[FOTO] EK & WK Exloo – de marathon in beeld!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

[FOTO] EK & WK Exloo – de marathon in beeld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 18:32

*Bokt.nl
Sport
Tekst door Cynn, foto's door het team van Ros Fotografie

Afgelopen week was het zover, zowel het EK vierspan als het WK paramennen werden in Exloo georganiseerd.
Samen met mijn partner Gilian zijn we al diverse menwedstrijden afgegaan, maar tot op heden was het nog niet gelukt om richting Exloo te gaan. Dit jaar kwam het wel uit en na een berichtje naar de organisatie kregen we al vrij rap bericht terug dat we als fotografenteam welkom waren op dit mooie evenement.

We waren weer ruim op tijd aanwezig om ons te melden bij het secretariaat en onze dag te beginnen met een kopje koffie.
Om 10:00 uur zou de eerste menner van start gaan in het A traject. Dit was zo’n 7 kilometer die de combinaties moesten afleggen op een gemiddeld tempo van 12 a 13 km/per uur. Dit moet in een bepaalde tijd worden afgelegd, maar ook niet te snel. Anders volgen (er volgens mij) strafpunten. Maar aangezien ik de mensport zelf niet beoefen, kan ik er ook naast zitten. Corrigeer mij dus gerust :D Al probeer ik mezelf wel in te lezen en goed te luisteren naar wat de omroepers op een evenement vertellen. Helaas onthoud ik niet alles.
Na de finish van traject A heeft de menner een korte pauze van zo’n 10 minuten voordat traject B, de marathon route, definitief van start gaat. Deze route was 9 kilometer lang waar ook weer een cooldown periode volgt.
In de tijd dat de eerste menner door traject A heen is, hebben wij de marathon hindernissen kunnen verkennen en besloten waar we als fotografenteam opgesplitst gaan beginnen om voor jullie een zo gevarieerd mogelijk verslag te kunnen maken. Zo over de dag heen hebben Gilian en ik contact via WhatsApp maar komen we elkaar uiteraard ook wel eens kort tegen om iets gezamenlijk op de foto te zetten.

Kijken jullie mee naar ons verslag van de marathon dag?

WK paramennen
De marathon dag begon met de paramenners en was ontzettend indrukwekkend om te zien. Bij het paramennen deden er zowel deelnemers uit grade 1 als uit grade 2 mee. Onderverdeeld in mate van de beperking, zoals het ook in de paradressuur van toepassing is.
Normaalgesproken vind ik het al uitermate knap dat menners hun paard(en) zo strak gestuurd het veld rond kunnen krijgen, maar voor de paramenners had ik onwijs veel respect. Het plezier straalde er ook echt vanaf en ik kon hier echt uren maar ook echt uren met een grote glimlach naar kijken.

Afbeelding
Bob Giles (USA) hier op hindernis 2.

Afbeelding
Later kwam ik Bob nogmaals tegen op hindernis 7.

Afbeelding
Ook Giulio Tronca (ITA) deed mee, hier stuurt hij in hindernis 1 rond.

Afbeelding
De pony van Emily Ham (GBR) is toch een plaatje om naar te kijken <3

Afbeelding
Josien de Boer (NED) kwamen we nog niet heel lang geleden ook tegen in Beekbergen, maar ook hier kwam ze in actie!

Afbeelding
En Tracey Bowman (USA) is altijd goed herkenbaar in haar mooie blauwe set.

Afbeelding
En hier smelt je hart toch ook van! En wat waren ze toch onwijs fanatiek samen. Henriette Cros Dich (DEN) was ook iedere keer opnieuw over de finish van een marathonhindernis, onwijs trots op haar pony. Ontzettend leuk om te zien.

Afbeelding
Deborah Daniel (GBR) gaf er even goed gas op

Afbeelding
De hindernissen waren ook weer super aangekleed. Hier in de hindernis, Heiner Lehrter (GER).

Afbeelding
Helaas reed Jacques Poppen (NED) een fout parcours in hindernis 5 en herstelde hij deze niet waardoor hij uit de wedstrijd lag. Hier op de foto rijdt hij in hindernis 2 rond, maar hij heeft wel alle onderdelen uitgereden. Of dat te maken had met dat hij wellicht nog niet wist dat hij geëlimineerd was of hij gewoon graag voor de ervaring de wedstrijd wilde uitrijden, wat ik ook zou begrijpen, weet ik zelf alleen niet.

Afbeelding
Ik heb onwijs genoten van Chrissy Aitken (USA) die heel beheerst rondstuurde. Wat ontzettend knap!

Afbeelding
Wat een onwijze pech voor Hans Arends (NED) deze wedstrijd.. Gilian kwam ze tegen in hindernis 1 maar de koets viel om. Einde wedstrijd voor deze combinatie dus.

Afbeelding
Op de waterhindernis kwam ik Aad van Marwijk (NED) in opperste concentratie tegen.

