[KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

[KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 20:27

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Rudolf K., ook wel bekend als de 'Beul van Twente', kon vijf jaar lang zijn gang gaan (2000-2005). Hij heeft vele paarden mishandeld en verminkt. Hij wist jarenlang uit handen van de politie te blijven, maar omdat hij op den duur ook menselijke slachtoffers had gemaakt, wist het rechercheteam 'Caballo' hem uiteindelijk op te sporen.

Dat hij lang buiten beeld zijn gang kon gaan, had alles te maken van de vuurwerkramp van Enschede. Dat was waar de kranten over schreven, en niet over dierenleed. Bovendien werd dierenmishandeling in die tijd gezien als ‘vernieling’ en ‘vandalisme’.

AVROTROS heeft een driedelige documentaire gemaakt, waarvan het eerste deel vanavond wordt uitgezonden op NPO3, om 21.14 uur.

De documentaire zal een nieuw licht werpen op de werkwijze van K. Aan de hand van nooit eerder vertoonde brieven die hij vanuit de gevangenis schreef aan een van zijn slachtoffers, proberen de makers nieuw licht te schijnen op de werkwijze van deze man. Door diepgaand onderzoek en interviews met sleutelfiguren, die destijds bij de zaak betrokken waren, wordt het verhaal vanuit verschillende perspectieven belicht.

Een van de personen die uitgebreid aan het woord komen, is Henk ten Napel. Hij startte een klopjacht op de Beul, nadat zijn eigen paard Wenga slachtoffer werd. Hij formeerde zelfs een burgerwacht, waarmee hij bij nacht en ontij het Twentse platteland afstroopt in de hoop 'De Beul' te pakken te krijgen. Zelf werd hij ook nog enige tijd onterecht als verdachte aangemerkt. Deze verdenking verviel toen de Beul toesloeg terwijl hij in Frankrijk op vakantie was. Later kreeg Ten Napel eerherstel van de politie, toen hij werd geëerd voor zijn werk met zijn stichting Paard Zoekt Baas.



We moeten wel een waarschuwing geven voor de documentaire: de meest gruwelijke details komen aan bod, over hoe de dieren werden verminkt. Kan je hier niet tegen? Dan is het misschien beter om niet te kijken.




Gebruikte bronnen:


Moderatoropmerking:
Wij willen jullie er op wijzen dat dit topic los staat van stichting Paard zoekt baas. Discussies of opmerking over deze stichting horen dus niet in dit topic thuis.

Jessica007
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:17

Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoiets op tv komt. Je geeft de dader er een podium mee en je brengt wellicht andere idioten op ideeën. En wat voor zin heeft het om zoiets uit te zenden?

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:21

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd vanwege offtopic.

pillow
Berichten: 7844
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:50

Jessica007 schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet dat zoiets op tv komt. Je geeft de dader er een podium mee en je brengt wellicht andere idioten op ideeën. En wat voor zin heeft het om zoiets uit te zenden?

Dan kunnen we de helft van de tv programma's en het journaal wel stoppen.
Deze docu is vorig jaar ofzo ook al eens uitgezonden. Heel interessant en verbazingwekkend.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:57

Ik denk niet dat ik er tegen kan om dit te zien, vind het wel altijd bizar om te zien hoe zo'n mind werkt van zo'n geestelijk zieke moordenaar. Maar bij dieren heb ik er meer moeite mee dan bij mensen.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:13

Ja, dat heb ik ook. Docu's of series over moorden, heel erg, maar ik kijk het wel. Sterker nog, ben eigenlijk dol op true crime series en podcasts. Maar als er een hond doodgaat in een film ben ik dagen van slag :o
Ga deze docu dus ook zeker niet kijken.

pillow
Berichten: 7844
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:43

Ik weet niet wanneer het uitgezonden wordt. Maar niet vanavond.

Celine_Famke

Berichten: 6740
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:55

Het was gisterenavond ook, niet vanavond

lor1_1984

Berichten: 12066
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:57

Alle drie de afleveringen staan ook op npostart, ik heb ze gistermiddag bekeken.

pillow
Berichten: 7844
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:06

Oh onozel ik keek niet wanneer het geplaatst is.

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:13

Ik ben benieuwd, van het weekend maar kijken denk ik.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: [KIJKTIP] Driedelige documentaire over de Beul van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 14:59

net alledrie de delen gezien, kippenvel