Dringende oproep van agrarische ondernemers: blijf op de paden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dringende oproep van agrarische ondernemers: blijf op de paden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 16:19

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Na een oproep van LTO/LLTB, roepen agrarische ondernemers ruiters nu dringend op om met hun paarden niet over hun velden te rijden. Dit doen ze nadat er paardensporen middenin een veld met prei zijn gevonden.

Een aantal ondernemers merkt op dat er ruiters met hun paarden door hun velden rijden, waaronder in een perceel met prei. Agrarische ondernemers verzoeken ruiters en amazones daarom om niet op (gras)landen te rijden, ook als niet duidelijk is aangegeven dat deze toegankelijk zijn voor paarden. Ze hopen de ruiters hun verzoek respecteren.

Gebruikte bronnen:

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:26

Lijkt me ook zeer onaangenaam, rijden door een veld met prei :D ...
Maar logisch, niet over land rijden waar nog wat op staat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Dringende oproep van agrarische ondernemers: blijf op de paden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:28

Wat bizar dat er ruiters/amazones zijn die het okay vinden over andermans land te rijden :?.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:29

Ook niet over land rijden waar niks op staat (of lijkt te staan). Gewoon niet op cultuurgrond rijden. Of er nu net geoogst is of niet. Ook niet tussen de bloembollen in voor- of najaar. Of tussen het koolzaad. Of de bloeiende aardappelen. Of het weiland is of niet. Of het maisstoppelland is of niet. Gewoon niet.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:32

Wat idioot! Of zou er misschien een paard op hol zijn geslagen? Dat zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, maar als dat gebeurt probeer je natuurlijk wel de grondeigenaar te vinden om de eventuele schade te vergoeden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:34

Of gewoon even vragen, als je geen strand hebt is een galop over het stoppelveld bijna net zo leuk :-).

Wel eerst even kijken of er konijnen/dassen/vossenholen in zitten overigens...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:34

Kendra schreef:

Niet rijden op andermans land, ongeacht wat er op staat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:35

Kendra schreef:
Of gewoon even vragen, als je geen strand hebt is een galop over het stoppelveld bijna net zo leuk :-).

Wel eerst even kijken of er konijnen/dassen/vossenholen in zitten overigens...

En goed rechtuit blijven gaan :=.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:39

Kendra schreef:

Ik was daar zo pissed off over toen ik 40+ jaar geleden mijn ruiterbewijs haalde. Eén van de theorievragen was of je mocht rijden op een stoppelveld, en de multiplechoicevragen waren: a) ja, b) nee, c) met toestemming van de eigenaar.
Ik antwoordde b) en het moest c) zijn.
Ja, ammehoela, dan mag alles. Ook over grasland, zo'n zelfde vraag, waar de optie 'met toestemming van eigenaar' niet bijstond en het antwoord 'nee' moest zijn.

Ik kan er nog nijdig over worden :+
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-08-23 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:39

Kuggur schreef:
Kendra schreef:

Niet rijden op andermans land, ongeacht wat er op staat.

Hier in mijn buurt is iedereen daar helemaal ok mee, als het land nog niet bewerkt is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:42

lies schreef:
Hier in mijn buurt is iedereen daar helemaal ok mee, als het land nog niet bewerkt is.

Da's tegenwoordig dus vrijwel nooit, want braakligpremie bestaat niet meer voor zover ik weet. En na de oogst moet er groenbemester worden ingezaaid.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-08-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:43

lies schreef:

Dat is fijn maar tenzij je dat 100% zeker weet dus gewoon niet op andermans land rijden. De boer langs ons heeft soms ook net in gezaaid en dan zijn er kinderen op aan het spelen. Die worden standaard weg gejaagd. Als het net in gezaaid is oogt het alsof het gewoon "klaar" gemaakt is om te zaaien.

Ik snap niet dat mensen het normaal vinden om zomaar over andermans land te rijden. :?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:47

Hier waren een paar jaar terug ruiters die er geen graten inzagen om over ‘grasland’ van landbouwers te rijden, lekker stukjes crossen enzo…
Het enige wat ze niet doorhadden, dat het stukken waren voor grasmatten…
De schade was enorm!

Maar hier zie ik ook ruiters op maailand rijden, respectloos vind ik dat, dan mest het paard en dan zitten mestballen in hooi van zo’n land door hun schuld.

