Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 19:41

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Britse vrouw die in 2021 op negatieve wijze op social media kwam nadat ze een paard meerdere keren had geslagen, heeft in de rechtbank gezegd dat haar leven is verpest door het voorval. Ze ontving meerdere doodsbedreigingen en verloor haar baan.

Ze ontkent onnodig lijden te hebben veroorzaakt bij de pony en geen redelijke stappen te hebben ondernomen om het dier te beschermen tegen pijn, lijden, verwonding of ziekte. Ze wou het dier alleen maar "laten schrikken". De pony ging er plotseling vandoor, toen hij werd geleid door een kind. De vrouw zei het kind de pony los te laten, omdat er "verschrikkelijke dingen konden gebeuren" als het kind de pony was blijven vasthouden. Toen het dier terugkeerde, vond de vrouw het nodig om hem wat discipline bij te brengen, zoals ze zelf zegt. "Mijn intentie was toen, en is altijd geweest, om Bruce op dat moment te straffen zodat hij het niet nog een keer doet. Ik geloof niet dat ik hem pijn heb gedaan. Ik heb hem niet met enige kracht geslagen en ik geloof niet dat Bruce bang was." Ze voegt er nog aan toe: "Ik zal zeker nooit een paard slaan, een paard disciplineren, op die manier want mijn leven is aan stukken gescheurd als gevolg van die vier seconden durende beslissing. Vier seconden leggen de relatie tussen een pony en zijn eigenaar niet vast."

Een dierenarts die de beelden heeft beoordeeld, is het hier niet mee eens. Zij is van mening dat de pony wanhopig probeerde te vluchten, en dat hij ongetwijfeld blauwe plekken zal hebben. "De algemene conclusie die ik heb getrokken is dat Bruce onnodig heeft geleden door de acties van mevrouw in die video. De straf die ze Bruce gaf, was niet proportioneel, niet gepast en geen reactie op wat dan ook. Door een paard zo hard te schoppen, boezemt het duidelijk angst in bij dat paard, omdat het een onplezierige ervaring is. Je hebt een paard alleen maar zo geschopt om pijn te doen, omdat het pijn zal doen."

De dierenarts van de verdediging betwist deze uitspraken. Hij zegt dat hij "geen echt bewijs" van pijn of angst zag bij de pony, die volgens hem de trailer in ging "alsof er niets gebeurd was".

De beelden van het voorval met de pony zijn hier te zien. Het filmpje kan als schokkend worden ervaren!

De zaak wordt voortgezet.

Gerelateerd artikel: [VN] Britse vrouw moet onderduiken na mishandeling paard

Gebruikte bronnen:

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:51

Blauwe plekken van dit? Ik had erger verwacht bij de tekst.

Paarden onderling delen véél hardere klappen uit.

Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?

Kinke

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:54

die snap ik niet, rennen ze dan zo vaak tegen je op?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:00

Art_Ificious schreef:

Ik sla mijn paarden ook wel eens. Ben ik dan ook een mishandelaar? Of moet ik ze maar tegen mij op laten rennen zonder respect voor mijn ruimte of mij laten bijten?

Sla jij je paard wanneer het wegrent en vervolgens naar je terug komt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:03

Wat een doos, pony schrikt, komt terug en laat zich vangen en als beloning krijgt het schoppen en klappen. Het enige wat het dier leert is dat het bij haar ook niet veilig is. Wat een domme gans.. als haar leven verpest is dan heeft ze dat aan zichzelf te danken en zo te lezen heeft ze er niks van geleerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:04

Art_Ificious schreef:

Als je er gewoon consequent mee omgaat is slaan echt zelden tot nooit nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:05

Elisa2 schreef:
Wat een doos, pony schrikt, komt terug en laat zich vangen en als beloning krijgt het schoppen en klappen. Het enige wat het dier leert is dat het bij haar ook niet veilig is. Wat een domme gans.. als haar leven verpest is dan heeft ze dat aan zichzelf te danken en zo te lezen heeft ze er niks van geleerd.

Nou, dit idd. Ik herinner me dit filmpje nog wel.

Doodsbedreigingen gaan te ver, maar je zou verwachten dat ze wel wat geleerd heeft en dat op zijn minst toe kan geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:08

Ja dat ze dat niet kan zegt mij eigenlijk al dat ze beter uit de buurt van paarden kan blijven. Sommige mensen hebben een enorm verkeersbord voor hun hoofd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:09

Die blauwe plekken zal wel meevallen.
Maar de timing gaat nergens over.
Pony gaat niet bedenken wegrennen was een domme zet.
Die gaat hoogstens denken ik laat me niet meer pakken want dan krijg ik klappen.
Ook de frustratie bij het op de wagen zetten.
Pony is zo braaf. Als hij het volgende keer niet doet ligt het vast aan de pony...
Domme doos.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:12

Ze is geschorst van haar baan.. hoezo dat?
En dan doodsbedreigingen… toe maar..
Trial by media..

(Die dierenarts die zegt dat als je een paard “zo hard schopt…” hoe hard was dat, zag hij dat aan dat filmpje??)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:15

Cer schreef:
Trial by media..

(Die dierenarts die zegt dat als je een paard “zo hard schopt…” hoe hard was dat, zag hij dat aan dat filmpje??)

Ik keur het niet goed maar die schop van het filmpje is natuurlijk een piemelig uithaaltje. Daar is die pony niet van overstuur.

Doodsbedreigingen gaan echt veel te ver.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:17

Art_Ificious schreef:

Als je handelt zoals de vrouw in het filmpje, dan ja. Dat was onredelijk en oneerlijk naar het paard. We kunnen de lat beslist iets hoger leggen voor fatsoenlijk gedrag naar dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:20

Pantykous schreef:
Cer schreef:
Trial by media..

