Dit artikel is een samenvatting. Het complete artikel is te lezen op Horsetalk.co.nz.

pluisje88

Re: Ezel met hartproblemen krijgt succesvol een pacemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:06

Hmm. Uiteraard fijn voor de ezel maar ik weet even niet zo goed wat ik hiervan vond als ik eerlijk ben.. ik vind dat
Equittom heel vaak voor mijn gevoel net de grens overgaat van wat ik als acceptabel of wenselijk zou zien voor een dier. Ik ben er nog niet over uit ;)

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:11

Idd, ik ben het wel met je eens. Beetje een "Frankenstein" gevoel heb ik hierbij, dat er maar van alles aan gedaan moet worden om een dier in leven te houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:14

Volgende week een melding van de eerste harttransplantatie bij een paard?

Persoonlijk vind ik het wel te ver gaan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:34

Hij leefde in een stal en viel 16x per dag flauw.. wat een leventje zeg :( hopelijk werkt de pacemaker en kan hij nu wel lekker naar buiten met wat gezelschap

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:40

Wonkeydonkey schreef:
Idd, ik ben het wel met je eens. Beetje een "Frankenstein" gevoel heb ik hierbij, dat er maar van alles aan gedaan moet worden om een dier in leven te houden.

Waarom niet, als een dier daarna weer een kwaliteitsvol leven heeft :)

Voor mij is ieder leven belangrijk, de mens staat niet boven een dier in het leven vind ik.

Als mensen dit voor een dier overhebben, de mogelijkheden zijn er
en er is weer kwaliteit van leven, helemaal prima!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:48

Hoe kun je als eigenaar toezien hoe je dier 16x per dag flauw valt, maanden lang? En dan nog over kwaliteit van leven spreken…

Fijn dat de behandeling geslaagd is maar echt enthousiast word ik hier niet van.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:22

Dat Equitom de operatie heeft uitgevoerd lees ik nergens terug in het artikel. Ik lees in het artikel dat de ezel in Duitsland in een kliniek is geopereerd.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:26

Een pacemaker is toch niet zo'n ingrijpende ingreep? De grens is voor iedereen anders, maar ik vind dit niet te ver gaan. Hopelijk kan het beestje er nog jaren leuk mee verder leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:34

pluisje88 schreef:
Hmm. Uiteraard fijn voor de ezel maar ik weet even niet zo goed wat ik hiervan vond als ik eerlijk ben.. ik vind dat
Equittom heel vaak voor mijn gevoel net de grens overgaat van wat ik als acceptabel of wenselijk zou zien voor een dier. Ik ben er nog niet over uit ;)

Sinds wanneer zit Equitom aan de universiteit van Hannover? :+

Over 10 jaar moet het dier dus opnieuw geopereerd worden om een nieuwe batterij te plaatsen. Ezels worden oud, dus dat dier kan zeker 3x aan de bak voor een batterijtje.

Dit is dus echt letterlijk proefdier zijn. Dat je dat als eigenaar doet...

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:05

Ik zie ook nergens dat Equitom deze operatie heeft uitgevoerd. Trouwens, ik ben net blij dat de dierengeneeskunde steeds verder kan gaan, want ze staan minstens 10 jaar achter op de humane geneeskunde. Ik denk als diereneigenaar dat je blij bent dat je ergens terecht kan waar ze zulke cases DURVEN aangaan. Maar goed, het is al eerder uitgevoerd bij een paard in de Universiteit van Gent.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:41

Dit is toch juist hartstikke goed dat hier op deze manier onderzoek naar word gedaan? De eigenaren vd ezel zijn zeer waarschijnlijk gewoon naar de kliniek gegaan om te onderzoeken wat er mis was met het dier, en een groep onderzoekers heeft deze mogelijkheid gebruikt om te bekijken of een pacemaker zou werken bij paardachtigen, wat blijkbaar zeer goed zijn werk doet want het dier is daarna niet meer flauw gevallen. Het dier was dus al ziek en er was geen mogelijkheid om het beter te maken. Nu weten we voor in de toekomst dat dit 'humane' behandelingen ook goed voor paarden (kunnen) werken. Ik vind het alleen maar goed :D

De ezel zal hoogst waarschijnlijk veel op stal hebben gestaan zodat het niet flauw zou vallen en bijv in een sloot oid zou kunnen vallen. Ezels zijn wat dat betreft ook heel anders dan paarden en kunnen daar beter mee omgaan. Er staat ook overigens nergens dat het dier altijd in een box werd gehouden, maar wellicht alleen maar tijdens de tijdsduur van het onderzoek. De huisvestiging van de ezel móet beschreven worden in het onderzoek voor als iemand evt het onderzoek nog een keer wilt doen, dan wil je de omstandigheden zo gelijk mogelijk hebben als het 'origineel'.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:18

Zo nieuw is het niet. Er worden al een tijdje pacemakers bij paarden/ezels geplaatst. Is nog niet eens extreem invasief (minder dan een koliekoperatie bvb) qua ingreep.
Als het beestje daardoor fijn kan leven, des te beter.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:27

Hmm ik ga toch met een deel hier mee dat ik dit echt te ver vind gaan.

