[OPINIE] “Zolang de jury hoge scores blijft geven, verandert er niets"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[OPINIE] “Zolang de jury hoge scores blijft geven, verandert er niets"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 21:21

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het CHIO Aken ligt alweer even achter ons. In de persruimte van dit concours kwamen Jan Tönjes, redacteur van St.Georg, en Christopher Hector, redacteur bij The Horse Magazine, elkaar tegen. Hector schrijft hierover: “Journalisten die elkaar interviewen, het klinkt wat onbetrouwbaar. Maar de waarheid is dat sommige van de meest nauwkeurige observaties gemaakt worden in de persruimten. Jan Tönjes zat in Aken aan het bureau naast mij en de verleiding was te groot, ik kon ze niet weerstaan.” Wat volgde was een interessant gesprek over, uiteraard, de paardensport. Over veranderingen in de sport, en hoe die te bewerkstelligen.

Jan stipt meteen een groot probleem aan: “De belangrijkste vraag gaat over de olympische toekomst voor de dressuur en het springen. Het probleem, of althans een deel daarvan, is dat het publiek zich niet realiseert hoeveel positieve veranderingen er al zijn doorgevoerd in de sport. Dingen zijn nog steeds niet ideaal, je ziet nog steeds dingen bij de warming-up van de dressuur of de bitten bij het springen. Het is haast onmogelijk om zo’n paard op te tomen. Hier een bit, daar een bit, scharenbitten, kettingbitten, heel veel teugels en vergeet de neusriem niet. Of soms zelfs twee neusriemen. Er zijn nog steeds dingen waar we kritisch naar moeten kijken. Wij als media, maar ook de FEI en de aandeelhouders. We moeten met de paarden in de olympische familie blijven. Over het algemeen moeten we meer communiceren dat ‘Welzijn van het paard is het belangrijkste’ meer is dan alleen een zinnetje. Als journalist ben ik altijd een beetje sceptisch als ik dat hoor, het staat tegenwoordig in elk persbericht. Maar over het algemeen, als je hier in Aken kijkt in de losrijbaan, is dat al veel beter dan 20 jaar geleden. Wat was dat verschrikkelijk.”

Een mooi voorbeeld hiervan vinden de mannen de eventing. Nog niet zo lang geleden, in 2000, zag die er heel anders uit en bestond een van de onderdelen uit vier opdrachten: een wegrit, een steeplechase op een renbaan, weer een wegrit en daarna, na de vetcheck, nog een cross-country. Maar dit format werd veel ruiters en paarden fataal. Daarom kennen we nu alleen nog de cross-country. De paarden komen hier een stuk frisser uit, met oortjes naar voren.

Ook in de dressuur is volgens de mannen nog veel verbetering mogelijk. Hector zegt: “Ik zie meer en meer zwiepende staarten, open monden, weggedrukte ruggen, achterbenen die niet onder het lichaam geplaatst worden en ik zie ook dat jury hier in Aken daar hoge cijfers voor geeft.”

Tönje reageert hierop: “Exact! En in het bijzonder die weggedrukte rug en het op de voorhand vallen. Dat is zo makkelijk te zien: de achterhand komt omhoog en niet omlaag, waar hij zou moeten zijn in de verzamelde onderdelen gedurende de hele proef. Oké, het is ritmisch correct, het is correct uitgevoerd, en 13 onderdelen zijn min of meer op de juiste manier, maar de rest is bullshit. Dit is een 6,5 waard en als je die score krijgt voor meer dan vier onderdelen op een rij, doe je eigenlijk al niet meer mee bij de grote landenwedstrijden. Een score van 70 of 71 procent is gewoon niet genoeg om geselecteerd te worden. Maar zolang ze de hoge scores krijgen, zal de training thuis ook niet veranderen. Het is speculeren hoe zij trainen, maar als je een ruiter piaffes ziet maken die van links naar rechts slingeren en dus niet in balans zijn, dan kan de jury denken: ‘Ik denk dat de ruiter dit paard tegen een muur aan zet en hem net zo lang drijft tot hij piaffeert’. Vraag het ook aan de trainers. Als het paard van links naar rechts beweegt, kan dat in een indicatie zijn dat training niet in orde is. Natuurlijk zijn er paarden die meer talent hebben voor deze oefening, maar als we piaffes hebben die niet in balans zijn, op voorhand vallen bij elke overgang en we bij de pirouettes geen vering meer zien in de achterbenen, maar alleen min of meer een draai op de achterhand zonder echte galopsprongen, of de kenmerken van een galopsprong in de achterhand, en dan krijg je een 7,5, waarom zou je dan veranderen? Als je een 7,5 krijgt, is dat niet echt een ‘goed’, het komt in de buurt van ‘goed’.”