Blijf gewoon van het land van iemand anders af, terzij je het uitdrukkelijk vraagt en toestemming keijgt(bv op een stuk stoppels na tarwe)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:48

lies schreef:

Lees de topictitel, klinkt niet als "iedereen".
Zelfs als er een aantal okay mee zijn kun je er niet klakkeloos van uitgaan dat dus maar op elk, in jouw ogen "onbewerkt" veld kunt gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 30-08-23 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:48

Oh dat is bizar... Ik heb de mazzel dat mijn paarden bij een boer staan dus ik heb toestemming om over zijn stoppelvelden te rijden. :D

En idd bak een lekkere appeltaart en ga toestemming vragen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:55

Ibbel schreef:
lies schreef:

Da's tegenwoordig dus vrijwel nooit, want braakligpremie bestaat niet meer voor zover ik weet. En na de oogst moet er groenbemester worden ingezaaid.
klopt hoor ivm de groenbemester.
Alleen sommigen zijn daar wat laat mee. Hier in mijn buurt een maïsveld dat na de oogst altijd 2 maanden een stoppelveld is. Heb er 1x eens foto's in gemaakt. Maar dat doe ik echt nooit meer. Rijdt echt niet fijn en paard vond het ook niet fijn. Snap nu dus ook niet wat ruiters zo fijn vinden om door stoppelvelden te rijden.

M'n vriend is boer, mag wel over zijn velden rijden zolang hij er nog niet geploegd en gezaaid heeft.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:56

Ja, ik weet het zeker dat het niet is ingezaaid. En ja, ik weet zeker dat iedereen hier in de buurt er ok mee is. Zo ver ga ik niet, het gaat alleen om de velden rondom mijn straat.
Mijn paard mest niet als ik er op zit, als ze dat wel deed, zou ik het aan de kant schuiven.

Overigens galoppeer ik niet op zo'n veld en blijf ik aan de randen, want ik ben een dikke schijterd en ben bang dat ze in een kuil terecht komt. Al eens met haar over de kop gegaan in het bos, ik brak mijn sleutelbeen. Paard was ok.

Afbeelding

Kuggur schreef:
lies schreef:

Lees de topictitel, klinkt niet als "iedereen".
Zelfs als er een aantal okay mee zijn kun je er niet klakkeloos van uitgaan dat dus maar op elk, in jouw ogen "onbewerkt" veld kunt gaan rijden.

Lees mijn antwoord; 'hier in de buurt!' ik zeg dus niet iedereen, overal.
En het is niet in mijn ogen onbewerkt, het is onbewerkt.

edit; en uiteraard is dit alleen in de winter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:59

@Lies
Vaak wordt vanggewas gezaaid als er stoppels zitten, dat werken ze dan in de lente weer onder.
Dus als er stoppels staan wilt niet zeggen dat het onbewerkt is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:03

Ik zeg toch dat iedereen hier er ok mee is?! :)) Waarom kan dat niet gewoon van me aangenomen worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:06

lies schreef:
Ik zeg toch dat iedereen hier er ok mee is?! :)) Waarom kan dat niet gewoon van me aangenomen worden?

Jij zegt: "ze zijn er mee eens zolang het land nog niet bewerkt is".. dat kun je dus niet altijd zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:06

Ik mis wat het ertoe doet dat het bij jou in de buurt wel mag in de winter. In de OP wordt de oproep gedaan het niet te doen ivm de schade die ontstaat. En het is nu geen winter.

Lijkt me gewoon prima communicatie naar paardrijdend Nederland. Blijf met je vierbenige ploeg uit de velden die niet van jou zijn :).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:09

_San87_ schreef:
Wat bizar dat er ruiters/amazones zijn die het okay vinden over andermans land te rijden :?.

was iemand die foto's gemaakt had van zijn auto op land, en was daar zo trots op, promootte dat zelfs op fb hoe je mooie foto;s kon maken, op mijn reactie daarop dat ie zich wel op ander mand grond bevond zonder toestemming en met zijn auto wel eens gewassen kon beschadigen werd raar gereageerd...kon ie zich niet voorstellen dat dat zo was want hij maakte nix stuk.. Nadenken is moeilijk

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:12

Brainless schreef:
@Lies
Vaak wordt vanggewas gezaaid als er stoppels zitten, dat werken ze dan in de lente weer onder.

Hier wordt het toch echt altijd eerst geploegd voor er iets van groenbemester gezaaid wordt. De stoppels blijven dus niet staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:17

speurneusc schreef:
_San87_ schreef:

was iemand die foto's gemaakt had van zijn auto op land, en was daar zo trots op, promootte dat zelfs op fb hoe je mooie foto;s kon maken, op mijn reactie daarop dat ie zich wel op ander mand grond bevond zonder toestemming en met zijn auto wel eens gewassen kon beschadigen werd raar gereageerd...kon ie zich niet voorstellen dat dat zo was want hij maakte nix stuk.. Nadenken is moeilijk

Ja, mensen zijn echt dom gewoon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:20

Art_Ificious schreef:
Brainless schreef:
@Lies

Hier wordt het toch echt altijd eerst geploegd voor er iets van groenbemester gezaaid wordt. De stoppels blijven dus niet staan.

Het maakt eigenlijk geen jota uit of het wel of niet bemest of gezaaid is. Blijf gewoon van andermans grond. Jij wil toch ook niet dat ze door jouw weide gaan crossen omdat het toch maar gras is? :?