Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 19:48

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Kendall Jenner in de Horse Power-campagne van Stella McCartney.
Foto: Screenshot Stella McCartney op Instagram

Modeontwerpster Stella McCartney heeft bakken kritiek over zich heen gekregen naar aanleiding van haar nieuwe campagne, Horse Power. McCartney, die bekend staat om haar vegan kledinglijnen, laat in de campagne verschillende paarden poseren met Kendall Jenner. Op een van de foto's ligt Kendall bijna naakt op een paard, op een andere foto staat ze tussen een aantal schimmels en op nog een andere foto poseert Kendall terwijl er vlakbij haar een paard steigert. Jenner kwam in het verleden in opspraak door het dragen van kleding gemaakt van bont en leer.

McCartney zegt op haar website dat ze "sinds dag één nooit leer, veren, bont of huid heeft gebruikt' en dat ze 'innovatieve dier- en wreedheidsvrije alternatieven" gebruikt. Ze werd vorig jaar benoemd tot Commandeur in de Orde van het Britse Rijk voor haar diensten aan de mode en duurzaamheid.

Volgers van de ontwerpster hebben vooral kritiek op het gebruiken van paarden. "Of een paard nu groot is of niet, ze gebruiken voor winst negeert hun vluchtinstincten, waardoor ze zich ongemakkelijk voelen in de buurt van lichten, camera's en geluiden. Paarden worden niet betaald en hebben geen keuze om te werken", schreef iemand in de comments. Een ander volger schreef "Dit is geen goede campagne Stella McCartney, dit steunt uitbuiting van paarden. Je promoot iets dat veel van je klanten dierenmishandeling vinden."

Stella McCartney heeft nog niet op de kritiek gereageerd.

Gebruikte bronnen:

ApplePapple

Re: Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:48

Ik ken heel deze modeontwerper niet, maar vind het wel een beetje overdreven om hier over 'uitbuiting van paarden' te praten.
Wellicht ligt het aan mij...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:01

Stella McCartney is de dochter van Paul. Die van de Beatles dus.
En haar moeder Linda was een 'animal rights activist'.

En dit is gewoon onzin, maar omdat ze 'de dochter van' is, is ze pispaaltje, wat ze ook doet.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:19

‘Paarden worden niet betaald en hebben geen keuze om te werken’. Tja als we zo gaan beginnen…

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:27

Dit gaat wel erg ver hoor := problemen zoeken

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:41

Omzin, paarden worden wel degelijk betaald. Met voer, een stal en weide. :')

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:46

Wat gebeurd er met deze wereld? :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:04

Die dieren zijn getraind om in dit soort omgevingen te werken .
Wat een gezaag om niks
Paard wordt niet blij van euro,s maar van voer wat van de euro,s of dollars die hun eigenaar verdient betaald wordt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:49

Juut schreef:
Onzin, paarden worden wel degelijk betaald. Met voer, een stal en weide. :')

Mijne ook meermalen per dag. Wat een schitterende campagne en ongelooflijk mooie foto's, toch is er nu dankzij deze ophef meer aandacht voor *applaus*.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:55

Ik vind de kritiek terecht hoor.
Als je een vegan label runt, moet je niet met een bontdraagster in zee; er zijn zat populaire modellen die geen bont dragen, en laten we wel wezen, zo bijzonder is Kendall niet.
Leer en het gebruik van paarden bevindt zich ethisch gezien op een lichtelijk hellend vlak als je deze dingen in context plaatst met 'zie mij eens milieuvriendelijk, ethisch verantwoord en vooruitstrevend zijn'. Als je een vegan merk runt, kun je dit soort fotoshoots niet doen; je vervreemdt dan een deel van je doelgroep.
Ik zal in ieder geval bij deze nooit een product van haar kopen voor mezelf of voor een ander.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:37

Snap de kritiek ook wel, maar meer omdat het niet strookt met wat ze wil uitdragen, dus snap in dat licht keuze van paard en model niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 05:16

Voor een campagne van pikeur zou ik het heel normaal vinden. Maar als je altijd zo hoog van je vegan toren blaast dan is dit niet wat je uitdraagt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 06:16

Zinzi_jewel schreef:
Die dieren zijn getraind om in dit soort omgevingen te werken .
Wat een gezaag om niks
Paard wordt niet blij van euro,s maar van voer wat van de euro,s of dollars die hun eigenaar verdient betaald wordt

Het gaat hier niet zozeer om het welzijn van het dier, maar om het principe van het gebruik van dieren voor de campagne van een vegan merk. Ook het model is wat mij betreft verkeerd gekozen als dit je principes zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 06:41

Exit Bokt fotomeetings en shoots met je paard dan maar… mensen moeten toch ook weer overal iets van vinden

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:27

Terecht, als je claimt een vegan lijn uit te brengen moet je niet met dit soort dingen aankomen. En anders die term niet bezigen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:31

Dus Kendall Jenner mag niet besloten hebben nooit meer bont of leer te dragen (geen idee of ze dat gedaan heeft overigens) of, zelfs als ze dat besloten heeft, mag een vegan ontwerper haar alsnog nooit meer gebruiken?