Over het rijden en beoordelen van de hoeken
Tönje gaat nog even door: “Ik zie zoveel dingen waarover we kunnen discussiëren, inclusief enkele van de Duitse paarden. Het wegrijden na het halthouden en groeten op X moet in verzamelde draf, maar wat ik zag, was eerder een middendraf dan een verzamelde draf. We zien paarden in de hoeken niet met stelling en buiging lopen. In de klassieke dressuur – een volgende term om het eens over te hebben – wordt een hoek beschreven als een kwart van een kleine volte. Je draait om het binnenachterbeen, hebt de poll (de achterkant van de schedel van je paard-red.) van je paard als hoogste punt, geeft een beetje teugel bij, wordt wat zachter in de hand. Gebruik elke hoek voor het op eigen benen lopen. Maar wat we zien is dat ze liever in tegengestelde richting buigen en dat is absoluut fout. En dan zijn die hoeken ook een deel van het onderdeel in de proef. Neem bijvoorbeeld de uitgestrekte draf, dan telt ook de korte zijde mee in de score voor dit onderdeel. Dan kijk ik en dan zie ik wel eens ‘Ok, dit is geen verzamelde draf, dit is passage, of juist heel stijf en strak, er is geen buiging’ en dat zie ik dan niet terug in de scores.”

Christof Umbach, 5*-dressuurjurylid uit Luxemburg, heeft gejureerd op alle grote evenementen ter wereld. Hij reageert op de uitspraken van Jan Tönjes met het volgende statement:

“Fundamentele pijlers uit de klassieke dressuur worden naar het juiste punt gebracht Jan! Zoals ik vorig jaar al zei in een interview met jou, het is de verantwoordelijkheid van ons als jury, ongeacht populariteit of land, dat we geen valse verwachtingen scheppen door te hoge cijfers te geven voor spectaculaire oefeningen die duidelijk tekort schieten op het gebied van training.

Naast de reguliere educatieve momenten, is het constant uitwisselen van informatie tussen trainers, juryleden, ruiters en de pers des te belangrijker. Simpelweg met de vinger wijzen naar slechte juryleden is niet genoeg en leidt niet tot de noodzakelijk verbeteringen. Niet alleen jury en pers zijn verantwoordelijk, maar ook de trainers en ruiters zelf.

Ik denk dat we over het algemeen steeds meer goed rijden en jureren gaan zien, dan andersom. Toch moeten we zelf ook altijd kritisch blijven en onszelf vragen stellen en verbeteren, met open blik. Dus laten we samen optrekken, zodat onze mooie sport positiever wordt ontvangen door het publiek en door de media in een beter daglicht wordt gesteld.”

Gebruikte bronnen:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:32

Tegenvraag aan beide journalisten: wat gebeurt er als jullie deze misstanden met man en paard noemen in jullie recensies over evenementen?

Ibbel

Re: [OPINIE] “Zolang de jury hoge scores blijft geven, verandert er niets"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:30

Ik zie bij alle jurysporten (dus ook schoonspringen, evenwichtsbalk, brug-met-ongelijke-leggers, noem maar op) sinds dat ik naar sport kijk (jaartje of 50) een ontwikkeling van 6 of 7 is al fantastisch naar 9 en 10 is de noodzakelijke score om uberhaupt in de buurt van een podium te komen.
De uitvoeringen zijn er in die 50 jaar niet héél veel perfecter van geworden om zo'n puntenverschuiving te kunnen verantwoorden.

Toen Annemarie Sanders met Amon rondreed reed ze scores van 68-69% als ze dat al redde. Kan ook best 64-65% zijn geweest. Kwam iig niet in de buurt van de 83-84% die we nu langs zien komen. En ze reed een stuk prettiger om naar te kijken.

Kortom: er is al een hele tijd een puntendevaluatie gaande. Het lijkt de examenscores van de middelbare scholen wel :D

Ik denk dat de juryleden eens goed moeten gaan nadenken wat ze doen. Ze geven nu een 7,5 voor iets dat een 6 waard is, omdat die 7,5 geen waarde heeft want pas vanaf een 8 doe je een beetje mee.
Maar op zo'n manier zit je te mierenneuken op tienden van punten terwijl dat nergens voor nodig is, want we hebben een hele schaal van 0 tot 10. Gebruik die dan ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:31

ikke schreef:
Tegenvraag aan beide journalisten: wat gebeurt er als jullie deze misstanden met man en paard noemen in jullie recensies over evenementen?