Dieren worden meer en meer vermenselijkt en gelijk gesteld. Dierenwelzijn is heel zeker belangrijk, maar voor mij zijn er echt grensen in wat ik mijn dieren aan doe omdat IK er geen afscheid van kan nemen of omdat IK er beter van moet worden (als een "held" gezien worden omdat ik extreem ver ga voor mijn dier terwijl ik het daarmee door een hel heen trek vind ik daar een voorbeeld van).

Ik ga ver voor mijn dieren maar zo gauw ik iets ga doen om er zelf beter van te worden stop ik ermee. Mijn merrie heeft trauma's met rijden, ze is met pensioen want om haar door een hel te trekken zodat IK daarna nog een paar jaar wat met haar kan rijden doe ik voor mijzelf en niet voor haar.

Een paard/ezel wat zo vaak flauw valt en zich dus ook echt enorm slecht moet voelen, die pacemaker zou ik dan voor mijzelf doen omdat ik niet kan accepteren dat het dier gewoon geen leven meer heeft en niet voor het dier wat de rest van zijn leven moet om gaan met mijn keuzes en daardoor mogelijk nooit echt meer 100% een zorgeloos dier kan zijn.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:39

Maar met de pacemaker is het ezeltje nu in principe zorgeloos? Tot de batterij opraakt, of een van de draadjes los gaat, ik noem maar wat. Ik vind het opvallend om te lezen dat veel mensen dit blijkbaar veel te ver vinden gaan, terwijl dit mijn inziens een vrij minor ingreep is die het beestje veel kwaliteit van leven geeft. Ik vind dit heel iets anders dan een prothese bijvoorbeeld, dan leeft het dier inderdaad verder met jouw keuzes. Ik vind het wel interessant om jullie mening hierover te lezen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:44

Jullie lezen niet goed. Ik vind die operatie an sich niet verkeerd maar wel dat je je dier een half jaar lang tientallen keren per dag flauw laat vallen. Puur egoïsme.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:09

Mars schreef:
Jullie lezen niet goed. Ik vind die operatie an sich niet verkeerd maar wel dat je je dier een half jaar lang tientallen keren per dag flauw laat vallen. Puur egoïsme.

Precies dat inderdaad.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de naam equitom genoemd werd. Is niet de titel of tekst aangepast naderhand? Zie het nu niet meer staan inderdaad maar lijkt me gek dat ik dat zomaar uit m’n dikke duim Heb gezogen..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:39

Thioro schreef:
Zo nieuw is het niet. Er worden al een tijdje pacemakers bij paarden/ezels geplaatst. Is nog niet eens extreem invasief (minder dan een koliekoperatie bvb) qua ingreep.
Als het beestje daardoor fijn kan leven, des te beter.

Volgens mij had ik inderdaad bij een ezel opvang of stichting een gezien die al een controle kreeg een tijdje terug al. Die liep er wel al tijdje mee rond.
Bleek allemaal goed te zijn.

Volgens mij bij Gent.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:47

Ik denk ook aan de kosten .Er kan steeds meer maar dat kost ook steeds meer.
Toevallig zag ik vandaag een steunactie voor een Yorkshire terriër met een gebroken heup en voorpootje.De kosten waren opgelopen tot ..hou je vast..€12.000 euro.. ..Absurd als je het mij vraagt .
Met zulke kosten durf je nooit geen huisdier meer te nemen.En je voelt je nog min of meer verplicht om elke mogelijkheid aan te grijpen omdat dat kan. Je houd van je dier voelt je verantwoordelijk ben emotioneel en wil zeker niet degene zijn die zegt “ laat hem dan maar inslapen “.
Natuurlijk koos de eigenaar zelf voor behandeling maar toch.Vooral gezien het feit dat er mensen min of meer honger hebben en dakloos zijn.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:03

listiglistje schreef:
Wonkeydonkey schreef:

Waarom niet, als een dier daarna weer een kwaliteitsvol leven heeft :)

Voor mij is ieder leven belangrijk, de mens staat niet boven een dier in het leven vind ik.

Als mensen dit voor een dier overhebben, de mogelijkheden zijn er
en er is weer kwaliteit van leven, helemaal prima!