Afbeelding
En Ingmar Veneman (NED), ook eerder tegengekomen in Beekbergen, ging deze wedstrijd als een speer! Zij kreeg ook een zilveren medaille binnen aan het einde van de wedstrijd.

Afbeelding
Nogmaals Ingmar op de waterhindernis. Hier kan je extra goed zien dat haar groom de zweep in handen heeft. Dit is uiteraard toegestaan bij het paramennen.

Afbeelding
Als een speer kwam Jodie McKeone (AUS) aan Gilian voorbijgeraasd.

Afbeelding
Ook Emma Golding (IRL) had er erg veel zin in! Gas erop!

Top 3 uitslag landenteams:
1. Duitsland met totaal 273,67 strafpunten.
2. Amerika met totaal 298,95 strafpunten.
3. Groot-Brittannië met totaal 299,69 strafpunten.

Top 3 uitslag individueel paramennen Grade 1:
1. Tracy Bowman (USA) met totaal 132,23 strafpunten.
2. Patricia Großerichter (GER) met totaal 140,76 strafpunten.
3. Jodie McKeone (AUS) met totaal 146,86 strafpunten.

Top 3 uitslag individueel paramennen Grade 2:
1. Alexandra Röder (GER) met totaal 132,91 strafpunten.
2. Ingmar Veneman (NED) met totaal 154,50 strafpunten.
3. Aad van Marwijk (NED) met totaal 155,59 strafpunten.

Hand-in-Hand Trophy
Niet alleen is het fantastisch om te zien dat deze menners op zulk hoog niveau kunnen presteren, maar ook dat er een Hand-in-Hand trofee werd uitgereikt op dit evenement. In 2010 is deze trofee geïntroduceerd in het mennen. Deze trofee is het symbool van de integratie van de parasport in de hippische wereld.

Teams werden er gevormd bestaande uit één menner van de vierspanners en één menner van de para-klasse. Na alle drie de onderdelen bestaande uit de dressuurproef, de marathon en de vaardigheidsproef, kreeg het team met de minste strafpunten de trofee uitgereikt. Super tof dat de men wereld zo met elkaar verenigd is en dat dit ook gewoon kan!
Paramenster Tracy Bowman (USA) was een team met haar trainer Bram Chardon (NED) en zij kregen samen de trofee uitgereikt.

Klik hier voor de volledige uitslag van de Hand-in-Hand trofee.

EK vierspan
Na de paramenners was het tijd om over te gaan op de vierspanners. Hier deden ook weer een groot aantal bekenden namen voor ons mee. Erg leuk om inmiddels na meerdere wedstrijden de menners, maar vooral de paarden, op een afstand aan te zien komen en dan al ‘hey! Dat zijn de mooie vossen van Koos!’ te kunnen zeggen maar ook dat je het spelletje een beetje begint te begrijpen.
Stiekem vind ik het mennen wel het mooiste onderdeel van de paardensport, en dat zegt wat voor een (voornamelijk) eventing fotograaf. Ik ben wel een beetje om.

Afbeelding
Joris Wouda (NED) had de grote eer om als testrijder van start te mogen gaan. Met zijn geweldige Welsh pony's vloog hij door alle marathonhindernissen heen. Ik word altijd heel vrolijk als ik hem met zijn team voorbij zie komen.

Afbeelding
Volledig meehangen terwijl je helemaal onder de modder komt te zitten, prachtig!

Afbeelding
Na Joris gingen we dan toch echt van start met als eerste menner Wieslaw Sadowski (POL).

Afbeelding
Lekker onder de spetters maar Axel Olin (SWE) bleef lachen!

Afbeelding
Zoals altijd blijft een waterhindernis toch wel een geliefd onderdeel van het publiek. Christ Schlögelhofer (AUT) hier door het water.

Afbeelding
Ook Hans Heus (NED) deed weer mee.

Afbeelding
Nog even goed de paarden aanzetten tot een sprint naar de finish!

Afbeelding
Hindernis 3 & 4 deden bij de paramenners niet mee, maar hier is Markus Stottmeister (GER) op hindernis 4 te zien.

Afbeelding
Familie Nesvacil (CZA) was goed aanwezig op de wedstrijd. Hier is Jiri, maar later kwamen we ook Jiri junior Nesvacil tegen!

Afbeelding
Natte voetjes!

Afbeelding
Harry Streutker (NED) in opperste concentratie.

Afbeelding
Maar ook concentratie bij Mark Weusthof (NED). Het laatste voor hem, na de wedstrijd in Polen stopt hij definitief met de wedstrijdsport. Hij had dan ook een groot aantal fans bij zich dit EK en wat was dat toch prachtig om te zien!

Afbeelding
Maar ook bij Mark ging er even iets mis en was er een miscommunicatie met zijn span. Maar hij is de rust zelf en wist het heel netjes op te lossen.

Afbeelding
En weer door!

Afbeelding
Maxime Maricourt (FRA) op hindernis 7.

Afbeelding
Tussen de hindernissen door kwamen we Jiri Nesvacil JR (CZE) tegen. Met dit prachtige span heb ik vorig jaar de fotobokaal 2022 gewonnen met een zwart-wit shot in Beekbergen!