Ik denk dat ze dan de standaard boktreactie krijgen: kan je het zelf beter? :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:57

Ibbel schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat ze dan de standaard boktreactie krijgen: kan je het zelf beter? :+

Maar als je het niet benoemd, zal het in ieder geval nooit veranderen. Iemand zal een keer de knuppel in het hoenderhok moeten gooien....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:33

Ik vind met name deze uitspraak wel een beetje bijzonder eigenlijk.

“Het is speculeren hoe zij trainen, maar als je een ruiter piaffes ziet maken die van links naar rechts slingeren en dus niet in balans zijn, dan kan de jury denken: ‘Ik denk dat de ruiter dit paard tegen een muur aan zet en hem net zo lang drijft tot hij piaffeert’. ”

Dat is inderdaad een hele hoop speculatie in 1 zinnetje.

Ik ben het er wel mee eens dat je soms dingen in de top ziet gebeuren waar je in de basis sport gewoon een 3 of lager voor krijgt die dan in de top gewoon een 6 krijgen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:20

manic schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat je soms dingen in de top ziet gebeuren waar je in de basis sport gewoon een 3 of lager voor krijgt die dan in de top gewoon een 6 krijgen.

Dit wou ik ook schrijven.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:39

Ik ben van mening dat als we de TOP af moeten straffen ihcv dierenwelzijn we een paar heeeeeel veeeeel stappen over slaan.
Bij een B proefje bij de A-B-pony's zie ik leuk bewegende pony's die met de neus naar voren een leuk rondje lopen maar geen punten krijgen.

Terwijl de ruitertjes die van achter prikken en van voor trekken om ze "aan de teugel" te houden wel die 7 en 8 krijgen.

Als we dit soort gedrag bij de AB-pony's al waarderen en aanleren. Hoe kun je dan verwachten dat dit op latere leeftijd beter wordt.

Dan heb ik het nog niet over al die moeders die bij het losrijden nog les staan te geven en elke stap van hun zoon of dochter begeleiden. "Been, Been meer been en teugels strakker" "geef hem eens een goeie tik" |( |( |(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:32

cjb schreef:
Ik ben van mening dat als we de TOP af moeten straffen ihcv dierenwelzijn we een paar heeeeeel veeeeel stappen over slaan.
Bij een B proefje bij de A-B-pony's zie ik leuk bewegende pony's die met de neus naar voren een leuk rondje lopen maar geen punten krijgen.

Terwijl de ruitertjes die van achter prikken en van voor trekken om ze "aan de teugel" te houden wel die 7 en 8 krijgen.

Als we dit soort gedrag bij de AB-pony's al waarderen en aanleren. Hoe kun je dan verwachten dat dit op latere leeftijd beter wordt.

Dan heb ik het nog niet over al die moeders die bij het losrijden nog les staan te geven en elke stap van hun zoon of dochter begeleiden. "Been, Been meer been en teugels strakker" "geef hem eens een goeie tik" |( |( |(

Kinderen, Ponys en ook de paarden.

Gelukkig laatst één jury getroffen die echt voor ontspanning ging.

Na mij kwam een combinatie waarvan de instructeur mee was. Dat ging niet zo vriendelijk.
Gelukkig werd daar ook op gepunt.

Mag van mij wel vaker... :j

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:39

cjb schreef:

Och hoe vaak ik wel niet op stal hoor "doe maar een slof erom", "doe een stang erin", "pony/paard is niet aan het been, doe maar spoortjes om". En dit komt van de instructie (!!!!!). Maar de instructie heeft wel een mega volging op Social Media, dus die zal het wel weten. :j

Wat je soms ook ziet op menig basiswedstrijd is om te huilen. Maar de top heeft nog altijd een voorbeeldfunctie. Veel basisruiters willen scoren zoals de top doet en doet letterlijk de top na. Als de jury's de strakke beelden en spectaculaire voorbenen gaan afstraffen, komen we misschien al een heel eind.

manic

Re: [OPINIE] “Zolang de jury hoge scores blijft geven, verandert er niets"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:24

Ik word zelf wel altijd een beetje moe van het argument “neusje eruit” over paarden die verder als een dweil lopen, maar dat is weer een hele andere discussie.