Monte Visser, de paardenman uit West-Friesland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Monte Visser, de paardenman uit West-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 19:29

Rodi.nl

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

ZANDWERVEN – Als je in een willekeurig dorp in West-Friesland vraagt of ze de naam Monte Visser kennen, dan zeggen de meesten mensen volmondig ja. Vraag je of ze Monte Visser de paardenman kennen, bekend als vierspanwedstrijdrijder, stalhouder, koetsier, instructeur, fokker of onkruidbestrijder, dan gaat bij iedereen een belletje rinkelen.

Op bezoek bij Monte Visser en zijn vrouw Yonna Dobber in Zandwerven, krijg je al gauw prachtige paarden te zien. Gelderse paarden welteverstaan. "Je hebt in Nederland op paardengebied twee rassen", legt Monte uit. "Friese en Gelderse paarden. Bij men-wedstrijden zetten wij vier Gelderse paarden in. Een Gelders paard is van alle markten thuis, zowel aangespannen als onder het zadel. Het betrouwbare karakter en de werkwilligheid vormen een groot voordeel om te springen, mennen of een dressuurproef te rijden. Yonna en ik werken al jaren samen met deze paarden en het heeft ons naast veel plezier ook de nodige successen opgeleverd."

Prachtige weilanden
Monte Visser, geboren in 1961, is een echte West-Fries. Een man die altijd al ‘men-gek’ is geweest. "Als jong jochie reed ik door het dorp met een karretje met pony’s ervoor. En later, toen ik de volwassen leeftijd had, gaf ik bij KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie, red.) als men-instructeur koetsierscursussen. Later verhuurde ik de koetsen voor rouw- en trouwfestiviteiten. Regelmatig gebeurt het dat een bruidspaar in een koets wil trouwen." Een belangrijk moment in het leven van Monte waren zijn instructeursactiviteiten bij een vijfsterrenmanege in Hoorn. "Daar leerde ik Yonna kennen. Zij was daar omdat ze van haar ouders voor haar verjaardag een men-cursus enkelspan kreeg en ik gaf die cursussen. Vanaf dat moment bleven we samen en doen we op paardengebied ook alles samen." Een kwart eeuw geleden verhuisden zij naar de huidige woning in Zandwerven, compleet met prachtige weilanden waar de paarden en twee veulens op ontspannen wijze genieten.

Vijfjarenplan
In 2018 werd Monte met zijn paardensportteam kampioen van Nederland vierspanmennen. "Een team bestaat altijd uit drie mensen, dus we zijn trots dat we over zulke goede mensen beschikken. We moeten op elkaar kunnen vertrouwen. Vierspanrijden kost veel tijd en energie om onder de knie te krijgen. Na de Nederlandse titel in 2019 werden we derde en vele malen werden we districtskampioen. Omdat het allemaal zo goed ging, hebben we in 2018 een vijfjarenplan opgesteld. We wilden proberen aansluiting te krijgen bij de internationale top. Dat lukte en dus wilden we graag in 2020 meedoen met het WK. We werden gesteund door het bedrijf Koltec dat electrische afrasteringen fabriceert. Die naam staat ook op onze grote vrachtwagen waarmee we de paarden vervoeren." Het vijfjarenplan met als voornaamste doel deelname aan de WK strandde in de coronaperiode.

Veelzijdig
In het weekend van 18 en 19 augustus reden Monte en Yonna een vierspanwedstrijd in Hollum op Ameland, waar ze tweede eindigden. En komend weekend, 2 en 3 september, vertrekken zij naar Burgum in Friesland, waar wordt deelgenomen aan de zomercompetitie. Naast het mennen, het fokken van paarden, en soms het rijden met de koets, kan Monte nog veel meer: schrijven. Monte heeft inmiddels een achttal boeken uitgegeven. Hij gaf jaren geleden een eigen paardenkrant uit en heel populair zijn de spannende jeugdpaardenavonturenboeken. "Ik probeer altijd tijd te maken om te schrijven. Of er nog een boek komt weet ik nog niet. Ik sluit niets uit. Ik heb het nog erg druk met mijn bedrijf 123 Onkruidvrij. Mijn vrouw en ik genieten van alles wat op ons afkomt. We genieten van onze kleinzoon, die het heerlijk vindt om bij ons rond te banjeren. We leven vandaag de dag onder het motto dromen-durven-doen, en dat is belangrijk. Als we naar het weiland lopen en onze paarden zien, worden we heel bloid. Elke wedstrijd zien we als buitenspelen met kinderlijk plezier. Want wie het kind in zich verliest is verloren."