En daar gaat de markt voor vegan zadels, laarzen and the lot... Dáár foto's met paarden voor maken kan natuurlijk al helemaal niet...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:33

Nee, je begrijpt me verkeerd. Het gebruik van dieren gaat rechtstreeks tegen de filosofie veganisme in.

Je moet dus niet én je lijn vegan willen noemen, én dieren exploiteren voor die lijn. Het is of-of.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:35

Jennyj01 schreef:
Voor een campagne van pikeur zou ik het heel normaal vinden. Maar als je altijd zo hoog van je vegan toren blaast dan is dit niet wat je uitdraagt.

Gaby schreef:
Ik vind de kritiek terecht hoor.
Als je een vegan label runt, moet je niet met een bontdraagster in zee; er zijn zat populaire modellen die geen bont dragen, en laten we wel wezen, zo bijzonder is Kendall niet.
Leer en het gebruik van paarden bevindt zich ethisch gezien op een lichtelijk hellend vlak als je deze dingen in context plaatst met 'zie mij eens milieuvriendelijk, ethisch verantwoord en vooruitstrevend zijn'. Als je een vegan merk runt, kun je dit soort fotoshoots niet doen; je vervreemdt dan een deel van je doelgroep.
Ik zal in ieder geval bij deze nooit een product van haar kopen voor mezelf of voor een ander.

Eens.
Ze is tegen alles wat met dieren gedaan word totdat het haar beter uitkomt.
Dat is behoorlijk hypocriet.
Dus dat ze commentaar krijgt van haar aanhang snap ik heel goed.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:36

Ibbel schreef:
Dus Kendall Jenner mag niet besloten hebben nooit meer bont of leer te dragen (geen idee of ze dat gedaan heeft overigens) of, zelfs als ze dat besloten heeft, mag een vegan ontwerper haar alsnog nooit meer gebruiken?

En daar gaat de markt voor vegan zadels, laarzen and the lot... Dáár foto's met paarden voor maken kan natuurlijk al helemaal niet...

Dat mag Kendall Jenner prima, maar voor een vegan merk is een model wier familie bijna prat gaat op het dragen van bont, niet echt een handige keuze.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:36

BaileyMix schreef:
Nee, je begrijpt me verkeerd. Het gebruik van dieren gaat rechtstreeks tegen de filosofie veganisme in.

Je moet dus niet én je lijn vegan willen noemen, én dieren exploiteren voor die lijn. Het is of-of.

Aah. Dus de fabrikanten van kunststofzadels en -rijlaarzen noemen die alleen maar 'vegan' om ze aan de man te brengen, dus niet omdat ze zelf het veganisme als filosofie omarmen.
Idem voor de fabrikanten van gewone nepleren schoenen.

Ik had al zo het gevoel dat 'vegan' het nieuwe eufemisme voor plastic is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:39

Ibbel schreef:
Aah. Dus de fabrikanten van kunststofzadels en -rijlaarzen noemen die alleen maar 'vegan' om ze aan de man te brengen, dus niet omdat ze zelf het veganisme als filosofie omarmen.
Idem voor de fabrikanten van gewone nepleren schoenen.

Ik had al zo het gevoel dat 'vegan' het nieuwe eufemisme voor plastic is.

Dat kan inderdaad per definitie niet en is dan een salesterm. Op zich niks nieuws :+

Zonder waardeoordeel hoor, maar dus in ieder geval niet passend bij de definitie. De term wordt nogal gauw gebruikt wanneer het niet passend is, bijvoorbeeld door mensen die plantaardig eten vanwege hun gezondheid etc. Iets heel anders dan de filosofie, het is als zeggen dat iedereen die geen varkensvlees eet per definitie moslim is :+ Maar goed, heel andere discussie haha.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:45

BaileyMix schreef:

Die paarden worden toch niet gedood of mishandeld voor die foto's. Haar moeder, de overleden vrouw van Paul mcCartney. had zelf paarden. En die was ook vegetarier of veganist, dat weet ik niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:54

Nanne schreef:
Wat gebeurd er met deze wereld? :')

Die is gek! En nog gekker aan het worden. Tegenwoordig nemen sommige groepen/ sommige mensen overal aanstoot aan.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 02-09-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:55

anjali schreef:
BaileyMix schreef:

Die paarden worden toch niet gedood of mishandeld voor die foto's. Haar moeder, de overleden vrouw van Paul mcCartney. had zelf paarden. En die was ook vegetarier of veganist, dat weet ik niet.

Het gaat om het principe waar vegan voor staat. Zij zegt een vegan merk te zijn, maar haar campagne voldoet dus niet aan die principes.

Mij maakt het niks uit, maar als je vegan uitdraagt en dan de vegan principes over boord gooit in je reclames, dan zal dat op weerstand stuiten van de mensen die vegan zijn.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 02-09-23 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:56

Wintu schreef:
Het gaat om het principe waar vegan voor staat. Zij zegt een vegan merk te zijn, maar haar campagne voldoet dus niet aan die principes.

Volgende keer plastic paardjes gebruiken..................... _O-