Afbeelding
Sándor Tóth-Simon (HUN) in hindernis 4.

Afbeelding
Bram Chardon (NED) was natuurlijk ook weer van de partij, hier in hindernis 3.

Afbeelding
Kom op jongens!

Afbeelding
In hindernis 6 kwamen we Bram wederom tegen.

Afbeelding
Benjamin Aillaud (FRA) met een sprint naar de finish van hindernis 6.

Afbeelding
IJsbrand Chardon (NED) zat even in de knel op hindernis 3 en Gilian zat hier goed bovenop. IJsbrand ging er ook maar even bij staan maar helaas na wat gepriegel moest er toch echt een groom van de koets afstappen om een vastzittend paard te bevrijden. Dit leverde een aantal strafpunten op.

Afbeelding
Bij hindernis 4 kwamen we IJsbrand weer tegen.

Afbeelding
En daar hebben we Koos de Ronde (NED)!

Afbeelding
Boven de mensen uit voor een sfeerplaatje van Koos in hindernis 4.

Afbeelding
Ik blijf het zeggen, ik doe het ze niet na al dat fantastische stuurwerk van 4 paarden!

Afbeelding
Michael Brauchle (GER) kwam in hindernis 3 op een korte afstand Gilian voorbij.

Afbeelding
En dat leverde een mooi zandplaatje op :D

Afbeelding
Georg Von Stein (GER) deed ook mee en kwamen we tegen in hindernis 6.

Afbeelding
En als laatste van de dag sluiten we af met de bekende roze voeten van Anna Sandmann (GER)!

Hopelijk hebben jullie kunnen meegenieten van deze dag en we zien jullie graag volgende week weer, dan bij het verslag van het ponymennen in Oirschot! :wave:

Top 3 uitslag landenteams:
1. Nederland met totaal 326,66 strafpunten.
2. Duitsland met totaal 331,01 strafpunten.
3. België met totaal 358,09 strafpunten.

Top 5 uitslag vierspannen:
1. Bram Chardon (NED) met totaal 164,48 strafpunten.
2. Koos de Ronde (NED) met totaal 169,10 strafpunten.
3. Michael Brauchle (GER) met totaal 169,21 strafpunten.
4. Georg von Stein (GER) met totaal 172,45 strafpunten.
5. Anna Sandmann (GER) met totaal 174,19 strafpunten.

Klik hier voor de volledige uitslag van de landenteams.
Klik hier voor de volledige individuele uitslag van zowel het paramennen als de vierspanners.

Polly
Moderator Algemeen

Re: [FOTO] EK & WK Exloo – de marathon in beeld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:17

In 1 woord: WAUW.
wat een prachtige plaatjes weer _/-\o_

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:16

Wat een gave foto’s! Genoten van je verslag :))

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:07

Jullie maken zulke gave platen. Bedankt.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:33

Hele mooie foto's weer! Ook ik kan de mensport steeds meer waarderen.

Het weekend van 16 en 17 september groomt mijn partner bij een deelnemer aan het KNHS kampioenschappen samengesteld mennen klasse L en M in Exloo. Ben heel erg benieuwd naar de locatie.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:58

Wat een prachtig verslag. Je hebt de sfeer heel goed weten te vatten.
Echt heel erg gaaf!
Die foto van Mark Weusthof zijn foutje. Het lijkt echt net alsof hij het voorspan aankijkt: eh... waarom kijken jullie mij aan? Dit klopt niet :+

Ben je er 16-17 september ook bij het NK L/M in Exloo?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 06:59

Gave foto's! Het lijkt zo makkelijk vanaf de foto's en als je niet op de bok zit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:21

Wauw! Wat een prachtige fotos weer. Ik geniet altijd van jouw topics. Je weet de fotos zo goed vast te leggen dat het voelt alsof ik er zelf een beetje bij was :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:40

WAUW! Prachtig vastgelegd, ik vind het al een geweldige sport maar deze foto's maken het extra!

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:44

Wauw wat een mooie foto's !!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 13:01

Wat een leuke reacties allemaal, heel erg bedankt! :D Nog maar een aantal verslagen dit jaar en daarna ga ik stoppen, maar deze leuke reacties ga ik wel missen. Geeft altijd een heerlijke boost *\o/*

assie schreef:
Ben je er 16-17 september ook bij het NK L/M in Exloo?

Nee helaas niet, dat weekend komt mij niet zo goed uit wegens velen andere opdrachten.. is een beetje mijn enige ademmoment van heel september. Die houd ik graag expres even leeg :o

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:12

Prachtige foto's.
Wij hebben een passé partout gekocht voor het WK pony mennen wat nu bezig is in Oirschot.
Ontzettend gaaf, ik kan niet wachten op de marathon zaterdag..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 17:00

Super leuk dat je naar Oirschot gaat! Wij hebben er ook zin in. :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:52

Wat een gave foto's, mooie sport!