Hier ben ik mee eens, waarom zouden dit soort ingrepen niet mogen toegepast worden op dieren, als ze bij mensen schering en inslag zijn? Een mensenleven staat niet boven een dierenleven, we maken uiteindelijk allemaal deel uit van fauna op aarde. De hiërarchische denkwijze van de mens (waarbij mens als God regeert over de aarde) heeft ons in grote problemen gebracht.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:07

Dit soort vooruitgang is dus een van de redenen dat dierzorg steeds duurder wordt. Dat de klasse die het kan betalen dit soort dingen wenst. Men ontwikkelt steeds meer, kan steeds meer. Met als gevolg een prijsopdrijvend effect want het moet betaald worden door iedereen als artsen dit soort dingen kunnen en doen. Immers mensen gaan het verwachten en dan moet er dus geïnvesteerd worden. Terwijl de groep die dit wil en/of in betalen mogelijk niet eens de meerderheid is. Gevolg is dat zelfs eenvoudige medische kosten voor de gewone man voor een hond of kat de pan uit rijzen.

En ook ik vind dat men nogal eens te ver gaat en te vermenselijkt. Immers wij overzien onze eigen keuze en weten in hoeverre we dingen willen en die kunnen verdragen. Dieren zijn afhankelijk van onze keuzes. En als ik zie hoe vaak er in mijn ogen te lang wordt doorbehandeld.
Dus ik doe hier ook niet aan mee en heb een duidelijke grens. Gelukkig weet mijn DA dat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:10

moeshie schreef:
Hier ben ik mee eens, waarom zouden dit soort ingrepen niet mogen toegepast worden op dieren, als ze bij mensen schering en inslag zijn? Een mensenleven staat niet boven een dierenleven, we maken uiteindelijk allemaal deel uit van fauna op aarde. De hiërarchische denkwijze van de mens (waarbij mens als God regeert over de aarde) heeft ons in grote problemen gebracht.

De andere kant van het verhaal is dat als ezels pacemakers hadden moeten uitvinden de aarde nu een stuk leger zou zijn. Daarbij kun je je afvragen of dat zo slecht zou zijn in het kader van "survival of the fittest", maar dat is weer een heel andere discussie.

De vraag die me het meeste bezig houdt is: hoeveel mensen zijn er in de laatste 17 maanden gestorven omdat zij GEEN pacemaker konden krijgen omdat ze op een verkeerde plek op aarde woonden en/of het geld niet hadden? En nee, daar kan die ezel niks aan doen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:16

Het is ook het speciesisme wat me een raar gevoel geeft.
De wolf moet dood geschoten worden.Het vlees mag niks kosten en de ratten van bijna hetzelfde gewicht (ik doel nu op die Yorkshire terriër )die op de hooizolder wonen geven we vergif.Onze gekozen soms zwak en ziek gefokte dieren mag het echter aan niks ontbreken .Echt vreemd ..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:09

office schreef:
Het is ook het speciesisme wat me een raar gevoel geeft.
De wolf moet dood geschoten worden.Het vlees mag niks kosten en de ratten van bijna hetzelfde gewicht (ik doel nu op die Yorkshire terriër )die op de hooizolder wonen geven we vergif.Onze gekozen soms zwak en ziek gefokte dieren mag het echter aan niks ontbreken .Echt vreemd ..

Is dat het mag ze aan niks ontbreken of ze mogen niet dood? Ik vraag mij nog wel eens af wiens welzijn de werkelijke reden is voor zulke behandelingen.

En daarnaast vindt ik het basis kosten voor dieren rijzen de pan uit ook ronduit zorgelijk. Maakt de keuze om niet te behandelen (anders dan zaken als pijnstilling bv) of bv bij lastige breuken voor amputatie te kiezen moeilijker te verdedigen naar derden en zelfs DA. Kortere levensduur van veel dieren maakt herstelperiode naar verhouding groter deel leven en dan heb ik daardoor ook vragen bij diervriendelijk of niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:33

Een pacemakerimplantatie doen ze bij mensen onder een lokale verdoving en ondanks dat er wat ongemakkelijke momenten aan zitten bij het plaatsen van de draden is het een relatief kleine ingreep. Bij het ezeltje is het onder narcose geplaatst dus het ongemak van draden plaatsen is er niet. Ik begrijp ook niet dat mensen vallen over de maanden voorafgaand. Denk je dat onderzoeken in de humane wereld zo snel gaan? Ik heb heel wat jaren van onderzoek en onwelwordingen gehad. Voor ze tot de conclusie kwamen dat het toch mijn hart was. Ook al heb ik wel honderd keer gezegd dat de artsen het niet bij het juiste eind hadden. Toen het eenmaal duidelijk was na een hartstilstand zat de pacemaker er binnen 2 dagen in. Maar daar is jaren van gedoe aan vooraf gegaan.

De zorgkosten zijn niet alleen bij de dieren hoog. Ook onze zorgkosten zijn bizar hoog en dan valt er nog te discussiëren of de zorg wel goed is. Al met al kunnen we ook gewoon blij zijn voor de eigenaar van het ezeltje, dat het een succes blijkt.

Een pacemaker wissel stelt overigens niets voor. Alleen de pacemaker zelf verwisselen ze. De draden blijven zitten en gebruiken ze opnieuw.