Ik keur het niet goed maar die schop van het filmpje is natuurlijk een piemelig uithaaltje. Daar is die pony niet van overstuur.

Doodsbedreigingen gaan echt veel te ver.

Die meppen tegen zijn hoofd vond hij vast ook wel chill.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:24

Goed dat er iemand een keer voor gestraft wordt. Hopelijk een voorbeeld voor anderen: gewoon niet slaan en schoppen dus, zo simpel kan het zijn. :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:25

_San87_ schreef:
Die meppen tegen zijn hoofd vond hij vast ook wel chill.

Ik quote iemand die het heeft over de schop. Daar reageer ik op. Ik heb het nergens over het slaan.

Als je denkt zo een paard te kunnen straffen heb je natuurlijk een plaat voor je kop van een meter dik. En moet je zeker geen paarden hebben.

Alsnog: doodsbedreigingen gaan veel te ver. Daar zou ik misschien begrip voor kunnen hebben bij die Deense (?) fokker die van de week op de voorpagina stond. Niet voor dit. Afkeuren, straffen en door met ons leven.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:26

Het is natuurlijk niet leuk dat haar leven zo’n wending neemt door zoiets, en bedreigingen is gewoonweg triest. Maar met dit korte fragment zie ik in ieder geval iemand die beter niet met dieren kan werken. Ik zie een brok frustratie die ze met volle overtuiging botviert op het paard. Goed voorbeeld ook voor de kinderen.
En vanzelfsprekend dat ze haar baan kwijt is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:28

"als geduld niet je sterkste kant is, koop een kraslot!"

Om haar nu te kielhalen is ook wel beetje te...
Denk niet dat ze dit ooit nog weer doet openbaar.

Maar een cursus beheersing is niet zo gek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:29

Is dat inderdaad terecht, dat iemand z’n baan erdoor verliest?
Op welke grond zou dat zijn? Daar ben ik dan wel benieuwd naar ..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:44

Tsja… iemand die niet begrijp dat het volstrekt geen zin heeft om een paard in zijn buik te schoppen en met een vuist meerdere malen op zijn hoofd te slaan, nadat hij vanzelf weer terugkomt…. Ik weet nou niet of iemand die zo reageert zo geschikt is om in het onderwijs te werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:47

Cer schreef:
Is dat inderdaad terecht, dat iemand z’n baan erdoor verliest?
Op welke grond zou dat zijn? Daar ben ik dan wel benieuwd naar ..

Gebrek aan zelfbeheersing en inschattingsvermogen, onkunde en gebrek aan voorbeeldfunctie?

Ik bedoel, als ze ergens in een fabriek leidingen aan elkaar last zou ik daar niets van vinden hoor. Maar werken met kinderen of dieren lijkt me niet een goede plek.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:50

Moet zeggen dat ik ergere dingen in de paardenwereld zie bestaan, bij (spring)wedstrijden is een ''tik om wakker te schudden'' met de zweep normaal, schoppen in de manege lessen ook, je nagel in het tandvlees zetten om het bit erin te krijgen word je geleerd, hevige bitten zijn op een bepaald niveau zelfs verplicht, te strakke bijzet is vaak normaal.
Ze heeft slecht gehandeld, ik vind bovenstaande ook zwaar onnodige pijn maargoed daar is het oog aan gewend of zijn er ook excuses voor terwijl puntje bij paaltje; Dier heeft pijn.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 29-08-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:51

Zou ze zich op haar werkplek ook zo gedragen hebben, en zo ja, waarom werkte ze er dan nog? Of, zo nee, wat zou t probleem dan zijn?

Interessante invalshoeken wel :)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:54

Als ze bedoelt dat ze haar baantje als teamleidster op de plaatselijke ponyclub kwijt is (zie eerdere nieuwsbericht), dan heb ik daar totaal geen moeite noch medelijden mee.. :')

En toch vraag ik mij af.. waarom gebeurd er op het terrein zelf niets met dit soort akkefietjes? Waarom moet het tegenwoordig eerst online om zo iemand te pakken? Film(st)er was er met een paar stappen bij geweest en had dit ook als bewijs aan de organisatie kunnen aanbieden..

Zo met een dier omgaan is in geen enkele situatie normaal. En dat het in emotie hoog oploopt online na het zien van iets als dit kan ik dan weer wel begrijpen, maar iemand met de dood bedreigen is niet okay, ook al is haar actie echt hartstikke waus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:01

Cer schreef:
Zou ze zich op haar werkplek ook zo gedragen hebben, en zo ja, waarom werkte ze er dan nog? Of, zo nee, wat zou t probleem dan zijn?

Het probleem is gebrek aan zelfbeheersing. Dat is niet echt iets dat je doorlopend hoeft te tonen om toch een probleem te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 21:03

Canon schreef:
En toch vraag ik mij af.. waarom gebeurd er op het terrein zelf niets met dit soort akkefietjes? Waarom moet het tegenwoordig eerst online om zo iemand te pakken? Film(st)er was er met een paar stappen bij geweest en had dit ook als bewijs aan de organisatie kunnen aanbieden..

Deze verandering moet duidelijk van buiten komen. De organisatie zal het probleem (nog) niet zien en het nog een redelijk normale gang van zaken vinden. Zoals verschillende Bokkers het blijkbaar ook nog wel prima vinden. Dan heb je dus een reactie van buiten nodig om duidelijk te maken dat dit echt niet meer kan.