Parijs verbiedt ponyritjes in de stad vanaf 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Parijs verbiedt ponyritjes in de stad vanaf 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:58

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet in Parijs.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Vanaf 2025 zijn ponyritjes verboden in openbare parken in Parijs. Het besluit is het resultaat van een lange campagne van dierenrechtenactivisten die zich zorgen maken over het welzijn van de dieren.

Ponyrijden is een populaire attractie in de Franse hoofdstad. Vooral tijdens de weekenden en schoolvakanties kunnen kinderen ponyrijden in parken als Champ de Mars, Parc Monceau en Parc du Luxembourg. Dierenrechtenactivisten voeren al lang campagne om deze ritten te stoppen.

Activisten bekritiseren de relatie van kinderen met dieren. Ze vinden dat de dieren zijn gereduceerd tot louter amusement. Daarnaast maken dierenactivisten zich zorgen over het welzijn van pony’s, daarom startten zij een petitie die door ruim 8.400 mensen werd ondertekend. Het gemeentebestuur besloot daarop de vergunningen die er waren voor de ritten, geleidelijk af te schaffen. Vanaf 2025 zijn er geen ponyritjes meer in de parken van de Franse hoofdstad. Amandine Sansivens, oprichter van de dierenrechtenorganisatie Paris Animaux Zoopolis (PAZ), zegt: "Pony's zijn geen speelgoed. Kinderen leren er tijdens deze ritjes niets van, er is geen emotionele band tussen het kind en de pony. Het maakt pony’s gewoon een leuk object".

Volgens PAZ houden de bedrijven achter de ponyritten zich niet aan de dierenwelzijnsregels. Zo zou iedere pony regelmatig toegang moeten hebben tot water en hooi, maar voor ieder dier is er vaak te weinig. Ook mag de transporttijd niet langer zijn dan twee uur per dag. Sansivans zegt: "We kwamen erachter dat één bedrijf wel zes uur per dag pony's vervoert. Dit is niet acceptabel."

Bovendien hebben de pony's het tuig te lang op en maken de dieren lange uren. De directeur van AnimaPony, dat ponytochten organiseert in diverse parken, beweert echter dat de dieren slechts 150 dagen per jaar werken en dat er geen sprake is van uitbuiting.

Parijzenaars reageren verschillend op de aankondiging van het verbod. Sommige ouders en grootouders zijn het eens met het verbod en het belang van dierenbescherming, terwijl anderen het nut van het verbod in twijfel trekken of ponyrijden zien als onschuldig vermaak voor (klein)kinderen. Maar PAZ heeft een oplossing bedacht waar zowel dieren als kinderen baat bij hebben. Ze stellen voor om de boerderij Bois de Vincennes te veranderen in een toevluchtsoord voor geredde pony's en ezels. Op deze manier kunnen kinderen leren en omgaan met pony's in een omgeving waar dierenwelzijn voorop staat.

Gebruikte bronnen:

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:26

Klinkt als een goed alternatief en een constructief voorstel.
Ik hou niet van de acties van radicale dierenbeschermingsorganisaties maar vind wel dat het dringend tijd is om over onze omgang met dieren na te denken en veranderingen toe te laten. Hoewel ik niet denk dat de pony's erg te lijden hebben onder het rondjes lopen met kinderen op hun rug, is een begeleid kennismaken met en leren over de omgang met dieren in een grootstad als Parijs best een zinvol idee. :j

Popstra

Re: Parijs verbiedt ponyritjes in de stad vanaf 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:57

Heel goed!

Ik zag trouwens bij Central Parc in New York ook die paarden met hun koetsen staan wachten. Vond het een sneu gezicht. Het was rond de 30 graden ook. Midden in die vreselijk drukke stad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:05

Popstra schreef:
Heel goed!

Ik zag trouwens bij Central Parc in New York ook die paarden met hun koetsen staan wachten. Vond het een sneu gezicht. Het was rond de 30 graden ook. Midden in die vreselijk drukke stad.

Ik heb ze ook in de stromende regen zien staan, maar ze zien er allemaal goed uit vind ik.
Ik zou er alleen nooit mee gaan gezien de prijzen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:22

Goed werk verricht! Respect.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:38

soesita schreef:
Klinkt als een goed alternatief en een constructief voorstel.
Ik hou niet van de acties van radicale dierenbeschermingsorganisaties maar vind wel dat het dringend tijd is om over onze omgang met dieren na te denken en veranderingen toe te laten. Hoewel ik niet denk dat de pony's erg te lijden hebben onder het rondjes lopen met kinderen op hun rug, is een begeleid kennismaken met en leren over de omgang met dieren in een grootstad als Parijs best een zinvol idee. :j

Mee eens, inderdaad goed dat er ook aan een constructieve oplossing is gedacht, zodat kinderen toch kennis kunnen maken met pony's en leren er op een goede manier mee om te gaan, en ze niet als een gebruiksvoorwerp te zien.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 19:23

Hebben wij niet vroeger ook als klein kind op een pony een 'ritje voor een kwartje' mogen maken? Zijn wij daarmee pony's als voorwerpen gaan zien?

Denk dat dat nog wel mee valt. 6 uur reistijd is dan wel belachelijk veel. Het alternatief klinkt goed.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:35

Juut schreef:
Hebben wij niet vroeger ook als klein kind op een pony een 'ritje voor een kwartje' mogen maken? Zijn wij daarmee pony's als voorwerpen gaan zien?

Neuh. Maar: wij hadden wél allemaal het "paardenmeisjes-gen" (anders hadden we na ons sporadisch ponyritje niets meer met paarden en pony's te maken gehad) en hebben ons dus -toen al, of daarna- met het wezen paard beziggehouden en ons er voor geinteresseerd.

Op het moment dat ik die ritjes maakte, had ik geen idée. Wist ik veel wat de behoeftes van paarden en pony's zijn en of ze telkens dezelfde rondjes lopen met een telkens andere kinderen op hun rug en handjes op hun neus leuk vonden of niet. Ik geloof ook niet dat het me toen écht interesseerde. Het gind om míjn ervaring en ík vond het leuk en voelde me een stoere cowboy.

Als we willen dat mensen leren denken vanuit de behoeftes en leefwereld van dieren, zijn ponyritjes niet de juiste methode. Het samen met ervaren begeleiders zorgen voor de dieren dan weer wel. En dat is minstens even leuk op die leeftijd. :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:49

Goed dat ze niet alleen verbieden maar een alternatief willen bieden.